Skip to main content
Vraag

Hoe komt mijn Wifi snelheid zo traag ?

• 15 februari 2025
  • 19 reacties
  • 334 keer bekeken

Ik heb sinds kort Kpn internet en tv en kom van Ziggo af, Maar ik begin een beetje spijt te krijgen van de overstap.

Via Lan heb ik maximaal 900mbps en NAAST mijn Box 12 modem staand  300mbps, dat vind ik met streamingdiensten veel te langzaam .

Daarnaast vind ik het met het wifi bereik ook zeer belabberd, met Ziggo hadden mijn kinderen prima Google Tv op zolder en nu met Kpn alleen met de laagste resolutie. ☹️

Komt Kpn natuurlijk met tips als Wifi versterkers en wanden vloeren en andere sta in de dingen, maar dat gaat niet op ik hou mijn telefoon met de test naast het modem.

19 reacties

• 8476 reacties
  • 15 februari 2025

Beste ​@Jacob S. zie onderstaande links voor mogelijke oplossingen:

en

Verder is er geen algemene richtlijn te geven voor optimale wifi, daarvoor zijn de omstandigheden per woning en omgeving te verschillend.

300Mbit/s is erg goed voor streamingdiensten, Netflix adviseert voor een 4K stream 15Mbit/s of hoger, ik citeer uit de Netflixsite:

Aanbevolen snelheid van internetverbinding

Als je series en films wilt kijken op Netflix, heb je een stabiele internetverbinding nodig met de downloadsnelheid die hieronder wordt weergegeven in megabits per seconde (Mbps).

Videokwaliteit

Resolutie

Aanbevolen snelheid

High Definition (HD)

720p

3 Mbps of hoger

Full High Definition (FHD)

1080p

5 Mbps of hoger

Ultra High Definition (UHD)

4K

15 Mbps of hoger

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025

Ik ervaar alleen maar slechtere streamingdiensten (lage resolutie) en mobiel telefoons die geen video's afspelen (wel na het uitzetten van de wifi).

En met Ziggo al 30jaar nog nooit last van gehad, vandaar mijn spijt.

Maar ik zit nog in mijn 14 dagen opzegtermijn, alleen jammer dat Kpn mijn Ziggo abo te vroeg heeft opgezegd .

• 8476 reacties
  • 15 februari 2025

Beste ​@Jacob S. als je van de overstapregeling gebruik hebt gemaakt is het volstrekt logisch dat Ziggo niet meer werkt op het moment dat KPN actief is en dat doorgeeft aan Ziggo, die dan de verbinding stopt.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025

Ik kan bij mij op zolder alleen goede wifi hebben als ik met een cat6 utp kabel een kpn wifi versterker naar de verdieping breng of de zolder. 

Zonder die versterker zou de omvormer van de zonnepanelen ook geen verbinding kunnen maken met de kpn-modem/router in de meterkast.

Ik heb die modem/router ook buiten de meterkast opgehangen. Ik moest dan wel een gaatje boren voor de kabel. Achter de modem router heb ik een triplexplaatje op de muur zitten waar ik aluminiumfolie omheen heb gewikkeld zodat alle wifistraling richting straat terugkaatst naar het interieur van de woning. Het signaal in de woonkamer is dan dubbel zo sterk.

Je moet gewoon zeggen I xan do that en niet terughobbelen naar Ziggo.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025
JanD schreef:

Beste ​@Jacob S. als je van de overstapregeling gebruik hebt gemaakt is het volstrekt logisch dat Ziggo niet meer werkt op het moment dat KPN actief is en dat doorgeeft aan Ziggo, die dan de verbinding stopt.

Was nog sterker een dag voor de activatie had ik al geen internet van Ziggo meer, maar ik werd door een Kpn medewerker verteld dat ik 14 dagen Kpn kon proberen en beviel het niet gewoon met Ziggo door kon gaan.

Maar nu ben ik mijn hele Ziggo abo kwijt.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025
TweeJeetjes schreef:

Ik kan bij mij op zolder alleen goede wifi hebben als ik met een cat6 utp kabel een kpn wifi versterker naar de verdieping breng of de zolder. 

Zonder die versterker zou de omvormer van de zonnepanelen ook geen verbinding kunnen maken met de kpn-modem/router in de meterkast.

Ik heb die modem/router ook buiten de meterkast opgehangen. Ik moest dan wel een gaatje boren voor de kabel. Achter de modem router heb ik een triplexplaatje op de muur zitten waar ik aluminiumfolie omheen heb gewikkeld zodat alle wifistraling richting straat terugkaatst naar het interieur van de woning. Het signaal in de woonkamer is dan dubbel zo sterk.

Je moet gewoon zeggen I xan do that en niet terughobbelen naar Ziggo.

Weet je ik heb voor Kpn gekozen omdat de aansluiting in de meterkast zit, dus het modem lekker uit het zicht en dan moet ik zeker weer het uit de kast halen plaatje triplex zilver enz. 😆

Nee als ik jou wat mag aanraden neem Ziggo en je hebt geen kabels en wifi versterkers nodig naar zolder. 😉

Het modem Box12 van Kpn heeft gewoon geen sterke Wifi en Ziggo wel, daarbij heb ik het eerste jaar 1000mbps en het jaar erop 100mbps dus dan is wifi helemaal een droefenis.

• 8476 reacties
  • 15 februari 2025

Beste ​@Jacob S. Als je glasvezel hebt is je modem/router niet gebonden aan de meterkast, maar op iedere willekeurige plek in huis waar je vanaf de glasvezelkast een LAN-kabel kunt leggen.

Dan gaat de wifi er ook meteen met sprongen op vooruit.

Zelf heb ik de modem in de woonkamer staan en heb overal goede wifi, oud huis, geen beton. dat wel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025
JanD schreef:

Beste ​@Jacob S. Als je glasvezel hebt is je modem/router niet gebonden aan de meterkast, maar op iedere willekeurige plek in huis waar je vanaf de glasvezelkast een LAN-kabel kunt leggen.

Dan gaat de wifi er ook meteen met sprongen op vooruit.

Zelf heb ik de modem in de woonkamer staan en heb overal goede wifi, oud huis, geen beton. dat wel.

Ik wil geen modem meer in mijn woonkamer meer, dat was juist de rede dat ik naar Kpn wilde overstappen.

Ziggo zit natuurlijk standaard in je woonkamer, dat is niet anders.

Het bereik van de Kpn modem is gewoon ronduit slecht, ik kan het niet anders benoemen en versterkers wil ik al helemaal niet. Want dat is mss wel waar het Kpn om te doen is, extra verhuur van versterkers.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025

Zeg nou zelf als je dit leest, ze geven gewoon toe dat hun standaard internet van het modem wifi niet goed is.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22075 reacties
  • 15 februari 2025

Het is de trend dat wifipunten wat minder krachtig zijn om het wifisignaal zoveel mogelijk in huis te houden. Want waarom moet ik het wifisignaal van de buren van 3 huizen verder in huis hebben?? Dat gaat ten koste van mijn wifi! Het modem in de meterkast en vanuit daar op iedere etage een bekabeld wifipunt. Zo hoort het te zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025

Dat is jouw mening, absoluut niet de mijne 😉

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22075 reacties
  • 15 februari 2025

Dat is inderdaad mijn mening maar ik ben daar niet de enige in. The Wi-FI Alliance, zeg maar de organisatie die wifi beheert, heeft daar aanbevelingen over uit doen gaan. Ga er maar van uit dat het de nieuwe richtlijnen gaan worden en we zien nu al dat die opgevolgd gaan worden. 

PeterG
Superuser
  • 61335 reacties
  • 15 februari 2025

Traag?

Een applicatie zal zelden meer dan 15 Mb/s vergen. Met 900 Mb/s via LAN en 300 via wifi kun je het hele blok van internet voorzien zonder dat jij er zelf wat van merkt.

Wifi 2.4 zal ongeveer maximaal die 300 halen inderdaad. Via wifi6 5 Ghz mag je tot zo'n 800 Mb/s verwachten. Hoogste snelheden, bij kpn tot bijna 4 Gb/s bij het abonnement met de hoogste bandbreedte, bereik je via bekabelde verbindingen.

In verband met wat controle signalen en dergelijk is bij het 1 Gb/s abonnement de snelheid (maximaal) 930/930.

TV streams kpn via ontvanger: 1-10, 221-224, 233-238 : 14,2 Mb/s. Overige 7,2 Mb/s.
Via app: 6 Mb/s.

4k via kpn (love nature en InSight) : 25 Mb/s. 

via wifi 300 Mb/s, dat vind ik met streamingdiensten veel te langzaam

Er is geen streamingdienst die boven de 15 Mb/s uitkomt. Hoe meer bandbreedte zij verzenden hoe meer het ze kost, hè.

Netflix 4k stream : 15 Mb/s 

Website downloaden (duurt enkele seconden) <= 3 Mb/s.

Ik begrijp écht niet waarom men bij (juist) Ziggo weggaat als het daar ook nog eens bevalt.

En v.v.

Er zijn hier ook topics te vinden van overstappers naar Ziggo die weer gillend terugkomen.

Met een download van 1000 Mb/s ( 1 Gb/s) is Ziggo wat dat betreft gewoon gelijk aan kpn glasvezel met 1 Gb/s. Alleen is de ping bij kpn ietsje beter.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025
PeterG schreef:

Traag?

Een applicatie zal zelden meer dan 15 Mb/s vergen. Met 900 Mb/s via LAN en 300 via wifi kun je het hele blok van internet voorzien zonder dat jij er zelf wat van merkt.

Wifi 2.4 zal ongeveer maximaal die 300 halen inderdaad. Via wifi6 5 Ghz mag je tot zo'n 800 Mb/s verwachten. Hoogste snelheden, bij kpn tot bijna 4 Gb/s bij het abonnement met de hoogste bandbreedte, bereik je via bekabelde verbindingen.

In verband met wat controle signalen en dergelijk is bij het 1 Gb/s abonnement de snelheid (maximaal) 930/930.

TV streams kpn via ontvanger: 1-10, 221-224, 233-238 : 14,2 Mb/s. Overige 7,2 Mb/s.
Via app: 6 Mb/s.

4k via kpn (love nature en InSight) : 25 Mb/s. 

via wifi 300 Mb/s, dat vind ik met streamingdiensten veel te langzaam

Er is geen streamingdienst die boven de 15 Mb/s uitkomt. Hoe meer bandbreedte zij verzenden hoe meer het ze kost, hè.

Netflix 4k stream : 15 Mb/s 

Website downloaden (duurt enkele seconden) <= 3 Mb/s.

Ik begrijp écht niet waarom men bij (juist) Ziggo weggaat als het daar ook nog eens bevalt.

En v.v.

Er zijn hier ook topics te vinden van overstappers naar Ziggo die weer gillend terugkomen.

Met een download van 1000 Mb/s ( 1 Gb/s) is Ziggo wat dat betreft gewoon gelijk aan kpn glasvezel met 1 Gb/s. Alleen is de ping bij kpn ietsje beter.

Ik heb twee dingen door elkaar gehaald , snelheid en wifi bereik van het modem. Ik lees nu idd dat de snelheid (begaande grond)  ruim voldoende moet zijn, alleen op de verdiepingen hoger niet dus.

“ En met Ziggo al 30jaar nog nooit last van gehad, vandaar mijn spijt.

Ik begrijp écht niet waarom men bij (juist) Ziggo weggaat als het daar ook nog eens bevalt. ” Dat heb ik al uitgelegd, omdat ik van de kabels en modem af wilde in mijn huiskamer.  Bij Ziggo zit je nu eenmaal vast aan een coax kabel wandaansluiting.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025

Maar ik stop ermee, ik weet voldoende en allemaal bedankt voor jullie reacties 👍

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025
Jacob S. schreef:

Weet je ik heb voor Kpn gekozen omdat de aansluiting in de meterkast zit, dus het modem lekker uit het zicht en dan moet ik zeker weer het uit de kast halen plaatje triplex zilver enz. 😆

Nee als ik jou wat mag aanraden neem Ziggo en je hebt geen kabels en wifi versterkers nodig naar zolder. 😉

Het modem Box12 van Kpn heeft gewoon geen sterke Wifi en Ziggo wel, daarbij heb ik het eerste jaar 1000mbps en het jaar erop 100mbps dus dan is wifi helemaal een droefenis.

Beste Jakob S., ik was jarenlang Ziggo klant en zag alsmaar mensen flinke kortingen en versterkers cadeau krijgen als ze overstapten naar Ziggo. Ik wilde dat ook, maar Ziggo had geen boodschap aan trouwe klanten. En toen werd er glasvezel aangelegd in mijn straat. Ik ben tien overgestapt naar KPN glasvezel en die leuke korting gekregen. In principe waren versterkers bij KPN niet gratis, maar als je anders onderhandelt krijg je ze wel. Wat is de reden dat jou dat niet is gelukt?

Ik had op het laatst bij Ziggo een abonnee snelheid van 500 Mbps, en nu 1000Mbps van KPN, en ik merk geen enkele vermindering van het wifi signaal. Zoals hierboven iemand anders al zegt, boven heb ik een bekabelde versterker en een bekabelde desktop. Alles loopt super hier. Op elk nachtkastje door de lucht nergens minder dan 200Mbps en op zolder hetzelfde wanneer ik dat aansluit.

Bij jou kan het ook. Er moet ergens een storing zitten, wisselen van 2,4 naar 5,0 Ghz frequentie of zo, andere band, deurbeltrafo die stoort, verschil in fase. Het is even out of de box denken. Ziggo haalde bij mij nooit de verdieping vanuit de meterkast, hooguit 30Mbps. Er is die app van snartwifi van de site van kpn waarmee je alles kan optimaliseren en een mesh maken. Ik hoor je die niet noemen. 

Wifi sgnaal vertikaal door een betonvloer = 30% vermindering. Signaal schuin door een betonvloer over een lengte van een paar meter = 90% vermindering. 

Het wifi signaal is dezelfde straling als zichtbaar licht, alleen een andere frequentie Hou er een spiegel voor, of een stuk aluminium huishoudfolie, en alles wat naar de straat toe gaat, gaat terug naar de woning. Dan heb je dubbele sterkte.

Als je teruggaat naar Ziggo krijg je een nieuwe modem/router en LAN-kabel. Wedden dat die het niet beter doen dan je huidige KPN?

Alles voorbij de modem/router richting woning is voor de gebruiker zelf. Dat valt niet onder KPN of Ziggo.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025

Toch nog een vraagje, zou het kunnen dat een Vpn vertraagt, ik zette hem uit en mijn beeld werd mooier

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 februari 2025
Jacob S. schreef:

Toch nog een vraagje, zou het kunnen dat een Vpn vertraagt, ik zette hem uit en mijn beeld werd mooier

Ja dat klopt. Bij VPN is jarenlang de snelheid hun verdienmodel geweest. Je kan zelf het land of werelddeel kiezen van welke server je internet wil, dat zijn allemaal verschillende snelheden. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7692 reacties
  • 19 februari 2025

Goedemorgen ​@Jacob S. , dank voor jouw bericht en welkom bij KPN en hier op onze Community!

Altijd balen om te lezen wanneer iemand aangeeft spijt te hebben van zijn of haar overstap naar KPN. Maar;

Jacob S. schreef:

Zorgt dit ervoor dat je spijt ook minder is geworden?

Verder lees ik veel goede reacties vanuit de Community en hoop oprecht dat je hier iets aan hebt gehad. 

Reageer