Skip to main content
Vraag

Ouders zijn afgesloten na brief met dringend verzoek tot overstap naar glasvezel

• 8 maart 2025
  • 67 reacties
  • 2264 keer bekeken

Toon eerste bericht

67 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@MartiB, we hebben reactie van onze mensen achter de schermen, zij hebben het een en ander aangepast, alles zou nu straks de 18e moeten werken!

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 13 maart 2025

ten eerste, via de directe buren lijkt niet te gaan

Thomas van KPN schreef:

Hoi ​@MartiB, we hebben reactie van onze mensen achter de schermen, zij hebben het een en ander aangepast, alles zou nu straks de 18e moeten werken!

dit is echter heel wat hoopgevender, klinkt mooi

Ik heb van m'n ouders begrepen dat 18 maart in de middag iemand van de glasvezel zou komen, en dan 31 maart in de middag iemand van KPN om alles op te starten, Hoe wordt dat nu dan verder geregeld? Of krijgen we daar nog nader bericht van?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7492 reacties
  • 13 maart 2025

Ik heb nagevraagd hoe het nu exact verder gaat en wat je ouders precies mogen verwachten wat betreft op de hoogte gehouden worden en of alles voor jullie opgestart wordt. Zodra we antwoord hebben laten we het hier weten! 

Wel is duidelijk dat de diensten ook direct werken op de 18e, dus ze kunnen dan gelijk gebruikmaken van de diensten. Nu alleen de precieze hoe en wat nog helder krijgen. Dank voor jullie geduld in dit alles!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

@MartiB. Hoe is het vandaag gegaan? 

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 18 maart 2025
Arjan van KPN schreef:

@MartiB. Hoe is het vandaag gegaan? 

Euh, slecht, maar uiteraard wel bedankt voor het vragen ​@Arjan van KPN 

De man van de glasvezel heeft van alles gedaan, en vond toen een kabelbreuk aan de straatkant. Hij had niet de middelen/tijd om die te fixen, en nu wachten mijn ouders op contact voor een vervolgafspraak met het glasvezel-bedrijf.

Ik wil graag bevestigd hebben dat het abonnement echt pas ingaat als er ook een werkende aansluiting is. Het zou wrang zijn als iemand van KPN (met de beste bedoelingen) het abonnement vervroegd per vandaag activeert, terwijl de aansluiting nog altijd niet in orde is.

Hiermee zijn we dus terug bij af en blijft de urgentie onverminderd. Mijn vraag is nog altijd deze situatie met spoed te herstellen.

11 maart praatte ​@Erik van KPN over het eventueel herstellen van de koperlijn, en dat het onwaarschijnlijk was dat dat kon voor het aansluiten van glasvezel 18 maart. Nu die aansluiting van glasvezel (nog) niet gelukt is, wordt de vraag of de koperlijn (tijdelijk) hersteld kan worden wat mij betreft weer actueel.

12 maart praatte Marlon92 over het porteren van het vaste nummer naar smartphone apps. Deze optie kende ik niet en heb ik toen ook niet actief verkend omdat het herstel vanuit KPN in een stroomversnelling leek te komen. Nu dit snelle herstel niet gelukt is, hoe werkt deze genoemde oplossing?

Buiten bovenstaande, graag zorgen dat alle benodigde werkzaamheden zo snel mogelijk alsnog  uitgevoerd worden. Mijn ouders zijn helaas wel in mineur na vandaag.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Ik kan mij voorstellen dat dit een nieuwe domper is en dat ze van deze situatie totaal niet blij worden. De wet van Murphy is hier van toepassing ben ik bang, want een kabelbreuk mag natuurlijk niet ontbreken in dit verhaal 😐

In ieder geval kan ik je verzekeren dat het abonnement pas geactiveerd wordt zodra er een modem is aangesloten op de glasvezelverbinding en deze een werkende verbinding kan opzetten. En mocht er onverhoopt toch iets misgaan met de facturatie, dan herstellen we dat achteraf. 

Ik ben het op dit moment nog steeds eens met de stelling van Erik dat opnieuw activeren van de koperverbinding niet de juiste weg is. Voor we dat opgetuigd hebben, heb je waarschijnlijk al een werkende glasvezelverbinding. Dus dat is zonde van de tijd en moeite en die kunnen we beter steken in het herstellen van je glasvezelkabel. 

Het advies wat betreft het porteren van het vaste nummer laat ik over aan ​@Marlon92 of andere Community-gebruikers. Daar heb ik te weinig verstand van. 

En tot slot ga ik mijn best doen om met de juiste mensen te schakelen om de kabelbreuk zo snel mogelijk hersteld te krijgen en je ouders te helpen aan een actieve verbinding!

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 19 maart 2025

het herstel van de glasvezel staat nu op vrijdag 21 maart, dat is positief

Maar wat betekent dit nu voor het daadwerkelijk activeren van alles? ik lees nu een mailtje met 21 maart als startdatum van het abonnement. Maar voor zover mijn ouders weten, staat het daadwerkelijk aansluiten van internet en telefoon door iemand van KPN nog altijd gepland op 31 maart. Kan Iemand dat verduidelijken?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4388 reacties
  • 19 maart 2025

Als het glasvezel werkt kunt u daar direct het modem op aansluiten en dan moet dit werken.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 19 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Als het glasvezel werkt kunt u daar direct het modem op aansluiten en dan moet dit werken.

helder, maar begrijp ik dan goed dat de persoon die 31 maart zou komen alleen maar komt om een modem aan te sluiten?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4388 reacties
  • 19 maart 2025
MartiB schreef:
Ik_Combineer schreef:

helder, maar begrijp ik dan goed dat de persoon die 31 maart zou komen alleen maar komt om een modem aan te sluiten?

In principe zou je dit ook zelf kunnen doen de 21e, maar ja. Die monteur komt dan voor de basis installatie. (Modem, tv ontvangers en telefonie)

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1198 reacties
  • 19 maart 2025
Ik_Combineer schreef:
MartiB schreef:
Ik_Combineer schreef:

In principe zou je dit ook zelf kunnen doen de 21e, maar ja. Die monteur komt dan voor de basis installatie. (Modem, tv ontvangers en telefonie)

Is die monteur ook niet verplicht soms voor bepaalde registratie van het modem via een app die alleen monteurs hebben 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4388 reacties
  • 19 maart 2025

Nee wij registreren modems niet. Enkel het activeren van ONT's op glasvezel kunnen wij als enige. Maar dit is al gedaan voordat KPNNetwerk is aangestuurd voor herstel van de fiber dus dat is dan niet meer nodig.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1198 reacties
  • 19 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Nee wij registreren modems niet. Enkel het activeren van ONT's op glasvezel kunnen wij als enige. Maar dit is al gedaan voordat KPNNetwerk is aangestuurd voor herstel van de fiber dus dat is dan niet meer nodig.

Sorry ONT/modem was bij mij effe hetzelfde thx voor het antwoord 

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 21 maart 2025

Goed.

Vandaag stond het repareren van de kabelbreuk op de planning, de reparateur is uren bezig geweest, de reparatie is NIET gelukt.

Nu gaan m'n ouders dus nog een keer een afspraak ingepland krijgen voor een nog grotere reparatie, en de situatie begint steeds vervelender te worden. Als KPN gewoon correct gecommuniceerd had had deze reparatie gewoon plaats gevonden VOORDAT de koperen lijn afgesloten werd. Nu zitten m'n ouders weken zonder vaste telefoon.

Ik lees dat ​@Arjan van KPN zegt dat verdere uitleg over porteren naar een app van ​@Marlon92 zou moeten komen, maar ik vermoed dat om dat nummer überhaupt actief te krijgen we KPN nodig hebben toch?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4388 reacties
  • 21 maart 2025

Als er een portering wordt aangevraagd keurt KPN deze goed. Dat hoeft niet speciaal geregeld te worden. Hoe het verder werkt ga ik niet kunnen zeggen. Ik ben zeer onbekend op telecom zaken buiten KPN om 😃

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 22 maart 2025

Ik zal kijken, weet niet hoe haalbaar het is om mijn ouders aan een smartphone app te krijgen, en na alles wat er gebeurd is zijn ze huiverig voor nog meer heen en weer gejongleer van hun telefoonnummer.

Overigens kreeg ik 19 maart dus bericht dat 21 de verwachte startdatum van het abonnement zou zijn. Ik blijf benadrukken dat het abonnement pas in kan gaan als alles ook werkt.

Mijn moeder is behoorlijk teneergeslagen en ook gewoon boos dat ze zonder enige waarschuwing zometeen weet ik het hoe lang zonder haar telefoon zit. Persoonlijk ben ik zelf ook nog altijd verbijsterd over hoe KPN dit gecommuniceerd heeft. Mijn vraag is en blijft dit zo snel mogelijk op te lossen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Zuur dat het weer niet is gelukt om de kabelbreuk te repareren. Is er nu wel weer een nieuwe afspraakdatum bekend? Dan heb je tenminste uitzicht op wanneer het dan uiteindelijk wel wordt hersteld. 

Het abonnement is nog niet ingegaan en ik kan je garanderen dat dat pas gaat gebeuren wanneer er een modem aangesloten is. Dat kun je in principe doen op het moment dat KPN Netwerk klaar is met de kabelbreuk. De bestelling is zo aangepast dat je glasvezelverbinding dan meteen klaar voor gebruik is. Er hoeft dan niet meer perse een KPN monteur langs te komen, maar dat mag natuurlijk wel. 

En ik realiseer mij dat je ouders nu in een lastig parket zitten en ik verzeker je dat we ons best doen om dit zo snel mogelijk op te lossen. Ook hebben we doorgegeven dat de communicatie in de brief op deze manier niet kan, dus dat wordt hopelijk zo snel mogelijk aangepast. 

Reageer