Skip to main content
Beantwoord

Kan ik met GPON of AON via SFP aansluiting direct naar audiostreamer van Lumin?

• May 12, 2026
  • 7 reacties
  • 89 keer bekeken

Fritz!Box 5690 PRO, heb KPN glasvezelkastje TY01 aansluiting.kan ik met GPON of AON via SFP aansluiting direct naar audiostreamer van Lumin??

Beste antwoord door Renebra

Oké.

Dus,ik ben niet echt deskundige vwb hardware HiFi. Maar als ik de afbeeldingen zie dan komt een fiber, weliswaar met een omweg, als bron (geen stroom via koper geleiding) in de Lumin streamer. 

Toch?

7 reacties

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Nee ​@Renebra  KPN ondersteunt alleen XGSPON voor dit soort aansluitingen. 

• May 13, 2026

De lumin ( welk model) sluit je via een rj45 netwerkkabel aan op de Fritz!Box. 

Ik vind zelfs bij het duurste model geen sfp poort.

JanD
Superuser
  • May 13, 2026

De lumin ( welk model) sluit je via een rj45 netwerkkabel aan op de Fritz!Box. 

Ik vind zelfs bij het duurste model geen sfp poort.

Hallo ​@Rowi. is dat niet die poort met de tekst optical network? de 2e van links? tussen de USB- en LAN-poort in.

• May 13, 2026

Dat zou kunnen ik vind hier meer info https://www.luminmusic.com/lumin-x2.html

• Optical Network:

• Industry-standard Gigabit SFP
    • 1000Base-T Gigabit Ethernet
    • Adapter may be needed for your particular switch/cables
    • Use simultaneously with RJ45 (e.g. connect one to router and one to LUMIN L1 or NAS)

Maar hoe je dat dan moet combineren met de Fritzbox is mij onduidelijk. Er kan lijkt mij maar 1 apparaat direct op het aansluitpunt.

Ik zag die aansluiting blijkbaar foutief aan voor een 'gewone' optische aansluiting.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • May 13, 2026

Fritz!Box 5690 PRO, heb KPN glasvezelkastje TY01 aansluiting.kan ik met GPON of AON via SFP aansluiting direct naar audiostreamer van Lumin??

Nee dat kan niet. Die poort op de lumin is bedoeld om via glasvezel te koppelen met een switch. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • May 13, 2026

Oké.

Dus,ik ben niet echt deskundige vwb hardware HiFi. Maar als ik de afbeeldingen zie dan komt een fiber, weliswaar met een omweg, als bron (geen stroom via koper geleiding) in de Lumin streamer. 

Toch?

• May 13, 2026

Het internet signaal lijkt wel via een 'gewone' koper internet kabeltje naar de switch te gaan.

En via Fiber uit de switch.

https://www.luminmusic.com/support-fibre.html

Terzijde ik had geen idee dat dit bestond. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 13, 2026

Bedankt voor je reactie.

Ga het proberen en kijken of ik een hoorbaar verschil hoor tussen de fiber verbinding en de netwerkkabel aansluiting.