Skip to main content
Beantwoord

Inloggen voor de storingchecker?

NHendriks
Superuser
Forum|alt.badge.img+11

Hey hoi,

Via het NLNOG-IRC kanaal kreeg ik vaag iets mee; je moet tegenwoordig inloggen voor de storingschecker op https://www.kpn.com/service/storingen? Is dat nieuw? Kan iemand toelichten waarom?

Ik snap 'm ergens wel maar in zijn algemeenheid vind ik dit geen goede vooruitgang.

Beste antwoord door Marcia van KPN

Hallo allemaal! Ik had dit nagevraagd, maar heb geen verklaring waarom het tijdelijk achter een inlog stond. Nu niet meer, lees ik uit jullie reacties. Gelukkig maar! Vooral als je inderdaad even voor iemand anders wilt kijken, wordt het met een inlog wel érg lastig. Mocht je hier toch weer tegenaan lopen, laat het vooral weten. Dan kijk ik of ik wat harder aan virtuele mouwen moet trekken.

Bekijk origineel

27 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10497 reacties
  • 18 juli 2025

Beste ​@NHendriks dit is de reden:

Waarom inloggen? Dan hebben we je gegevens erbij. Je abonnement. Je verbinding. Persoonlijk én veilig. Nog geen account? Dan kies je zo voor Account aanmaken.

Duidelijk toch, of toch niet?

P.S. ben je toch nog SuperUser? Je had toch ‘ontslag’ genomen?

Van mij mag je uiteraard blijven, zomaar even een vraag tussendoor.

NHendriks
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Superuser
  • 3013 reacties
  • 18 juli 2025
JanD schreef:

Waarom inloggen? Dan hebben we je gegevens erbij. Je abonnement. Je verbinding. Persoonlijk én veilig. Nog geen account? Dan kies je zo voor Account aanmaken.

Nouja, eigenlijk niet. Het is leuk voor een klant zelf maar er zijn zat mogelijkheden dat je even voor iemand anders wilt kijken, bijvoorbeeld een ouder of wat dan ook zonder gelijk hun MijnKPN account te moeten hebben.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1061 reacties
  • 20 juli 2025

Dat is wel irritant ja. 

Misschien vergezocht, maar enige wat ik mij kan bedenken is dat ze op deze manier webscrapers willen tegenwerken. 

• 1259 reacties
  • 20 juli 2025
JanD schreef:

Nee volledig onduidelijk zeker omdat op dezelfde pagina ook deze tekst staat.

Ik wil enkel mijn postcode invoeren. Dat moet voor een bekende storing genoeg zijn. Het is ronduit onzin dat je dit niet meer kan.

Pas als er geen bekende storing is zou de inlog nut hebben.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38136 reacties
  • 20 juli 2025
NHendriks schreef:
JanD schreef:

Nouja, eigenlijk niet. Het is leuk voor een klant zelf maar er zijn zat mogelijkheden dat je even voor iemand anders wilt kijken, bijvoorbeeld een ouder of wat dan ook zonder gelijk hun MijnKPN account te moeten hebben.

Hoi ​@NHendriks ,

Ik vermoed dat KPN hiermee een drempel wil opwerpen tegen het maken van fake-meldingen. Want zoals jij weet, worden dit soort registraties op de website continu gemonitord. 

Overigens heb ik net getest dat je gewoon nog voor anderen dat kunt onderzoeken. Je logt in, je ziet het resultaat van jouw eigen adres, en dan verander je jouw adresgegevens door de jou gewenste adresgegevens. Dit werkt dan prima. 

• 1259 reacties
  • 20 juli 2025
Noordzee schreef:

Overigens heb ik net getest dat je gewoon nog voor anderen dat kunt onderzoeken. Je logt in, je ziet het resultaat van jouw eigen adres, en dan verander je jouw adresgegevens door de jou gewenste adresgegevens. Dit werkt dan prima. 

Tja, als je die nutteloze omslachtige methode voor lief neemt. Ik ben heel benieuwd naar een uitleg vanuit KPN zelf. 

• 5930 reacties
  • 20 juli 2025

Misschien waren er andere websites die via automatische scripts constant de storingen opvraagden. Dat kan zo niet meer.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1310 reacties
  • 20 juli 2025

Wat maakt dat nu uit het verhaal dat er wordt gekeken naar hoevaak mensen storingen opzoeken op X adres is m.i klinkklare onzin

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38136 reacties
  • 20 juli 2025
Rowi. schreef:
Noordzee schreef:

Tja, als je die nutteloze omslachtige methode voor lief neemt. 

Ik gebruik die storingsmelder soms bij vragen in een topic over een storing. En dan kan ik met deze workaround een andere klant alsnog helpen. Voor mij is deze methode daarom niet nutteloos.  

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38136 reacties
  • 20 juli 2025
MR_CHIP schreef:

Wat maakt dat nu uit het verhaal dat er wordt gekeken naar hoevaak mensen storingen opzoeken op X adres is m.i klinkklare onzin

@MR_CHIP 

Ik ben een aantal jaren terug op bezoek geweest bij KPN in Hilversum. Daar heb ik een uitgebreide uitleg gehad over hoe zij daar werken. Een deel van hun taken is het monitoren van storingen. 
KPN heeft een Security Operations Center (SOC) in Hilversum, dat het grootste is van Nederland en een cruciale rol speelt in de cyberverdediging van KPN en haar klanten. Het SOC bewaakt en monitort 24/7 KPN-netwerken en de netwerken van klanten die gebruikmaken van KPN Security. Het SOC is opgericht na een grote hack bij KPN in 2012 en is sindsdien aanzienlijk uitgebreid en verbeterd. 

Een paar maanden terug was er weer een excursie, maar die kon ik helaas niet bijwonen.

Een verslag lees je hier:

PeterG
Superuser
  • 64382 reacties
  • 20 juli 2025

Wat is dat ineens irritant inderdaad. 

Als hier van iemand een melding van een storing kwam keek ik daar even. Mits ik een postcode in diens woonplaats kon achterhalen met postcode.nl.

Nu zou ik altijd opgelegd verplicht 😁 met m'n eigen gegevens zoeken. 

Ook als kennissen en familie in den lande mij bellen als iets bij hen niet werkt. Uiteraard weten ze dat ik hier actief ben.

Niet echt blij met deze verandering. 😳☹️

@Noordzee heeft denk ik wel een punt qua fake meldingen.

Maar aan de andere kant is überhaupt zo checken / melden wel veel lastiger voor de gewone mens.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1310 reacties
  • 20 juli 2025

ik lees daar nergens dat ze bijhouden hoeveel de storings pagina wordt gecheckt 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38136 reacties
  • 20 juli 2025
MR_CHIP schreef:

Maar dat heb ik daar in Hilversum wel degelijk uitgelegd gekregen van de mensen die daar werken. 

PeterG
Superuser
  • 64382 reacties
  • 20 juli 2025
MR_CHIP schreef:

Je moest eens weten. We waren in februari nog te gast in het security centrum. Het wordt allemaal exact geregistreerd. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1310 reacties
  • 20 juli 2025

als ze zo’n onbetrouwbare bron gebruiken snap ik wel dat alles achter een login is gezet

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4533 reacties
  • 20 juli 2025
MR_CHIP schreef:

als ze zo’n onbetrouwbare bron gebruiken snap ik wel dat alles achter een login is gezet

Ik weet niet welke onnozel dit monitoren van storingen als excuses gebruikt voor datamining. Een storing kan men makkelijk vanuit de centrale achterhalen door datagebruik te monitoren. Als plotseling van een node veel minder daten doorliepen, weet man wat aan de hand is en ga steeds een niveau lager tot men de locatie precies weet.

PeterG
Superuser
  • 64382 reacties
  • 20 juli 2025

Ook dat gebeurt hoor TDN. 

• 1259 reacties
  • 20 juli 2025

MR_CHIP schreef:

Dat heeft natuurlijk weinig met onbetrouwbaarheid van een bron te maken. Lang niet elke melding is een echte storing soms ( meestal) is het in het eigen netwerk thuis.

Je moet inloggen omdat dan meteen de verbinding kan worden getest vanuit de achterliggende systemen. Desnoods de modemrouter resetten al dat soort zaken dat is wezenlijk de enige reden.

Echter wacht ik nog steeds op een verklaring vanuit KPN hierover.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38136 reacties
  • 23 juli 2025
Noordzee schreef:
NHendriks schreef:
JanD schreef:

Hoi ​@NHendriks ,

Ik vermoed dat KPN hiermee een drempel wil opwerpen tegen het maken van fake-meldingen. Want zoals jij weet, worden dit soort registraties op de website continu gemonitord. 

@NHendriks 

Is het zo alsnog gelukt? 

NHendriks
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Superuser
  • 3013 reacties
  • 23 juli 2025
Rowi. schreef:

Echter wacht ik nog steeds op een verklaring vanuit KPN hierover.

Dit eigenlijk dus. Het was een snelle manier van checken, ook voor wholesale-klanten bijvoorbeeld. Kan casussen genoeg bedenken maar ben vooral benieuwd waarom het nu achter een login-muur zit.

MR_CHIP schreef:

Nou, het is vooral een visuele cue voor de mensen daar. Je ziet op het grote scherm een kaartje welke als heatmap fungeert met daarnaast de top 5 van recent ingevulde postcodes. Als er opeens een hele hoop een melding maken is dat een teken om er verder in te duiken. Het is niet dat er precies bijgehouden wordt waar wanneer via die pagina iets gemeld wordt.

Beide keren dat ik op het SQC was viel het mij ook wel mee hoe vaak er daadwerkelijk iets ingevuld werd op die pagina.

Noordzee schreef:

Is het zo alsnog gelukt? 

Ik wilde het nog proberen maar het lijkt erop dat de login-muur weer weg is 😅 

• 1259 reacties
  • 23 juli 2025

"wilde het nog proberen maar het lijkt erop dat de login-muur weer weg is 😅 "

Was je niet toevallig ingelogd in MijnKPN? Want ik dacht gisteren of eergisteren hetzelfde maar toen bleek dat ik stond aangemeld dus de cookie pot deed zijn werk.

Hoewel als ik nu naar de storing checker ga zie ik ook meteen invulvelden dus wat er aan de hand is geen idee meer.

NHendriks
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Superuser
  • 3013 reacties
  • 23 juli 2025
Rowi. schreef:

"wilde het nog proberen maar het lijkt erop dat de login-muur weer weg is 😅 "

Was je niet toevallig ingelogd in MijnKPN? Want ik dacht gisteren of eergisteren hetzelfde maar toen bleek dat ik stond aangemeld dus de cookie pot deed zijn werk.

Zelfs in een incognito-tab pakt ie 'm gewoon dus dat zal het niet zijn. Eerste wat ik rechtsboven al checkte was namelijk of ik ingelogd was. De community en kpn.com gebruiken wel andere cookies voor de sessie, hier ben ik ingelogd, op kpn.com dan weer niet.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
  • Superuser
  • 18196 reacties
  • 23 juli 2025
NHendriks schreef:

Ik wilde het nog proberen maar het lijkt erop dat de login-muur weer weg is 😅 

Hier is die login-muur ook weer weg 👍. Geen vooringevulde postcode meer.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38136 reacties
  • 25 juli 2025
Noordzee schreef:
NHendriks schreef:
JanD schreef:

Hoi ​@NHendriks ,

@NHendriks 

Die truc hierboven👆🏿 is niet meer nodig. Al een aantal dagen is de inlogdrempel inderdaad verwijderd. 

Waarschijnlijk als gevolg van dit topic. 😉

NHendriks
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Superuser
  • 3013 reacties
  • 25 juli 2025
Noordzee schreef:

Waarschijnlijk als gevolg van dit topic. 😉

Dat lijkt mij dan weer niet eerlijk gezegd 😅. Zou de eerste keer zijn dat er zo snel beleid veranderd door een forumtopic zonder dat er iemand van KPN zelf gereageerd heeft.

Reageer