Skip to main content
Vraag

Haal niet meer dan 450 mbps op iPhone met hogere snelheid abonnement

• March 14, 2026
  • 3 reacties
  • 35 keer bekeken

GrandM1961
Helper
Forum|alt.badge.img

Ik zit al de hele week te kijken waar het aan kan liggen, maar kan er de vinger er niet opleggen. Ik heb sinds deze week de hogere snelheid van KPN en helaas blijft de snelheid voor Wifi ver beneden peil. Alhoewel ik 1 dag wel de maximale snelheid heb behaald en dat de modem me ook de 1.2gb/1.2gb heeft toegewezen, met een maximale topsnelheid van 930mbs op mijn iPhone 14Pro. Blijf ik al dagen hangen nu op maximaal 400-450mbs. En iedereen die hier komt met exact dezelfde iPhone krijgt meteen de hogere snelheden en ik niet, wat ik ook probeer met kanalen of frequenties. Op de 1 of andere manier lijkt het wel of het mijn mac adres vast heeft opgeslagen en me alleen de 600mbs/600mbs wil geven. En dat is frustrerend, omdat ik weet dat mijn iPhone die hogere snelheid aankan maar het verdorie niet krijgt. En om te laten zien dat ik dat haalde zal ik een screenshot ervan bijsluiten. En kom nu niet met afstand of kanaal of frequenties, ik heb alles al uitgeprobeerd. Ik verwacht niet telkens 930mbs snelheid maar mag toch wel verwachten dat het minimaal rond de 750 zou moeten. En het maakt niet uit of ik mijn iPhone pal bij de modem houd, het wil me dat niet geven en het moet iets software matig zijn. Er zijn maar weing met wifi hier, en dat verklaard niet dat als er visite komt zij het wel krijgen en ik niet.

De laatste screenshot is zoals ik het nu krijg, en soms nog lager dan dat. En ik heb al een apart wifi netwerk voor de 5g aangemaakt en een aparte voor de 2.4g maar helpt allemaal niets. Wie heeft het verlossende antwoord hierop????

3 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 17, 2026

Hoi ​@GrandM1961 en bedankt voor jouw bericht :)

Allereerst bedankt voor je duidelijke omschrijving van het probleem waar je tegenaan loopt, dat geeft meteen een goed beeld! Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; dit is een hele lastige. We kunnen en geven namelijk geen garanties als het gaat om de snelheid van je wifi. Deze garanties kunnen we alleen geven wanneer je werkt met een bekabelde verbinding. In principe ga je altijd snelheid inleveren zodra je via de wifi gaat werken omdat het signaal zich nu eenmaal door de lucht moet verplaatsen. Maar volgens mij vertel ik je daarmee niks nieuws! Dat andere mensen met exact dezelfde iPhone hogere snelheden halen als dat dat jij doet met een zelfde soort iPhone, doet mij vermoeden dat je dit eerder in de hoek van je iPhone moet zoeken dan in het wifi signaal. Als het hier wel aan zou liggen, zouden andere mensen met dezelfde iPhone ook lagere snelheden moeten halen en ik begrijp dus dat dat niet het geval is. En ik moet ook heel eerlijk zijn, een snelheid van486 Mbit/s is voor een wifi verbinding nog steeds heel erg netjes, daar is echt niks mis mee!

Hopelijk zijn er nog leden hier op de Community die hier ervaring mee hebben en wellicht nog wat goede tips & trucs voor je hebben 🙏🏻

GrandM1961
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 17, 2026

Kijk en dit soort antwoorden heb ik dus een broodje dood aan, en dat bedoel ik niet onaardig. Ik n het ligt niet aan mijn iPhone want als ik naar mijn zus ga krijg ik daar meteen wel die hogere snelheid met deze iPone. Dus dat is dus een broodje aap verhaal. Ik n dat KPN geen garantie op de wifi kan maken snap ik maar jij moet me niet gaan vertellen dat 450 mb een aardige snelheid is met een verbinding van 4gb en wifi 6 terwijl het dezelfde snelheid is als met een 1gb snelheid op de expedia 12 en dit is de 14. En ik test altijd alles uit en weet uit ervaring dat dit een software verhaal is in de firmware en nergens anders. Dus bespaar me dit soort antwoorden want daar zit ik niet op te wachten. Want wees nu eerlijk tegenover jezelf, als he 1 dag wel tot 930mb kan downloaden dan verwacht ook jij dat je dat elke dag dichtbij komt met dat soort snelheden en niet 1 dag. Dat niemand weet hoe het firmware software in elkaar zit snap ik ook nog, maar ga me niet vertellen dat het aan de iPhone ligt terwijl als ik ergens anders ben wel de hoge snelheden haal. Dan ligt het aan de modem en niet aan de iPhone.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 18, 2026

Hoi ​@GrandM1961 , je geeft zelf in je eerste bericht aan dat je met je eigen iPhone niet de snelheid haalt die je verwacht en dat andere mensen bij jou thuis met hetzelfde type iPhone deze snelheid wel halen; je zegt in je eerste bericht niks over het feit dat jij met je eigen iPhone bij andere mensen thuis een hogere snelheid haalt dan bij jou thuis, dat geef je pas aan in je laatste bericht die je net hebt gepost. Op basis van die informatie heb ik mijn vorige bericht getypt, niet meer en niet minder! Als je dat meteen ook in je eerste bericht had aangegeven, was ik ook tot een andere reactie gekomen, ik kan echter alleen reageren op de zaken die jij aankaart. Dat je dit vervolgens een 'broodje aap verhaal' noemt daar kan ik eerlijk gezegd niet zoveel mee, ik probeer je slechts verder te helpen en met je mee te denken. 

. Want wees nu eerlijk tegenover jezelf, als he 1 dag wel tot 930mb kan downloaden dan verwacht ook jij dat je dat elke dag dichtbij komt met dat soort snelheden en niet 1 dag. Dat niemand weet hoe het firmware software in elkaar zit snap ik ook nog, maar ga me niet vertellen dat het aan de iPhone ligt terwijl als ik ergens anders ben wel de hoge snelheden haal. Dan ligt het aan de modem en niet aan de iPhone.

Het blijft wifi en die snelheden kunnen nu eenmaal fluctueren, dat is helaas inherent aan wifi. Maar als jij , zoals je nu aangeeft, op andere plekken wel een veel hogere snelheid haalt, ben ik het uiteraard met je eens dat het niet aan je iPhone ligt. Maar ik hoop wel dat je begrijpt hoe ik hier bij ben gekomen op basis van de informatie die je mij in je eerste bericht hebt verstrekt. Waar ik dan in eerste instantie benieuwd naar ben, is of je wel de volledige snelheid haalt als je dit met een bekabelde verbinding meet. Hopelijk kun je dit eens testen en laten we vanuit daar verder gaan kijken of er nog iets van winst is te behalen als het gaat om de snelheid van de wifi. Zie je bevindingen graag tegemoet!