Naar aanleiding van de geplande upgrade (een nieuwe op glasvezel aangesloten straatkast) heb ik van in totaal 35 woningen in mijn onmiddellijke woonomgeving eens de internetsnelheid in 2017 en 2019 vergeleken.
Van de 22 in 2017 niet-pairbonded aansluitingen zijn er na de upgrade 12 nog steeds niet-pairbonded, daarvan zijn er 7 naar 51 Mbits/s geüpgraded, 3 naar 78 Mbits/s en 2 naar 104 Mbits/s.
Er zijn 10 aansluiting pairbonded geworden, waarvan 6 met gem. 107 Mbits/s en 4 met 219 Mbits/s.
Van de 13 in 2017 pairbonded aansluitingen is er 1 naar 102 Mbits/s geüpgraded, zijn er 7 naar 156 Mbits/s geüpgraded en 5 naar 213 Mbits/s.
De vraag is uiteraard waarom toch al deze relatief grote onderlinge verschillen?
Waarom blijf ik met 7 anderen op 51 Mbits/s steken terwijl de overige (3) niet-pairbonded aansluitingen meer dan de helft aan snelheid erbij krijgen (78 Mbits/s) of (2) soms zelfs de dubbele snelheid (107 Mbits/s) krijgen?
Waarom gaan nu juist deze 10 niet-pairbonded aansluitingen over in pairbonded aansluitingen met snelheden tot 219 Mbits/s, ofwel 4-maal mijn geplande snelheid van 51 Mbits/s? Dat wil ik ook wel!
En waarom gaat van de 13 in 2017 pairbonded aansluitingen die ene naar een schamele 102 Mbits/s terwijl 7 buren naar een snelheid van 156 Mbits/s gaan en 5 andere buren zelfs op 213 Mbits/s uitkomen?
Overigens is die 213 Mbits/s nog steeds lager dan de snelheid bij die 3 buren met 219 Mbits/s die volgens Fourstack in 2017 nog gewoon een niet-pairbonded aansluiting van 13 Mbits/s hadden.
De onderlinge verschillen (langzaamste/snelste) in de wijk zijn op deze, voor mij ondoorgrondelijke manier, met 50% toegenomen
Hoe is dat toch allemaal mogelijk? En valt daar eigenlijk nog wat aan te doen?
Beantwoord
Grote onderlinge verschillen internetsnelheid na MDF/SDF-upgrade
Beste antwoord door Marcia van KPN
Bedankt voor je privébericht! Ik zie dat de door Paul gegeven uitleg correct is:
De verschillende snelheden op verschillende adressen zijn afhankelijk van de straatkast(of wijkkast) waarop ze zijn aangesloten, de afstand tussen het adres en die straatkast, en de verbindingstechnologie (VVDSL/Vplus/etc.) die gebruikt wordt. De ene zal eerder een upgrade krijgen dan de ander. Wanneer welke aan de beurt is, is afhankelijk van vele factoren. Je kan denken aan "de straat moet daar toch al open, dus combineren we", maar er kunnen bijvoorbeeld ook technische belemmeringen zijn voor een andere kast. Je ziet soms grote verschillen tussen buren, maar het is ook maar de vraag hoe de kabels in de grond lopen...
In jouw geval zit je op de wijkkast en de andere non-bonded adressen die je doorgaf, zitten op een actieve straatkast. Zij halen een hogere snelheid. Voor jouw adres staat dit voorlopig nog niet in de planning om te veranderen, maar wellicht gaat dit in de toekomst wel wijzigen. Dat durf ik nu nog niet te zeggen.
Een NL2 aansluiting betekent dat er wel een 2e lijn ligt, maar dat 'ie niet helemaal van A tot Z is aangesloten. Dus om van die gebruik te kunnen maken, zouden bijvoorbeeld laswerkzaamheden nodig zijn.
Als je mij die gegevens stuurt ga ik het uitzoeken. Ik kom er volgende week dan op terug. :)
Ook dit kan ik bevestigen. KPN last zelf niet en een van jouw aderparen is niet volledig aangesloten. Dat is dus de reden waarom jij geen pairbonding aan kunt vragen.
Heb je zo eerst voldoende informatie?
Bekijk origineelPaul_ schreef:
De verschillende snelheden op verschillende adressen zijn afhankelijk van de straatkast(of wijkkast) waarop ze zijn aangesloten, de afstand tussen het adres en die straatkast, en de verbindingstechnologie (VVDSL/Vplus/etc.) die gebruikt wordt. De ene zal eerder een upgrade krijgen dan de ander. Wanneer welke aan de beurt is, is afhankelijk van vele factoren. Je kan denken aan "de straat moet daar toch al open, dus combineren we", maar er kunnen bijvoorbeeld ook technische belemmeringen zijn voor een andere kast. Je ziet soms grote verschillen tussen buren, maar het is ook maar de vraag hoe de kabels in de grond lopen...
In jouw geval zit je op de wijkkast en de andere non-bonded adressen die je doorgaf, zitten op een actieve straatkast. Zij halen een hogere snelheid. Voor jouw adres staat dit voorlopig nog niet in de planning om te veranderen, maar wellicht gaat dit in de toekomst wel wijzigen. Dat durf ik nu nog niet te zeggen.
Paul_ schreef:
Anthonisz schreef:
Wat bedoel jij trouwens precies met 1 aderpaar en 1 NL2?
Als je mij die gegevens stuurt ga ik het uitzoeken. Ik kom er volgende week dan op terug. :)
Ook dit kan ik bevestigen. KPN last zelf niet en een van jouw aderparen is niet volledig aangesloten. Dat is dus de reden waarom jij geen pairbonding aan kunt vragen.
Heb je zo eerst voldoende informatie?
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.