Skip to main content

Is het mogelijk om een Ziggo abonnement te hebben voor internet + tv, en daarnaast een KPN internet-only abonnement af te sluiten? Ik wil dit gebruiken voor een dual WAN setup met een failover-switch.

Als je het op de juiste manier instelt, dan kan dat. Wat wil je met die "dual WAN" bereiken? 

Als je verstand hebt van routers en netwerken kan dat. In elk ander geval kan je beter je geld in je zak houden.

Hallo ​@JBBBB ,

Je kunt zeker twee abonnementen afsluiten. Dat is zo gebeurd. En het internet komt via verschillende kabels jouw huis binnen, dus dat is ook het probleem niet. 

Wel zul je verder zelf jouw apparaten moeten aansluiten op het gewenste internet. Je moet daar dan wel zelf kijk op hebben. 

En je bent via het ziggo community forum ook voorzien van antwoord

Ik wil dit gebruiken voor een dual WAN setup met een failover-switch.

Failover betekent dat je altijd bereikbaar wil zijn. Het is veel goedkoper en betrouwbarder een VPS in cloud te huren en daar jouw diensten aan te bieden. Indien je een KvK bezit, kan je ook een zakelijke abonnement nemen met 4g-backup.

Dual WAN om jouw internet snelheid te bundelen (WAN aggregation) kan je alleen bij een provider realiseren. Via FTTO glasvezel kan je een tweede redundante lijn bestellen, het kost meer (voor aanleg de tweede lijn), maar voor bedrijven spelt geld vaak geen rol (van winstbelasting aftrekbaar).

Zakelijk kom ik vaak nog KPN (of ziggo) tegen als een backup tweede lijn. Als het voor zakelijk gebruik is kan ik KPN EEN MKB aanbevelen. Deze lijnen hebben ook kosteloos een 4G backup dus eigenlijk heb je dan al een failover. Verder zijn SLA's zoals binnen 4 klokuren een monteur 24/7 een van de opties.

Ik zou de Fritz!Box in de gaten houden: https://www.kpn.com/internet/fritzbox

De nieuwe Firmware 8.10 komt eraan, en die belooft dat als je bijvoorbeeld een Fritz!Box met glasvezel hebt, dan je een fail-over kan configureren met een 2e Fritz!Box die op bijvoorbeeld 5G zit. De aankondiging spreekt specifiek over 5G als voorbeeld, dat zou dus inhouden dat je ook failover naar Ziggo kan doen als je daar ook een Fritz!Box aan hebt hangen. Maar zoals gezegd, Firmware 8.10 is er nog niet, en de testversies zijn beperkt zodat je het nu eigenlijk niet goed kan testen. Afwachten even.

De nieuwe Firmware 8.10 komt eraan, en die belooft dat als je bijvoorbeeld een Fritz!Box met glasvezel hebt, dan je een fail-over kan configureren met een 2e Fritz!Box die op bijvoorbeeld 5G zit. 

Waarom moeilijk doen als je met een glasvezel fritz!box ook de optie USB tethering heeft om daar een 4G/5G dongle aan te sluiten?

De nieuwe Firmware 8.10 komt eraan, en die belooft dat als je bijvoorbeeld een Fritz!Box met glasvezel hebt, dan je een fail-over kan configureren met een 2e Fritz!Box die op bijvoorbeeld 5G zit. 

Waarom moeilijk doen als je met een glasvezel fritz!box ook de optie USB tethering heeft om daar een 4G/5G dongle aan te sluiten?

Omdat deze nieuwe oplossing waarschijnlijk niet alleen van 4G/5G gebruik kan maken maar ook van Ziggo of (ik noem maar wat) Starlink. Tevens is externe antennes vanuit de meterkast voor 4G/5G altijd lastig. De nieuwe Fritz!Box 6860 5G met PoE kan je zelfs buiten neerzetten, hetgeen ook weer interessant is als low-cost fallback icm Odido Klik en Klaar.

Omdat deze nieuwe oplossing waarschijnlijk niet alleen van 4G/5G gebruik kan maken maar ook van Ziggo of (ik noem maar wat) Starlink. Tevens is externe antennes vanuit de meterkast voor 4G/5G altijd lastig.

Zoals de TS al schreef, dat hij een Dual-WAN switch gebruikt,  het maakt helemaal niet uit of de modems ook dual-wan opties hebben. Dus KPN → Wan1, Ziggo → Wan2. Op de KPN modem(of Fritzbox) kan je weer een 4g-dongle aansluiten), dus eigenlijk zou hij 3 internet aansluitingen hebben.

Zoals de TS al schreef, dat hij een Dual-WAN switch gebruikt,  het maakt helemaal niet uit of de modems ook dual-wan opties hebben. Dus KPN → Wan1, Ziggo → Wan2. Op de KPN modem(of Fritzbox) kan je weer een 4g-dongle aansluiten), dus eigenlijk zou hij 3 internet aansluitingen hebben.

Het doel van TS was “Failover Ziggo” - DualWAN is gebruikt als term, en daar werd terecht gemeld dat zoiets een professionele/zakelijke functie is, en inderdaad 4G dongle is een optie via USB, maar de vraag was: Ziggo.

Ik zou serieus ingaan op de mogelijkheden de Fritz!Box biedt vanaf de aangekondigde firmware 8.10 omdat dit precies lijkt te vervullen wat de vraag van de TS is, in plaats van de discussie naar USB/4G te verplaatsen. Of ipv Ziggo bv Starlink of je 5G Modem buiten hangen voor perfect 3.5GHz ontvangst, genoeg varianten.

Hoi ​@JBBBB, welkom op onze community! Ik zie dat er al een levendige discussie is ontstaan en een hoop tips worden gegeven. Volgens mij is het dus in ieder geval wel mogelijk maar of je het wilt is een beetje afhankelijk van wat je er van verwacht.

Kom je er een beetje uit zo?

Reageer