Ik ping iedere sec met Pingplotter naar 8.8.8.8 en zie ongeveer iedere 10 min een ping spike van 200 ms die al blijkt te ontstaan in de Experiabox.
Vandaag factory reset gedaan, helpt niet, maar met een kabel is er geen ping spike.
Ik ping iedere sec met Pingplotter naar 8.8.8.8 en zie ongeveer iedere 10 min een ping spike van 200 ms die al blijkt te ontstaan in de Experiabox.
Vandaag factory reset gedaan, helpt niet, maar met een kabel is er geen ping spike.
Beste antwoord door Babylonia
Geen ervaring met “mijnmodem.kpn.home” want gebruik geen KPN router.
Dat domein is om die reden voor mij niet beschikbaar.
Maar wel pingtest gedaan naar Google met 5 GHz WiFi.
De test die ik hier heb uitgevoerd, betreffen 2 routers achter elkaar (dubbel NAT ),
met nog een KPN SuperWiFi punt. PingPlotter gedurende klein half uurtje, pings elke seconde:
Laptop → WiFi connectie → KPN SuperWiFi →→ Cisco router (~12 jaar oud) →→ Synology router
De blauw omkaderde IP-adressen betreffen mijn eigen routers.
Ook hier zie ik spikes elke 10 minuten.
Opvallend is dat de route naar Google geregeld om-en-om van server wisselt op "hop” 7
Enkele momenten later op hop 7 nu een andere server:
Nu is testen elke seconde wel erg veel gedurende een klein half uur.
Het zou best kunnen dat het WiFi systeem tussendoor op regelmatige tijden checks uitvoert, waardoor pingen dan net ongunstig uitvalt en vertraging oplevert??
Heb de test daarom ook nog eens uitgevoerd met de standaardwaarde = pings elke 2,5 seconde.
En nog eens enkele momenten later met een andere server voor hop 7:
Bij deze laatste testen vinden we nog steeds wel enkele spikes precies op 10 minuten, maar minder hoog, naast nog enkele andere spikes op onregelmatige momenten ertussen.
….maar met een kabel is er geen ping spike.
En….?
Levert deze test voor je dan nog enige extra informatie op waar je iets mee kunt?
Het lijkt in ieder geval “normaal” te zijn bij WiFi en het gebruik van PingPlotter.
Alleen als je een gamer bent lijkt me dat relevant om spikes te vermijden.
Je hebt zelf al getest dat je met bekabelde connectie geen spikes hebt.
In dat geval (bij gamen), dus simpel een bekabelde aansluiting gebruiken.
(Maar dat was al bekend zonder een test uit te voeren. WiFi kan altijd vertraging opleveren).
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.