Skip to main content
Beantwoord

Internet valt weg als er iets wordt geüpload KPN Box 12

• January 7, 2026
  • 11 reacties
  • 71 keer bekeken

Sinds we verhuisd zijn in april hebben we internet van KPN afgesloten met een KPN Box 12 erbij. Vanaf het begin ervaren we al problemen en inmiddels lijken we erachter wanneer deze (met name) optreden: als we ergens iets uploaden (wat we vaak doen, want we werken allebei veel in de cloud) valt op alle andere apparaten het internet (nagenoeg) weg. Ik zag hier op het forum vergelijkbare topics over het V10 modem waarbij er dan instellingen verkeerd stonden, maar wij hebben een V12 modem en niet in een buitengebied (middenin de Randstad). We zitten nog 1,5 jaar aan ons contract vast, anders was ik per direct overgestapt op glasvezel van Delta, waarvoor we ook een aansluiting hebben. Maar goed, nu ben ik dus op zoek naar een andere oplossing waardoor er gewoon tegelijkertijd gedownload en geüpload kan worden, zoals ik al jaren gewend ben. Op MijnKPN zit de klantenservice zorgvuldig verstopt tussen standaard antwoorden waar ik niks mee kan en ik kan zelfs geen chatbot vinden, dus dacht ik het eens op dit forum te proberen. Wie kan mij helpen??

Beste antwoord door huistijger

Hoi ​@Wilco Hoogeveen 
je kunt beter even een bel-afspraak maken, dan belt de KPN je op een moment dat jou het uitkomt.
Of  direct bellen met het gratis nummer van de KPN 0800 0402

Bereikbaar op: ma t/m vr tussen 08.00 - 18.00 uur, za. 08:00 - 17:00 uur.

Zon- en feestdagen gesloten.

11 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 7, 2026

Hoi ​@Wilco Hoogeveen 
je kunt beter even een bel-afspraak maken, dan belt de KPN je op een moment dat jou het uitkomt.
Of  direct bellen met het gratis nummer van de KPN 0800 0402

Bereikbaar op: ma t/m vr tussen 08.00 - 18.00 uur, za. 08:00 - 17:00 uur.

Zon- en feestdagen gesloten.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Wilco Hoogeveen, welkom op onze community! Heb je mijn collega's nog gesproken? Ik denk dat het zeker geen kwaad kan de lijn even uit te laten lezen, dit moet goed op te lossen zijn!
Laat je ons weten wat er uit komt?

Ik heb uiteindelijk een uur aan de lijn gehangen met de klantenservice waarbij van alles gecheckt is, maar helaas hielp niks. De vraag is daarna uitgezet bij KPN intern, en ik moet daar nog terugkoppeling op ontvangen. Het probleem zit dus echt in het tegelijkertijd uploaden en downloaden, wat gewoon niet gaat. Met de aansluiting of de router of de instellingen lijkt verder niet zoveel aan de hand te zijn, maar dat wordt dus verder uitgezocht, begreep ik.

Vandaag zelf weer gebeld met de klantenservice omdat ik nog niks gehoord had. Net weer een half uur aan de lijn gehangen waarbij nogmaals het een en ander gecheckt is, maar de conclusie is dat de klantenservice hier geen handboek voor heeft en geen oplossing kan bieden. De geboden oplossing was een KPN pluspakket afnemen met een Fritz box waarbij wat dingen in te stellen zijn of hopen dat iemand hier op het forum toch nog een oplossing heeft??

Extra toelichting: als we ergens in ons huis een grote upload uitvoeren (denk aan dropbox, OneDrive, YouTube, WeTransfer, etc) Dan knalt het internet er bij alle andere apparaten, bedraad of draadloos, uit of wordt heel traag. We hebben bij OneDrive wel de uploadsnelheid kunnen beperken, waardoor dit niet meer leek te gebeuren als alleen Onedrive aan het uploaden is. Oftewel: het lijkt alsof een upload bij ons thuis alle bandbreedte opeist van de router.

Het lijkt er dus op dat alle hoop nu gevestigd is op slimme mensen hier op het forum, wie kan ons helpen?

• January 14, 2026

Heb je glasvezel? Of zit je op koper?

Koper.

• January 15, 2026

Dan is de upload helaas een beperkende factor. Ik vrees dat je dan in de pc beperkingen in moet stellen vor het uploaden zoals je bij Onedrive gedaan hebt. Helpt dat voor Onedrive?

Maar dat is vreemd toch? Ik zat hiervoor bij Odido in onze andere woning ook op koper met dezelfde up- en downloadsnelheden maar had nooit problemen dat de upload de download in de weg zat…

Om je vraag te beantwoorden: jep, zoals ik een beetje onduidelijk omschreef in mijn vorige reactie zorgde het verlagen van de uploadsnelheid van OneDrive ervoor dat OneDrive de bandbreedte niet meer leek op te slurpen. Echter gebruiken we ook Google Drive, Dropbox, Later (social uploads), Wetransfer, etc. Niet alles valt te beperken en het lijkt me ook nogal een overbodige actie… de rest van Nederland werkt toch ook in de cloud? Waarom hebben wij als enige dat het hele internet eruit vliegt als 1 iemand iets upload?

• January 15, 2026

Volgens mij is het een probleem van de KPN Box. Ik denk dat het ontstaan is toen de nieuwe KPN firmware werd geïntroduceerd. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dit hoort in ieder geval niet te gebeuren, kun je dit toch nog eens bij mijn telefonische collega's neerleggen? 

Je telefonische collega’s gaven dus aan dat zij hier niet mee konden helpen en dat ik het op het forum moest proberen… Modem gerelateerde onderwerpen vielen buiten de standaard klantenservice ofzo? Ze hadden geen handleidingen hiervoor en nog nooit eerder gehoord. Ik heb nu 2x 1,5 uur aan de lijn gehangen zonder uitkomst, dus nog een keer bellen staat me een beetje tegen, maar zal het volgende week weer proberen als ik tijd heb.