Regelmatig valt m’n internet weg. Soms gaat het een aantal dagen goed, maar vandaag al 2 keer in de problemen.
Welke tests kan ik zelf doen om de oorzaak hiervan vinden, en ultimo ook oplossen?
Ik heb al vele jaren internet van KPN. Eind 2024 heb ik de v10 vervangen door KPN box 12 omdat het PSTN poortje stuk was. (die gebruik ik nog voor het alarm systeem). Leek daarna allemaal in orde.
Maar sinds een maand - ik vermoed sinds de software update 14 januari - valt regelmatig het internet weg. En vooral de manier waarop is bijzonder;
Het start bij een van de personen hier thuis die begint te klagen over traag internet. Vervolgens zijn sommige applicaties / websites niet meer benaderbaar. En dit terwijl ik zelf nog zonder problemen een Teams call aan het doen ben op mijn eigen pc.
Parallel start ik een ping test op en zie idd een hoop pings wegvallen. Tot op een zeker moment ook MS Teams mij zegt dat de verbinding sterk beperkt is.
En het probleem is niet alleen op wifi. Ook mn tv die op een fixed ethernet zit heeft er last van en ik kan dan bijv. geen Netflix of KPN_TV meer kijken. Het KPN kastje heb ik niet meer in gebruik.
Sinds de sw update van KPN moet ik nu via de App inloggen op het modem. De eerste test van KPN zegt dat het internet op orde is. Dus via de KPN app initieer ik een reboot van het modem en daarna lijkt alles weer te werken. De laatste keer kon ook de App de reboot niet meer initieren en heb ik ‘m uit/aan gezet. Maar het is uren/ dagen aftellen tot het probleem weer terug is :-(
Verder gebruik ik wifi van Unifi (8p switch + 3 APs), die met een GigE op de KPN modem zit. Ook DHCP komt vanaf de KPN modem voor alle apparaten.
hoe lossen we dit nu op?