Skip to main content
Vraag

Regelmatige onderbrekingen in glasvezelverbinding

• September 5, 2026
  • 4 reacties
  • 53 keer bekeken

Over de afgelopen maanden heb ik thuis met extreme regelmaat dat de glasvezelverbinding (en dus het hele internet) wegvalt. Ik heb mijn hele LAN achter een eigen router staan die als DMZ staat ingesteld in het KPN modem (KPN Box 12). Tijdens deze onderbrekingen blijft het interne LAN volledig bereikbaar, dus kan ik met enige zekerheid vaststellen dat het niet aan onze interne internetstructuur ligt.

Daarnaast heeft het ook meerdere jaren perfect gewerkt met exact dezelfde setup, in die zin is dit probleem plotseling begonnen.

Het symptoom is dus dat de internetverbinding op dagelijks (soms meerdere malen per dag) wegvalt voor enkele minuten tot soms wel een kwartier. Na enkele minuten herstelt de verbinding zich weer, en werkt alles weer naar behoren, maar deze onderbrekingen zijn zeer storend, en horen gewoon niet te gebeuren.

Op aanbeveling van de klantenservice hebben we al een volledige reset uitgevoerd van het modem (hard reset naar fabrieksinstellingen), en van het ONT. Maar het probleem blijft bestaan. Met een lijnmeting die de klantenservice heeft uitgevoerd bleek inderdaad ook dat daar vaak onderbrekingen in de verbinding zitten.

Voor mij lijkt dit erop alsof de glasvezel ergens buiten ons huis beschadigd is geraakt, en dus meestal werkt, maar op willekeurige intervals de verbinding verliest, of op zijn minst zwaar degradeert. Een meting van de lijnsterkte kan ik zelf niet uitvoeren omdat ik daar de benodigde hardware niet voor heb (ik weet niet of KPN daar wellicht logboeken van heeft). Maar gezien dat er niks is veranderd in de layout van ons thuisnetwerk, en de KPN Box 12 en ONT combi het jaren heeft gedaan zonder problemen, en zelfs nu tussen onderbrekingen door naar behoren werkt, lijkt het mij sterk dat het probleem bij ons binnen ligt.

4 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Medewerker KPN Escalaties
  • September 5, 2026

Hoi,

Voordat we de oorzaak bij de glasvezelverbinding zelf leggen, zou ik eerst een paar dingen over de netwerkconfiguratie willen uitsluiten. Dat je interne LAN tijdens een storing bereikbaar blijft, zegt namelijk alleen dat je LAN zelf blijft functioneren. Daarmee is nog niet vastgesteld waar het probleem tussen de eigen router en het KPN-netwerk precies zit.

Je geeft aan dat je een eigen router achter de KPN Box 12 gebruikt en dat deze als DMZ-host is ingesteld. Kun je aangeven:

• Welk merk en type eigen router gebruik je?

• Is de kabel vanaf een LAN-poort van de Box 12 aangesloten op de WAN/Internet-poort van de eigen router?

• Welk IP-adres krijgt de WAN-kant van je eigen router?

• Welk LAN-IP-adres gebruikt de eigen router?

• Welke DHCP-server is op beide apparaten ingeschakeld?

• Gebruiken de Box 12 en de eigen router verschillende IP-subnetten? Bijvoorbeeld Box 12: 192.168.2.x en eigen router: 192.168.1.x.

• Staat de DMZ van de Box 12 daadwerkelijk ingesteld op het WAN-IP-adres van de eigen router?

Dat laatste is belangrijk, want met twee routers is het prima mogelijk om twee DHCP-servers te hebben, maar niet op hetzelfde LAN-segment. De Box 12 verzorgt dan DHCP voor zijn eigen netwerk en de eigen router voor het netwerk daarachter.

Daarnaast ben ik vooral benieuwd naar het glasvezelkastje zelf. Op het moment dat de internetverbinding wegvalt: wat doen de lampjes op de ONT/NT? Een foto van de lampjes tijdens een storing zou zelfs ideaal zijn.

Afhankelijk van het type ONT zie je bijvoorbeeld Power, PON/Glas, LAN of bij nieuwere XGS-PON-apparatuur Power, Connection en Alarm. Bij een normale werkende verbinding hoort de glasvezelverbinding daar stabiel aangegeven te worden. Een knipperende PON/Connection-indicatie of een brandend Alarm kan juist belangrijke informatie geven over de verbinding tussen de ONT en het KPN-netwerk.

Als je tijdens een storing kunt aangeven:
1. welke lampjes branden, 2. welke knipperen en 3. welke uit zijn, dan kunnen we al veel gerichter bepalen of het probleem vóór de Box 12 zit, tussen de Box 12 en de eigen router, of verderop in het eigen netwerk.

Je geeft aan dat KPN bij een lijnmeting ook onderbrekingen heeft gezien. Dat is uiteraard relevante informatie, maar ik zou eerst graag weten wat de ONT zelf aangeeft op het moment dat zo'n onderbreking daadwerkelijk optreedt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 5, 2026

Interne router is een Netgear R7000, en de KPN Box 12 blijft online en zichtbaar vanaf het LAN netwerk (reageert op pings) tijdens zulke outages. Een van de LAN Poorten van de KPN Box 12 staat verbonden met de WAN poort van de R7000. 

De subnets zijn zo opgezet:

192.168.2.x = KPN Box 12’s subnet, naast DMZ en statische IP configuratie staat deze op fabrieksinstellingen
192.168.0.x = Netgear R7000’s subnet, en deze router heeft 192.168.2.3 als IP op het KPN subnet (statisch IP)

Er is nog een 192.168.1.x subnet, maar dat is voor het WiFi netwerk, en dat wordt beheerd door een Netgear Orbi router, die als 192.168.0.3 geregistreerd staat op het subnet van de R7000. En heeft daardoor hetzelfde probleem tijdens zo’n storing als mijn desktop en NAS die direct op het R7000 subnet staan.

DHCP staat nog aan op de KPN Box 12 voor de KPN TV Box (IPTV), want dat is het enige wat niet via het 192.168.0.x LAN loopt.
Daarnaast heeft de R7000 ook een DHCP server lopende voor zijn LAN-zijde, maar bijna alles wat daarmee verbonden staat (WiFi Router, PCs, NAS), hebben statische IPs.
In alle gevallen zijn statische IPs zo opgezet dat ze gereserveerd worden op MAC address door de DHCP server.

De DMZ staat correct ingevuld in de KPN Box 12 (volgensmij via de drop-down van beschikbare clients).

Maar als er in al deze configuraties iets fout zou staan, zou dat permanent problemen geven voor al het verkeer, niet enkele minuten per dag. En, dan zou er een verbinding tussen netwerkapparaten niet functioneren tijdens een storing, en via pings en traceroutes heb ik al kunnen vaststellen dat alles intern online blijft en verbinding met elkaar heeft. Het is echt de verbinding tussen de KPN Box 12 en het internet (via het ONT kastje) wat problemen heeft. En de kabel die de KPN Box 12 met het ONT verbindt heb ik ook al vervangen met een CAT 7 die ik nog had liggen, maar dat verbeterde ook niks.

ONT model is een Nokia met LEDs voor Power, Connection, Alarm, en Data
Power en Connection zijn momenteel groen
Alarm is uit
Data knippert groen

Ik heb jammer genoeg nog niet gezien wat de lampjes doen tijdens een storing.

Ik weet niet of het ONT wellicht zelf logboeken bijhoudt, of dat wellicht de andere kant van de lijn (KPN verdeelbox) logboeken heeft hiervoor? Klantenservice heeft in het verleden telefonisch benoemd dat ze na een lijnmeting wat extra logging kunnen aanzetten indien de verbinding op korte termijn weer onderbroken wordt. Maar daar heb ik destijds niks meer over teruggehoord (probleem loopt al enkele maanden).

Forum|alt.badge.img+4
  • Medewerker KPN Escalaties
  • September 5, 2026

Dank voor je uitgebreide antwoord. Je netwerkconfiguratie lijkt op basis hiervan niet direct de oorzaak te zijn.

Je geeft aan dat de Box 12 tijdens een storing vanaf je LAN blijft reageren. Dat zegt echter alleen dat het LAN-gedeelte van de Box 12 actief blijft. Interessanter is wat er op dat moment met de WAN- en PPP-verbinding gebeurt.

Ik heb hieronder een screenshot van mijn eigen Experia Box als voorbeeld toegevoegd. Het gaat dus nadrukkelijk niet om jouw verbinding. Op deze pagina zie je onder andere de WAN-status, de bitrate, de PPP-status en de tijd dat de PPP-sessie actief is.

Zou je bij de volgende storing rechtstreeks kunnen inloggen op jouw Box 12 en bij Internetverbinding → Informatie willen kijken wat daar op dat moment staat? Een screenshot van die pagina tijdens de storing zou erg nuttig zijn.

Met name de PPP-status en Tijd actief zijn interessant. Als je tijdens een storing bijvoorbeeld nog steeds PPP-status: Verbonden ziet en de tijd actief niet opnieuw is begonnen, dan weten we dat de PPP-sessie niet is weggevallen.

Daarnaast zou ik graag willen weten wat de LED's op het ONT/glasvezelkastje op datzelfde moment doen. Als je daar een foto van kunt maken tijdens de storing, hebben we twee belangrijke meetpunten:

1. Box 12: WAN/PPP-status
2. ONT: status van de glasvezelverbinding

Daarmee kunnen we een stuk beter bepalen waar de onderbreking daadwerkelijk plaatsvindt, in plaats van direct aan te nemen dat de glasvezelverbinding zelf defect is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 5, 2026

Ik ben momenteel jammer genoeg niet thuis, dus heb ik de ONT LEDs niet kunnen waarnemen, en heb ik niet kunnen inloggen op het modem tijdens de storing (volgensmij een tamelijk korte ditmaal, watchdogs checken eenmaal per 5 minuten en hebben deze niet geregistreerd). Ik was verbonden via mijn VPN die wegviel. Wel heb ik het volgende kunnen waarnemen via een RDP sessie nadat de storing weer voorbij was:

(Belangrijkste gedeeltes van MAC & WAN IP zijn natuurlijk weggehaald i.v.m. privacy)

Maar dit geeft aan dat bijna 7 dagen geleden de PPP sessie inderdaad opnieuw is begonnen. Verrassend genoeg komt dit niet overeen met een van de bij mij bekende storingen. Maar ik weet wel dat de laatste reset ongeveer twee weken geleden is geweest, dus de PPP sessie is op z’n minst eenmaal opnieuw begonnen. Dit kan niet door stroomverlies zijn gekomen, mijn NAS staat namelijk op dezelfde stroomgroep, en die heeft nu een uptime van 4 maanden.

Wat wellicht mogelijk is, en waar ik in mijn vorige bericht even niet aan heb gedacht, ik heb in mijn modem IPv6 uitgezet, omdat intern alles IPv4 gebruikt, ook op de R7000 staat IPv6 uit. Ik weet niet zeker of dit een nieuwe PPP sessie opstart of niet. Maar deze instelling heeft niks veranderd in de storingen/symptomen, of de frequentie daarvan.

Zodra het me lukt om de LEDs tijdens een storing te zien zal ik dat laten weten, maar nu de vakantie voorbij is kan dat wellicht wat langer duren. Stel dat daar een paar weken voor nodig zijn (zeker met de regelmaat waarop de problemen zich voordoen), is dat een probleem? of kan deze forumkwestie / ticket zonder problemen meerdere weken open blijven?