Skip to main content
Vraag

Had ineens even geen internet

• April 11, 2026
  • 20 reacties
  • 205 keer bekeken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35

Hier was net even internet én wifi compleet weg. Ca. 14:30

Beeld tv, Samsung TV Plus, bevroor. 

Telefoon ineens 5G.

Modem V10 geeft nu 14:37 ook uptime van 6 minuten...

20 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 11, 2026

Hoi ​@PeterG ,

Jij was toch een tijdje elders in het land?  Mogelijk heb je nu alsnog deze update ontvangen: 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • April 11, 2026

Modem stond al die tijd gewoon aan.

Ik heb 25.08.15

Opvallend: op NT brandt lampje connection niet. Data lampje knippert. Er is nu gewoon weer internet. ​@Ik_Combineer ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 11, 2026

Met een korte uitval kan ik zonder gegevens weinig. Als het niet vaker gebeurt lekker zo laten. Dat een ledje op het glasvezel kastje het heeft begeven is niet heel spannend.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 11, 2026

Modem stond al die tijd gewoon aan.

Ik heb 25.08.15

Dat is sowieso nog de oude versie. Kennelijk gaat er dan wat mis met het updaten van jouw modem. Want je had al lang die nieuwe versie moeten hebben. 

Dit topic is van 25 maart 2026: 

• April 11, 2026

De uitrol van deze update (V10.C.26.02.06) is gestopt omdat er een issue met de update is gevonden.  bron 
Een verbinding die een keer even weg valt lijkt mij niet heel spannend. 

• Nieuwkomer
  • April 11, 2026

Zojuist ook het internet er weer ff uit. Meteen in de logs gekeken en ik zie: DHCP Client DOWN: Lease Released.

Gebeurd laatste maand(en) wel wekelijks bijna.. Afgelopen 10 jaar geen onderbrekingen gehad in het netwerk, maar sinds 1 maand wel wekelijks.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • April 11, 2026

Want je had al lang die nieuwe versie moeten hebben. 

Dat weet ik nog zo net niet, ​@Noordzee .

Gisteren:

"Jeroen van KPN: De uitrol is op dit moment gestopt omdat er een issue met de update is gevonden. "

Bron

https://community.kpn.com/modems%2D123/experia%2Dbox%2Dv10%2Dupdate%2Dnaar%2Dv10%2Dc%2D26%2D02%2D06%2D647029?postid=2251653#post2251653

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • April 11, 2026

Quote tekst van Jeroen van kpn gecorrigeerd. ​@Noordzee 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 12, 2026

Met een korte uitval kan ik zonder gegevens weinig. Als het niet vaker gebeurt lekker zo laten. Dat een ledje op het glasvezel kastje het heeft begeven is niet heel spannend.

Maar het is wel een goede indicatie bij problemen. "Brandt het connection lampje?" wordt vaak gevraagd.

Ik zie dit hier de laatste tijd vaker, zoals o.a. in dit topic 

Bij de Nokia ONT in mijn meterkast brandt dat ledje sinds kort ook niet meer. Zou dat ledje zo'n korte levensduur hebben? Of is er misschien recent een update uitgerold naar de ONT met een bug daarin??

Wellicht was die update dan ook de reden van de korte onderbreking bij Peter. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 12, 2026

ONT's updaten niet overdag, dat gebeurt in de nacht. Wat betreft dat ledje ervaar ik de laatste tijd ook meer problemen. Tot een jaar geleden zag ik nooit problemen, maar bij zowel de genexis als de Nokia zie ik de laatste tijd weleens een lampje uit die niet uit hoort te zijn. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 12, 2026

Bedankt voor deze info ​@Ik_Combineer .

Zoals gezegd zie ik de laatste tijd ook meer meldingen op de community. Is er meer aan de hand? Wordt dit verder onderzocht? Een defect ledje lijkt mij een te makkelijke verklaring 🤔. Waarom alleen het connection ledje... ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 12, 2026

Oh het is ook het power of data lampje. Ik weet oprecht niet wat de oorzaak is. Persoonlijk gok ik een batch met foute led’jes maar dat is puur gissen vanuit mijn kant. Ik zie geen problemen met de werking. (Ook al nieuwe ONT’s gehad met een defecte led)

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 12, 2026

Lekker dan, hoe moet je bij problemen dan weten of het de ONT is of wat anders 🙄?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 12, 2026

Bij problemen uiteraard vervangen.

Voor het data lampje heb je nog een twee extra lampjes bij de wan poort, en de power is niet zo heel interessant, die zou enkel problematisch zijn als alle andere lampjes ook kapot zijn -> maar dan denk ik dat het terecht is en hij gewoon uit staat.

Maar vast en zeker dan KPN onderzoekt waarom sommige van die lampjes uit zijn. Ik kan er enkel naar gissen.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 12, 2026

Dat dus.

Bij problemen wordt door KS als eerste gevraagd naar de status van de lampjes.

Het ledje ‘connection’ (op de Nokia) is hier ook gedoofd maar de verbinding werkt verder prima. Ik weet niet of het ledje stuk is of het na een update niet meer brand.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 12, 2026

Maar vast en zeker dan KPN onderzoekt waarom sommige van die lampjes uit zijn. Ik kan er enkel naar gissen.

Bedankt. Dat was mijn volgende vraag geweest. Dat wachten we dan maar af.

Ik verwacht niet dat de ONT proactief vervangen wordt 😉

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 12, 2026

Dat zou reinste kapitaalvernietiging zijn als KPN voor defecte led lampjes een goed werkend apparaat gaat vervangen. 

Verder kan KPN / wij monteurs uiteraard op afstand uitlezen of er connectie is. Dus vindt het niet zo'n issue.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 12, 2026

Zeker. Ach, het is ook een oplossing voor de klachten over "die kerstboomverlichting" 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • April 12, 2026

Hoi ​@RBxx .

Niet zozeer een update. Maar ik denk nu ook dat het bezwijken van het ledje gepaard ging met de korte uitval hier.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 12, 2026

Zeker. Ach, het is ook een oplossing voor de klachten over "die kerstboomverlichting" 😉

Precies! Als het wel of niet branden van de ledjes verder geen issue is, dan met de volgende update de kerstverlichting uit 😉.