Skip to main content
Vraag

Regelmatig packet loss op East Amerikaanse servers

• January 2, 2026
  • 10 reacties
  • 58 keer bekeken

Mike V.
Topper
Forum|alt.badge.img

De laatste 4 maanden ervaarr ik regelmatig packloss tijdens het gamen. Inmiddels alles in huis nagekeken daar kan het gewoon niet meer aan liggen. Wat mij opvalt tov andere mensen. Is dat bij ping testen op East Amerikaanse servers mijn ping omhoog schiet tov mensen in Nederland. Overal zat ik netjes vergelijkbaar en bij die servers schiet ik daar omhoog naar 220 op ping-test.net.

Bericht van de game zelf:

High latency and high variation in latency consistently starts on the 3rd hop. 

Contact your ISP to report the issue and for assistance.

Your ISP will likely need to report the issue to an upstream provider.

Using a VPN may allow you to avoid the hop(s) with issues if you continue to experience issues.

Vpn is het laatste wat ik wil gebruiken….

10 reacties

Mike V.
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 5, 2026

Geen eventuele oplossingen?

Dan maar weer overwegen om terug over te stappen….

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

Heb je het al bekabeld aan je modem.  geprobeerd? Dat lijkt mij de eerste stap als je dat nog niet gedaan hebt. 

Verder bewaakt het QSC van de KPN alle diensten en netwerken, dus als er ergens congestie is, moeten hun het snel genoeg weten. 

Mike V.
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 6, 2026

Alla is bekabeld dus daar kan het niet aan liggen. Goede stekkers zelfs gewisseld

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 6, 2026

Goedemorgen ​@Mike V. en bedankt voor jouw bericht :)

Dit zijn helaas vaak lastige zaken dus goed dat je er via deze weg melding van maakt! Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in deze materie maar we gaan er natuurlijk alles aan doen om je hiermee te helpen. Zou jij ook alvast dit topic eens door willen nemen en kijken of daar nog handige informatie of tips voor jou tussen staan? Waar ik verder alvast benieuwd naar ben; ervaar je dit probleem tijdens het spelen van een bepaalde game of treedt dit op bij elke game die je speelt? Misschien dat we op basis daarvan alvast kunnen bepalen in welke richting we dit moeten zoeken. Hoor in ieder geval graag weer van je!

Mike V.
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 6, 2026

Het komt bij 1 game naar voren. Maar dat omdat ze daar met regelmaat Amerikaanse east servers hebben. Dat is de keuze vanuit hun, blijkbaar loopt mijn verbinding daar niet lekker. Ook tijdens een losse ping test naar east Amerika te zien. Daar ga ik met meer dan 50 omhoog tov andere kpn glasvezel mensen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 7, 2026

Bedankt voor je toelichting ​@Mike V. 💪🏻

Om welke game gaat het hier precies? En of het gaat helpen weet ik niet maar in het kader 'baat het niet dan schaadt het ook niet' zou ik je aan willen raden om het glasvezelkastje eens te resetten door deze minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken. Ik verwacht niet meteen dat dit het probleem gaat verhelpen maar heb aan de andere kant ook gekke problemen opgelost zien worden door deze reset. Dus geef het in ieder geval een kans! Om verder zoveel mogelijk zaken uit te sluiten, heb ik je verbinding ook doorgemeten en dat ziet er vanaf hier gelukkig goed uit. 

Mike V.
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 7, 2026

Het gaat om Iracing.

Kastje heb ik al van de stroom gehad en geen verbetering. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 7, 2026

Jammer dat het resetten van het glasvezelkastje niet heeft geholpen, al ging ik daar ook niet meteen vanuit maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis. Bedankt in ieder geval dat je dit wel even hebt willen proberen ​@Mike V.  💪🏻

Ik heb hier samen met een collega, die iets dieper in deze materie zit, naar gekeken; vanaf Hop 5 lijkt het er wel daadwerkelijk op dat er sprake is van packet loss maar omdat al die daarna volgende servers ook niet reageren op pings, kunnen we dat niet met zekerheid vaststellen.

Maar omdat we in die laatste regel ook geen packet loss percentage zien, lijkt het er niet op dat dat er in deze hele trace daadwerkelijk sprake is van packet loss. 

De latency is inderdaad hoog maar dat is ook niet heel vreemd voor een server aan de andere kant van de wereld. Het lijkt erop dat je vanaf Hop 5 heen en weer wordt gerouteerd. Wat ik ook niet uit kan sluiten, is dat deze servers niet overweg kunnen met IPv6. Zou je de IPv6 eens uit willen schakelen en kijken of dat een verschil maakt? IPv6 schakel je uit (of in) door in te loggen op je Box 12 en hoe je dat doet, kun je hier teruglezen. Als je vervolgens bent ingelogd, ga je in het menu naar 'Internetverbinding' en daar staat de optie IPv6. Ben heel benieuwd of dit een verschil maakt en zie je bevindingen wederom graag tegemoet!

Mike V.
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 7, 2026

Beste Jan, ik heb ook zitten brainstormen met een paar mensen. We komen tot dezelfde conclusie als jullie. Echter staat in het spel ipv6 uit en in de router ook. Echter staat hij op de netwerk kaart op de pc nog aan. We gaan deze uitschakelen want het wil nog eens dat Windows deze toch probeert te triggeren.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 8, 2026

Klopt hoor, soms heeft Windows zijn eigen willetje en dat kan soms ook weer voor problemen zorgen! Ben in ieder geval benieuwd wat er gebeurt wanneer je IPv6 op de netwerkkaart uitschakelt en of dit ook een verschil maakt en hoor het dan ook graag ​@Mike V. 🙏🏻