Skip to main content
Vraag

Ik heb internet besteld maar geen glasvezel of stopcontact in de meterkast

• March 17, 2026
  • 25 reacties
  • 101 keer bekeken

Goededag,

Ik heb sinds deze maand een wifi abonnement afgesloten bij KPN. Alleen heeft mijn appartement alleen een coax aansluiting, ik heb hier niet bij stilgestaan bij het afsluiten van het abonnement. Zover ik weet is er ook nog geen glasvezel geïnstalleerd in mijn buurt. Echter heb ik wel een ISRA 1 aansluiting in de meterkast nog zonder aansluitdoos, alleen is er geen stopcontact daar aanwezig dus schiet het ook niet op want heb wel stroom nodig natuurlijk. Zijn er nog eventuele dingen die ik kan proberen? Of moet ik gewoon bij een andere provider kijken, ik zit nog ik mijn proeftijd.

Mvg, Isa.

25 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 17, 2026

@Isa Hav 

Wat zegt de KPN postcode check ?

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 17, 2026

@Isa Hav 

Wat zegt de KPN postcode check ?

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck

Het is inderdaad nog niet aangelegd. Ze weten ook nog niet wanneer dus dat kan nog meerdere maanden duren staat er 😕

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 17, 2026

Wat heb je besteld en wat hebben ze aangegeven wat betreft het aansluitmoment?

Als je n.l. tot 100Mbps (of 200) besteld hebt, dan kunnen ze je gewoon aansluiten op DSL. Er is dan wel een stopcontact nodig in de meterkast.

Als je glasvezel besteld hebt… ja, dan kan dat nog wel even duren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 17, 2026

Wat heb je besteld en wat hebben ze aangegeven wat betreft het aansluitmoment?

Als je n.l. tot 100Mbps (of 200) besteld hebt, dan kunnen ze je gewoon aansluiten op DSL. Er is dan wel een stopcontact nodig in de meterkast.

Als je glasvezel besteld hebt… ja, dan kan dat nog wel even duren.

Ik heb 100 mbps besteld, dus ik weet inderdaad dat ik het via DSL zou moeten kunnen aansluiten. Maar dat stopcontact is wel een probleem. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 17, 2026

Ik heb 100 mbps besteld, dus ik weet inderdaad dat ik het via DSL zou moeten kunnen aansluiten. Maar dat stopcontact is wel een probleem. 

Ik meen dat de monteur ook een stopcontact in de meterkast kan maken. Ik weet alleen niet of dat gratis is. Je zult hier straks wel antwoord krijgen of dat gratis is of niet.

Maar tot 100Mbps zou dus waarschijnlijk wel over DSL kunnen. Geven ze dat ook niet aan bij de postcodecheck (wat de maximale snelheid NU is)?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 17, 2026

Beste ​@Isa Hav zit er ook geen aansluitpunt in de woonkamer zoals onderstaand voorbeeld:

of deze:

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 17, 2026

Beste ​@Isa Hav zit er ook geen aansluitpunt in de woonkamer zoals onderstaand voorbeeld:

of deze:

Hoi, deze aansluitpunten heb ik helaas beide niet

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 17, 2026

Hoe verstandig is het om bij DSL zo’n aansluitpunt te gebruiken (als er ook een ISRA-1 in de meterkast zit? In verband met het signaal. Ik dacht dat dat bij DSL wel kritisch is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 17, 2026

Ik meen dat de monteur ook een stopcontact in de meterkast kan maken. Ik weet alleen niet of dat gratis is. Je zult hier straks wel antwoord krijgen of dat gratis is of niet.

Maar tot 100Mbps zou dus waarschijnlijk wel over DSL kunnen. Geven ze dat ook niet aan bij de postcodecheck (wat de maximale snelheid NU is)?

Ik heb net contact gehad met de klantenservice, er werd inderdaad gezegd dat er een stopcontact geplaatst kan worden, kosten wist zij ook niet te vertellen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 17, 2026

Hoe verstandig is het om bij DSL zo’n aansluitpunt te gebruiken (als er ook een ISRA-1 in de meterkast zit? In verband met het signaal. Ik dacht dat dat bij DSL wel kritisch is.

Dat werkt gewoon prima is mijn persoonlijke ervaring ​@rvk01 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 17, 2026

Ik heb net contact gehad met de klantenservice, er werd inderdaad gezegd dat er een stopcontact geplaatst kan worden, kosten wist zij ook niet te vertellen.

Als ik hier zoek op gratis stopcontact, dan zie ik dat er vaak bij migratie van koper naar glas wel gratis een stopcontact gemaakt kan worden. Maar dat bij levering van een nieuwe aansluiting dit wel berekend zou worden (?)

Maak ook even een foto van de meterkast. Misschien kan een monteur hier zien of dit wel (makkelijk) aan te leggen is. Ik meen dat er wat eisen waren of dit aan de bestaande meterkast zo 123 gedaan kon worden.

Dan wachten we even een van de monteurs hier af, wat die ervan kunnen zeggen…

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 17, 2026

Als ik hier zoek op gratis stopcontact, dan zie ik dat er vaak bij migratie van koper naar glas wel gratis een stopcontact gemaakt kan worden. Maar dat bij levering van een nieuwe aansluiting dit wel berekend zou worden (?)

Maak ook even een foto van de meterkast. Misschien kan een monteur hier zien of dit wel (makkelijk) aan te leggen is. Ik meen dat er wat eisen waren of dit aan de bestaande meterkast zo 123 gedaan kon worden.

Hier een foto! Bedankt voor het meedenken 😊

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 17, 2026

Je zou verwachten dat die kabel die daar bovenuit dat ISRA-1 punt komt wel ergens naar een van de kamers loopt 🤣

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 17, 2026

Je zou verwachten dat die kabel die daar bovenuit dat ISRA-1 punt komt wel ergens naar een van de kamers loopt 🤣

Inderdaad, dat wilde ik ook al zeggen ​@Isa Hav en ​@rvk01 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 17, 2026

Deze loopt sowieso door naar een woonkamer. En anders kunnen wij kosteloos een wcd plaatsen. Maar dat is helemaal niet nodig. Ergens in de woonkamer heb jij een kabel zitten om het modem op aan te sluiten. Als het zelf niet lukt kun je altijd kosteloos een monteur boeken. Dan gaan we het voor je regelen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 17, 2026

Precies wat ik ook dacht ​@Ik_Combineer een van de huiskamerpunten die ik eerder toonde moeten ergens in een kamer zichtbaar zijn ​@Isa Hav 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 17, 2026

Die kabel loopt het plafond in. Ik woon in een gelijkvloerse appartement. In de woonkamer is er geen kabel te bekennen 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 17, 2026

Die kabel loopt het plafond in. Ik woon in een gelijkvloerse appartement. In de woonkamer is er geen kabel te bekennen 

Stroombuizen lopen ook het plafond in maar komen daarna wel gewoon in de kamers uit. Dus dat is wel de 'normale’ weg. Misschien is het oorspronkelijke aansluitpunt in de woonkamer dicht gestuct.

Wat is die kabel die daar los rechts langs de meterkast loopt en daaronder het hout in verdwijnt?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 17, 2026

Precies wat ik ook dacht ​@Ik_Combineer een van de huiskamerpunten die ik eerder toonde moeten ergens in een kamer zichtbaar zijn ​@Isa Hav 

Kan wel heel goed achter het stucwerk zitten. Maar een kpn monteur kan dat achterhalen.

• March 17, 2026

Los van dit probleem, wat eigenlijk heel eenvoudig is waarschijnlijk.

Om te reageren kun je een tekst typen in het vakje hier onder.
OF de quote knop gebruiken en weghalen wat niet van toepassing is.
ajb, bvd, voor de overzichtelijkheid.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 17, 2026

Stroombuizen lopen ook het plafond in maar komen daarna wel gewoon in de kamers uit. Dus dat is wel de 'normale’ weg. Misschien is het oorspronkelijke aansluitpunt in de woonkamer dicht gestuct.

Wat is die kabel die daar los rechts langs de meterkast loopt en daaronder het hout in verdwijnt?

Bedoel je deze? Ik heb hem al geprobeerd aan te sluiten op mijn modem maar hij doet helemaal niks, het is een ethernet kabel dus die heb ik sowieso niet nodig voor internet geloof ik? Dat het aansluitpunt is dicht gestuct is zou natuurlijk ook nog kunnen, geen idee wat de vorige bewoners hebben gedaan 😅

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 17, 2026

Bedoel je deze? Ik heb hem al geprobeerd aan te sluiten op mijn modem maar hij doet helemaal niks, het is een ethernet kabel dus die heb ik sowieso niet nodig voor internet geloof ik? 

Dat is inderdaad een ethernetkabel. De andere kant moet natuurlijk ook ergens uitkomen. Normaal zou je dan een router in de meterkast kunnen hebben en dan met die kabel internet op een aansluitpunt in een van de kamers gebruiken (bekabeld).

Waarschijnlijk is het inderdaad het beste dat een monteur op zoek gaat naar de aansluiting in de woonkamer. En anders een stopcontact en router in de meterkast. Als je dan de andere kant van de kabel zou vinden kun je daar ook altijd nog een computer of tv direct op aansluiting. Maar je kunt ook gewoon WiFi gebruiken. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 17, 2026

In iedere woonkamer zit een aansluitpunt zoals ik eerder liet zien op de foto's, want vóór het internettijdperk sloot je daar je vaste telefoon op aan ​@Isa Hav 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 17, 2026

@Isa Hav 

Het hangt ook een beetje af van wat jouw eisen zijn. Als je nu al weet dat je dagelijks niet heel veel data gaat ontvangen en versturen dan kun je heel goed uit de voeten met een (A)DSL aansluiting.

Kan de KPN nog wel een (A)DSL aansluiting/abonnement leveren ? Met de juiste aansluitpunten ? Kun je dan ook niet een goedkoper KPN abonnement nemen ?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 17, 2026

Kan de KPN nog wel een (A)DSL aansluiting/abonnement leveren ? Met de juiste aansluitpunten ? Kun je dan ook niet een goedkoper KPN abonnement nemen ?

Beste ​@WMG-N waar nog geen glasvezel is kan gewoon een abo op xDSL genomen worden las de postcodecheck dat laat zien op dat adres.