Skip to main content
Beantwoord

Slimme kalibratie werkt niet op mijn Samsung The Frame vanwege een probleem met wifi

• March 31, 2026
  • 22 reacties
  • 87 keer bekeken

Ik heb sinds kort een Samsung “the frame” tv. Deze biedt de mogelijkheid tot “slimme kalibratie”. Daartoe moest de tv gekoppeld worden aan de app “smart things” wat gelukt is. De toepassing “slimme kalibratie” wordt echter niet getoond. Samsung geeft aan dat ondanks de overeenstemmende wifi-adressen dit te maken heeft met de frequenties ( 4.2 of 5) die niet overeenkomen. Dat is noodzakelijk. Ik kom hier niet uit. Kunnen jullie me verder helpen? Alvast bedankt. 

Beste antwoord door rvk01

De toepassing “slimme kalibratie” wordt echter niet getoond. Samsung geeft aan dat ondanks de overeenstemmende wifi-adressen dit te maken heeft met de frequenties ( 4.2 of 5) die niet overeenkomen. Dat is noodzakelijk.

Dat schijnt inderdaad een issue te zijn (wat erg raar is).

https://eu.community.samsung.com/t5/televisie/smartthings-app-crasht-bij-samsung-frame/td-p/2744700

In de KPN router kun je echter 2,4Ghz of 5Ghz niet individueel uitschakelen om beide apparaten op dezelfde frequentie te forceren. Je kunt wel een extra WiFi netwerk aanmaken voor b.v. 2,4Ghz. Na het verbinden met dat netwerk met telefoon en tv zou het dus moeten werken (volgens Samsung).

22 reacties

rvk01
Slimmerik
  • Antwoord
  • March 31, 2026

De toepassing “slimme kalibratie” wordt echter niet getoond. Samsung geeft aan dat ondanks de overeenstemmende wifi-adressen dit te maken heeft met de frequenties ( 4.2 of 5) die niet overeenkomen. Dat is noodzakelijk.

Dat schijnt inderdaad een issue te zijn (wat erg raar is).

https://eu.community.samsung.com/t5/televisie/smartthings-app-crasht-bij-samsung-frame/td-p/2744700

In de KPN router kun je echter 2,4Ghz of 5Ghz niet individueel uitschakelen om beide apparaten op dezelfde frequentie te forceren. Je kunt wel een extra WiFi netwerk aanmaken voor b.v. 2,4Ghz. Na het verbinden met dat netwerk met telefoon en tv zou het dus moeten werken (volgens Samsung).

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Flodurs, welkom op onze community! Wat een merkwaardig issue. Ik zie dat ​@rvk01 al een hele goede tip geeft. Laat je weten of het daarmee lukt?
Op onze kennisbank staat uitgelegd hoe je dit instelt:

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2026

Lukt niet. Link openen ook niet. Krijg melding "oeps er is iets fout gegaan". Probleem nog steeds niet opgelost. Word er moedeloos van.

rvk01
Slimmerik
  • April 17, 2026

Lukt niet.

Wat lukt niet? Het extra netwerk voor b.v. 2.4Ghz aanmaken, het verbinden van de TV en je telefoon daarmee, of werkt dat allemaal wel maar werkt de “slimme kalibratie” daarna nog steeds niet?

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2026

De link openen. Ik krijg melding "geen toegang" dus weet niet hoe ik een extra netwerk moet openen. Connectie telefoon met tv lukt via "Smart Things". Ik zie echter vervolgens niet de optie "slimme kalibratie". Kan wel de tv bedienen. Zelfs mijn dochter met haar nieuwste telefoon lukt niet die optie te zien cq gebruiken. Tv is up to date que downloads etc.

rvk01
Slimmerik
  • April 17, 2026

De link openen. Ik krijg melding "geen toegang" dus weet niet hoe ik een extra netwerk moet openen.

Ok, dus je hebt (nog) geen apart netwerk gemaakt. Ik weet ook niet waarom de moderator een niet werkende link deelt.

Een extra wifi netwerk voor alleen 2,4 of 5Ghz kun je aanmaken door in te loggen op de router (192.168.2.254 of wat het IP daarvan is). Achterop de router staan de inloggegevens. Je kunt dan onder Wifinetwerk > Extra Wifinetwerk het vinkje voor 2,4Ghz aanzetten en daaronder een wifiwachtwoord opgeven. Nu heb je een apart wifi netwerk op alleen 2,4 Ghz. Je kunt daar dan met de telefoon en tv verbinding mee maken (en zitten ze dus beide op dezelfde frequentie).

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2026

dankjewel ik ga het proberen

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2026

Ik zie nu een scherm "uitgebreide wifi instellingen". Van boven naar beneden: 2,4 ghz standaard en de toevoegin b,g n, daaronder 2,4 ghz bandbreedte en 2,4 ghz kanaal beiden met toevoeging "auto". Vervolgens zelfde 3 x 5ghz standaard a,n,ac en 2x auto als toevoeging. Moet ik hier iets aanpassen?

rvk01
Slimmerik
  • April 17, 2026

Ik zie nu een scherm "uitgebreide wifi instellingen". 

Daar hoef je niets aan te passen.

Zie je geen scherm Extra wifinetwerk?

Welk Box (router) heb je?

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2026

Oké. Ik zie 2 opties voor extra wifinetwerken. 2,4 en 5 ghz. Ik heb 2,4 aangezet. 6 staat uit. Hoefde geen wachtwoord in te vullen. Hoe weet ik nu dat mijn telefoon en tv op dat zelfde 2,4ghz netwerk staan? Weer dank voor je reactie.

rvk01
Slimmerik
  • April 17, 2026

Hoe weet ik nu dat mijn telefoon en tv op dat zelfde 2,4ghz netwerk staan? 

Je extra wifi netwerk heeft _extraWiFi2G achter oorspronkelijke wifinaam staan. Je kunt dus je tv verbinden met dat netwerk. Als je dat met de telefoon ook doet dan ben je verzekerd dat jullie allebei op 2,4Ghz zitten. Hopelijk werkt het calibreren daarna wel.

(Blijft overigens wel een maf probleem van die tv)

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2026

Top ik zie het. Dankjewel. Moet m'n tv nog doen. Ik laat het je weten als het gelukt is.

Hg

Ruud

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2026

Helaas. Ondanks dat alles goed staat zie ik de betreffende optie niet. Krijg wel de melding over het niet ondersteunen. Word er moedeloos van. Slecht van Samsung.

rvk01
Slimmerik
  • April 17, 2026

Jammer dat het niet direct werkt.

Welk type tv is het precies en welke type telefoon gebruik je (dat schijnt ook van belang te zijn). Er schijnt ook een aparte calibratie app te zijn maar dat is dus ook afhankelijk van type(s).

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2026

Ik heb een Samsung The frame tv en mijn telefoon is een Samsung A15. Maar ook via mijn ipad lukt het niet....

rvk01
Slimmerik
  • April 17, 2026

Als de optie helemaal niet zichtbaar is... Kan ik wel dit vinden. (Even vertaald met Google translate naar het Nederlands).

Tot slot ondersteunt de Samsung The Frame een nieuwe Smart Calibration-functie. Als je een Galaxy S, Note, Flip of Z Fold hebt die na januari 2019 is uitgebracht, of een recente iPhone met Face ID, kun je deze functie gebruiken om je tv automatisch gedeeltelijk te kalibreren. Helaas lijkt het weinig effect te hebben en worden de meeste beeldinstellingen vergrendeld, waardoor een volledige fabrieksreset nodig is om de beeldinstellingen opnieuw te wijzigen.

Een Samsung A15 zou dus niet voldoen. Een iPad ook niet.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/the-frame-2024-qled/settings

Als je iemand kent met een iPhone X of hoger of een Samsung Galaxy S dan zou je het met zo'n toestel eens kunnen proberen.

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2026

Oké. Het is niet anders. Heel veel dank dat je zoveel tijd aan mij besteedt hebt.

Fijn weekend!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

@Flodurs Heb je geprobeerd ipv van Smart Things de App Samsung Smart Calibration te gebruiken?

rvk01
Slimmerik
  • April 17, 2026

@Flodurs Heb je geprobeerd ipv van Smart Things de App Samsung Smart Calibration te gebruiken?

Ja, die noemde ik ook al als alternatief. Maar ik denk dat die dezelfde beperking heeft wat betreft toestellen want op mijn Samsung A54 geeft je dit:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Ja, die noemde ik ook al als alternatief. Maar ik denk dat die dezelfde beperking heeft wat betreft toestellen want op mijn Samsung A54 geeft je dit:

Ik lees op samsung forum dat iemand ook niet lukte om met Smart Thing App te kalibreren maar wel met Smart Calibration App. Ik kan wel de App installeren, hoef niet eens op een Galaxy maar op mijn rugged phone. Omdat mijn oude Samsung TV de Smart Calibration niet ondersteunt, kan ik niet testen

• Auteur
  • Topper
  • April 18, 2026

Nee die app kende ik niet. Ga eens kijken of dat lukt.

• Auteur
  • Topper
  • April 18, 2026

Heb het geprobeerd. Apparaat is niet compatible..