Skip to main content

Update over paired-not-synced en haperingen met Sonos

• October 9, 2026
  • 23 reacties
  • 211 keer bekeken
Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De recente software-updates voor SuperWifi 2 hebben bij een deel van onze klanten voor verbetering gezorgd. Dat is goed nieuws! We zien ook dat het aantal meldingen afneemt. Toch zijn we er nog niet: we ontvangen nog steeds meldingen van klanten die na de updates problemen ervaren. We onderzoeken deze meldingen en werken aan verdere verbeteringen. Ervaar jij op dit moment problemen met je Experia Wifi, SuperWifi en/of SuperWifi 2? Of heb je last van haperingen met bijvoorbeeld Sonos-speakers? Hieronder lees je wat je zelf kunt proberen.

Zie je de status paired-not-synced?

Soms gaat er iets mis in de communicatie tussen het modem en de Experia Wifi, SuperWifi 1 en/of SuperWifi 2. Je ziet dan de status paired-not-synced. De wifi-punten blijven werken, maar je wifinetwerk functioneert mogelijk niet optimaal. Daardoor kunnen apparaten minder goed overschakelen tussen verschillende wifi-punten. Dit noemen we roamen. Als je door het huis loopt, kan je telefoon bijvoorbeeld verbonden blijven met de SuperWifi 2 op de bovenverdieping, terwijl je inmiddels dichter bij een ander wifi-punt bent. 

Ervaar je dit? Dan kan het helpen om je thuisnetwerk opnieuw op te starten.
Dat kan via de webinterface van je modem of eenvoudig via de MijnKPN App.

Je thuisnetwerk opnieuw opstarten via de MijnKPN App

1. Open de MijnKPN app.
  2. Kies Mijn Wifinetwerk.
  3. Tik, bovenaan op Apparaten en daarna op je modem.
  4. Ga helemaal naar beneden naar Thuisnetwerk opnieuw opstarten.
  5. Tik daar en bevestig met Ja, herstart.

Je thuisnetwerk opnieuw opstarten via de webinterface

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links op Instellingen
  4. Klik in de bovenrij op Systeem
  5. Klik achter Herstart thuisnetwerk op de blauwe knop Herstart.

Meer informatie over een herstart van je thuisnetwerk:

Ervaar je haperingen met bijvoorbeeld Sonos?

Met sommige apparaten, waaronder Sonos-speakers, kunnen na de software-update haperingen optreden. Er zijn twee tijdelijke oplossingen die mogelijk helpen.

Optie 1: Gebruik tijdelijk Extra Wifi op 2,4 GHz

Je kunt je Sonos-apparatuur tijdelijk verbinden met een apart wifi-netwerk op 2,4 GHz.

1. Open de MijnKPN app.
  2. Kies voor Mijn Wifinetwerk.
  3. Ga onderaan naar Wifi instellingen.
  4. Ga naar Uitgebreide opties en kies Extra wifinetwerken.
  5. Kies een 2,4 GHz netwerk.
  6. Zet het netwerk aan met het schuifje achter Wifi aan.
  7. Pas eventueel de wifinaam en het wachtwoord aan, zodat je het extra wifinetwerk makkelijk herkent.
  8. Verbind alle Sonos-speakers met dit netwerk. Start hiervoor het instelproces in de Sonos-app en volg de stappen.
  9. Verwijder de oude wifinaam (SSID) van de speakers via de Sonos-app.

Je telefoon kan gewoon verbonden blijven met je normale wifi-netwerk. Wordt het extra wifinetwerk niet automatisch weergegeven bij het instellen van een speaker? Kies dan voor Ander netwerk en vul de wifinaam (SSID) zelf in.

Optie 2: Sluit één Sonos speaker bekabeld aan

Je kunt ook één geschikte Sonos-speaker met een ethernetkabel rechtstreeks op het modem aansluiten. Afhankelijk van je Sonos-configuratie kunnen de speakers dan onderling via het eigen Sonos-netwerk communiceren.

1. Sluit één geschikte Sonos-speaker met een ethernetkabel aan op het modem.
  2. Open de Sonos-app op je telefoon of tablet.
  3. Ga naar Instellingen en vervolgens naar Netwerk.
  4. Volg de stappen in de Sonos-app om de netwerkverbinding in te stellen.

Helpen deze oplossingen niet? 

Ervaar je na het proberen van deze stappen nog steeds problemen met je Sonos-apparatuur? Laat dan in een reactie weten wat er precies misgaat. Denk bijvoorbeeld aan Sonos-speakers die elkaar niet meer vinden, speakers die wegvallen of problemen met het afspelen van muziek.

Beschrijf zo concreet mogelijk wat je merkt, wanneer het probleem optreedt en welke Sonos-apparatuur je gebruikt. Zo krijgen we een beter beeld van de problemen die jullie ervaren.

Zorg er ook voor dat je adres en klantnummer zijn ingevuld in je KPN Community profiel. Deel deze gegevens niet openbaar in je reactie. Dan kunnen we je melding zo nodig verder bekijken.

We blijven dit onderzoeken

We weten dat de recente software-updates nog niet bij iedereen de gewenste verbetering hebben gebracht. We blijven de meldingen van klanten onderzoeken en werken aan verdere verbeteringen. Dat geldt zowel voor de verbindingsproblemen tussen het modem en de Experia Wifi, SuperWifi 1 en SuperWifi 2 als voor de haperingen die sommige klanten ervaren met bijvoorbeeld Sonos-apparaten.

We nemen de ervaringen van klanten mee in dit onderzoek. Zodra we meer informatie kunnen delen, werken we dit topic bij.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij KPN? Abonneer je dan op de Product Updates. Je ontvangt dan een e-mail zodra er een update is voor één van onze producten of diensten.

23 reacties

• Helper
  • October 9, 2026

Ik heb ze op een apart 2,4 ghz netwerk en toch werkt het niet. 

1 speaker(groep) selecteren werkt. Als ik meer speakers selecteer dan zie ik in de Sonos app dat ze spelen maar ze maken geen geluid. 

ik ben verbaasd dat klachten al weken spelen en er nog geen oplossing (rollback) is gebeurd

• Deelnemer
  • October 9, 2026

Nadat ik vandaag nogmaals mijn modem heb herstart zijn er toch kleine verbeteringen.

Mijn Sonos opstelling:

Woonkamer (Arc, sub mini, 2 Era’s)

Eetkamer TV (Beam)

Eetkamer Era’s (2 Era’s als stereo paar)

Keuken (Sonos Play)

Inmiddels kan ik muziek tegelijk afspelen op de woonkamer, keuken en dan of de eetkamer TV of eetkamer Era’s. Eerder was er al error als ik op meer dan 1 groep/speaker geluid afspeelde.

Die laatste twee spelen niet samen af. In de Sonos app zie je wel dat er uit beide geluid komt, maar het is er altijd maar 1

Het werkt niet constant, overigens. Dus soms kan ik wel op meerdere speakers (of groepen) geluid afspelen en soms niet. 

Bovenstaande aangedragen oplossingen zijn meermaals geprobeerd maar zonder succes. Sonos is up to date evenals mijn modem en mijn 2 SW punten.

Ik vind de situatie wel erg ergerlijk. Als ik de reactie van KPN lees wordt er hard gewerkt aan een oplossing, maar ik vind het inmiddels al wel even duren…

• Topper
  • October 9, 2026

Status is synced voor 2 SW2 wifiversterker. Optie 1 toegepast en probleem is NIET opgelost.

Sonos speelt alleen in groep als verbinding op 2 SW2 wifiversterkers of op alle Sonos apparaten in groep verbonden met wifi van KPN Box12. 

Forum|alt.badge.img

​@Marcia van KPN 

Aanvullende update KPN – Sonos en SuperWifi 2 (9 oktober 2026)

Vandaag heb ik opnieuw uitgebreid getest met mijn Sonos-installatie. Graag deel ik de resultaten als aanvulling op mijn eerdere berichten.

Mijn Sonos Ray (Hoofdslaapkamer) is inmiddels bekabeld aangesloten op het netwerk. Uit de Sonos Network Matrix blijkt dat deze als Root Bridge binnen SonosNet functioneert.

Wat heb ik getest?

• Alle Sonos-speakers functioneren afzonderlijk goed.
  • Bij het groeperen werkten aanvankelijk de Sonos Move en Roam 2 (Badkamer) niet mee.
  • Beide speakers werden wel aan de groep toegevoegd, maar produceerden geen geluid. Ook de volumeregeling werkte niet goed.
  • Het verwijderen en opnieuw toevoegen van de Roam loste het probleem niet op.
  • Vervolgens heb ik de Roam volledig opnieuw opgestart.
  • Daarna werkte de Roam weer samen met de bekabelde Ray.
  • Ook de Move werkte vervolgens weer.
  • Vervolgens heb ik de Woonkamer toegevoegd aan de groep.
  • De uitgebreide groep bleef daarna stabiel muziek afspelen.

Wat valt mij op?

Het probleem lijkt niet uitsluitend bij de Move of Roam te liggen, maar mogelijk bij de communicatie tussen Sonos-speakers tijdens het groeperen.

De groepsgrootte en de manier waarop Sonos het netwerkverkeer verdeelt, kunnen hierbij een rol spelen. Dit is echter nog niet definitief vastgesteld.

Opvallend blijft dat mijn installatie ongeveer twee jaar probleemloos heeft gewerkt en dat de problemen zijn ontstaan na firmwarewijzigingen van de KPN Box 12 en SuperWifi 2.

Vraag aan KPN

Kunnen jullie deze bevindingen meenemen in het lopende onderzoek naar de problemen met Sonos en SuperWifi 2?

Vooral het verschil tussen individueel afspelen en groepsweergave lijkt mij relevant.

Het bekabeld aansluiten van de Ray en het opnieuw opstarten van de Roam hebben tijdens deze test verbetering opgeleverd.

Of dit een blijvende oplossing is, moet nog blijken. Ik blijf dit de komende dagen testen.

Ik hoop dat deze aanvullende informatie helpt bij het vinden van een structurele oplossing.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 9, 2026

​@Gunthert en ​@HuubIT, hebben jullie ook een Sonos apparaat bekabeld aangesloten (optie 2)? Zo niet, kunnen jullie testen of dat wel werkt?

Dank voor je uitgebreide test, ​@Jeroen Superwifi2.0, dit nemen we inderdaad mee!

Forum|alt.badge.img

​@Gunthert en ​@HuubIT, hebben jullie ook een Sonos apparaat bekabeld aangesloten (optie 2)? Zo niet, kunnen jullie testen of dat wel werkt?

​@Erik van KPN : even een korte update. Ik heb getest met een Sonos-apparaat bekabeld: de Ray. Daarmee kan ik de groep inderdaad groter maken. Alleen de Sonos Move en Roam krijg ik nog steeds niet werkend in de groep. Zou je dat willen meenemen in je onderzoek?

• Helper
  • October 9, 2026

Heb ik geprobeerd. Is geen optie voor mij omdat ik ook een Roam hebt en die wordt niet in sonosnet opgenomen. 

daarbuiten, sonosnet is een apart wifi netwerk opgezet door Sonos. 
Ik heb juist superwifi’s omdat het bereik van beneden naar boven en naar de keuken niet voldoende is. Dus ook niet voldoende voor het ene sonosproduct naar het andere. 

ik word ook een beetje moe van deze “oplossingen” 

problemen zijn ontstaan na een update van de superwifi punten. Los dat op, bv door een rollback van de firmware en vermoei klanten niet met tips zoals extra netwerken creëren of Sonos producten bedraad aan te sluiten. 

Los op wat je zelf gecreëerd hebt. 

ik heb een hele dag met een (overigens hele vriendelijke) KPN medewerker aan de lijn gehangen. Dit probleem duurt nu weken en dat is te lang. 

ik wil graag een e-mailadres waar ik mijn klacht (en ingebrekestelling) naar toe kan mailen. 
Ik verwacht binnen 2 weken een oplossing en anders ga ik mijn contract ontbinden.

ik betaal de hoofdprijs voor low budget service en ervaar een mentaliteit van een staatsbedrijf tegen commerciële tarieven.  

rvk01
Slimmerik
  • October 9, 2026

even een korte update. Ik heb getest met een Sonos-apparaat bekabeld: de Ray. Daarmee kan ik de groep inderdaad groter maken. Alleen de Sonos Move en Roam krijg ik nog steeds niet werkend in de groep. Zou je dat willen meenemen in je onderzoek?

Wat zouden ze aan KPN kant kunnen zien als dit allemaal over het SonosNet gaat? Dat is toch een apart eigen Sonos netwerk?

Uiteraard kun je wel controleren of dat SonosNet niet op een storend 2,4Ghz kanaal staat, maar dat lijkt me eigenlijk geen invloed te hebben op het SonosNet als de speakers individueel wel goed werken.

Weet je heel zeker dat er ook niet een paar speakers toch verbinding maken met je normale KPN wifi? Als het probleem alleen optreedt bij groeperen dan moet je het dus zoeken in Multicast & IGMP van Sonos zelf. Als dat echter ook op de KPN router terecht komt (doordat er wat speakers op wifi staan), dan kan daar natuurlijk wel iets mis gaan (flooding).

rvk01
Slimmerik
  • October 9, 2026

Los op wat je zelf gecreëerd hebt. 

Moeilijk als ze niet weten wat het probleem is. Vandaar de vraag om te helpen met diagnotiseren.

Terugzetten van firmware lost het probleem niet op want bij de volgende update heb je weer hetzelfde. En vragen om de firmware nooit meer te update werkt ook niet. Dus het is beter om de oorzaak van het probleem te vinden. En dat kunnen ze niet zonder dingen te testen (en schijnbaar kunnen ze dat niet zelf als ze niet over exact dezelfde config beschikken).

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • October 9, 2026

​@Erik van KPN : even een korte update. Ik heb getest met een Sonos-apparaat bekabeld: de Ray. Daarmee kan ik de groep inderdaad groter maken. Alleen de Sonos Move en Roam krijg ik nog steeds niet werkend in de groep. Zou je dat willen meenemen in je onderzoek?

Uiteraard. Ik vraag dit ook aan de andere users hier die de geboden oplossingen hebben geprobeerd.

Om een zo goed mogelijk beeld te hebben, zouden jullie precies aan kunnen geven welke Sonos product jullie hebben en hoe die is aangesloten? Kabel/wifi, rechtstreeks op de modem? Via een SuperWifi of iets anders? 

Het makkelijkste is om dit in je KPN profiel in te vullen samen met je klantnummer. Hier hebben we veel aan!

Forum|alt.badge.img

Waar kan ik op de Box 12 met firmware V12.C.26.04.02 de status Synced of Paired-not-synced van mijn SuperWifi 2-punten controleren?

• Deelnemer
  • October 9, 2026

Uiteraard. Ik vraag dit ook aan de andere users hier die de geboden oplossingen hebben geprobeerd.

Om een zo goed mogelijk beeld te hebben, zouden jullie precies aan kunnen geven welke Sonos product jullie hebben en hoe die is aangesloten? Kabel/wifi, rechtstreeks op de modem? Via een SuperWifi of iets anders? 

Het makkelijkste is om dit in je KPN profiel in te vullen samen met je klantnummer. Hier hebben we veel aan!

Alex, ik heb wat extra informatie op mijn KPN profiel gezet bij opmerkingen. Is dit dan zichtbaar voor jullie?

rvk01
Slimmerik
  • October 9, 2026

Wat ik mis waar jullie (KPN) om vragen is of er met het SonosNet gewerkt wordt of met wifi. Een complete “Network Matrix” ontvangen (plus lijst met apparaten en ConnectionTypeString) van de probleem netwerken kan dan ook wel handig zijn.

Als je adviseert de apparaten op wifi aan te sluiten, dan moet je natuurlijk ook aangeven dat je SonosNet uit moet schakelen. Want als een van de speakers toch toevallig via SonosNet gaat communiceren dan ga je looping krijgen.

Tevens zie ik hier niets over STP staan. Als er dus toch om wat voor reden dan apparaten via SonosNet en via wifi gaan communiceren dat zou die optie natuurlijk ook aan moeten staan. Maar beter is het een of het ander te gebruiken. Niet te mixen.

Mijn Sonos Ray (Hoofdslaapkamer) is inmiddels bekabeld aangesloten op het netwerk. Uit de Sonos Network Matrix blijkt dat deze als Root Bridge binnen SonosNet functioneert.

Ik krijg bij mijn twee Play:3 niet eens de op kabel aangesloten Play:3 op Root Bridge. Ze zijn altijd Secondary of Tertiary Node. Maar goed… ze werkten hier gelukkig wel goed (ben wel benieuwd wie dan als Root Bridge aangemerkt wordt 🙄).

Ik neem aan dat jouw Move en Roam na het groeperen nog wel in het SonosNet zitten?

Voor groeperen maakt Sonos gebruik van IGMPv2 maar als dat alleen op het eigen SonosNet is zou dat dus niet uit mogen maken.

Erwin van KPN
Moderator

​@Jeroen Superwifi2.0 : ik heb die lange quote uit je bericht verwijderd om de leesbaarheid van dit topic te bevorderen. Ik wil je vragen om quoten te beperken tot wanneer het écht essentieel is voor de context. Dank voor je begrip! 

Erwin van KPN
Moderator

​@RaymondR28  Ja! Dat is zichtbaar en dank daarvoor!!

Erwin van KPN
Moderator

​@Jeroen Superwifi2.0  Ik zie nog geen info in jouw profiel. Zou je die zo volledig mogelijk willen aanvullen en onderin een korte beschrijving van jouw specifieke Sonos setup willen geven? Op die manier kunnen we je sneller helpen

Erwin van KPN
Moderator

​@Gunthert : We nemen jouw case mee. Je had je profiel al ingevuld en ik zag ook een korte beschrijving van jouw setup. We gaan ons best doen om dit voor jou te fiksen. 

• Helper
  • October 9, 2026

​@Gunthert : We nemen jouw case mee. Je had je profiel al ingevuld en ik zag ook een korte beschrijving van jouw setup. We gaan ons best doen om dit voor jou te fiksen. 

Fijn. En het e-mailadres waar ik om vroeg?

Erwin van KPN
Moderator

Er is in die zin geen e-mail adres. Wel een klachtenformulier die via de contact opties op kpn.com kunt vinden. .  Het staat jou helemaal vrij om daar gebruik van te maken en ik kan me levendig voorstellen dat je je ongenoegen kenbaar wilt maken, maar dat gaat het issue wat je nu hebt helaas niet oplossen.  Ik wil je in ieder geval verzekeren dat we jouw individuele issue nu heel serieus nemen en voor je bezig zijn. 

• Helper
  • October 9, 2026

Het gaat niet om mijn ongenoegen kenbaar maken, dat heb ik hier genoeg gedaan. 

ik heb hier een Sonos systeem staan wat door een firmware update onbruikbaar is geworden. Iets waar ik niet om gevraagd heb en waar ik, behalve van het uitspreken van intenties, weinig voortgang in zie. 
Ik accepteer dat niet. Als mijn auto ota een update krijg en ik vervolgens iets wat ik dagelijks gebruik niet meer kan gebruiken dan accepteer ik ook niet dat ik tips krijg om het te omzeilen ipv dat men de software terugzet. 

Ik ga mijn contract ontbinden als dit zo doorgaat en daarbij hoort een ingebrekestelling. En ik wil dat per mail doen zodat ik ook zwart op wit heb dat dit verstuurd is. 

• October 9, 2026

“ KPN heeft geen email adres waar u naar toe kunt mailen.“ bron en bevestiging door moderator
Een klacht kan je indienen via https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

Gamechanic
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • October 9, 2026

Het gaat niet om mijn ongenoegen kenbaar maken, dat heb ik hier genoeg gedaan. 

ik heb hier een Sonos systeem staan wat door een firmware update onbruikbaar is geworden. Iets waar ik niet om gevraagd heb en waar ik, behalve van het uitspreken van intenties, weinig voortgang in zie. 
Ik accepteer dat niet. Als mijn auto ota een update krijg en ik vervolgens iets wat ik dagelijks gebruik niet meer kan gebruiken dan accepteer ik ook niet dat ik tips krijg om het te omzeilen ipv dat men de software terugzet. 

Ik ga mijn contract ontbinden als dit zo doorgaat en daarbij hoort een ingebrekestelling. En ik wil dat per mail doen zodat ik ook zwart op wit heb dat dit verstuurd is. 

Waarom werk je dan eigenlijk nog met Sonos? Die heeft sinds 2024 een groot debacle in software gehad wat veel onklaar heeft gemaakt? Heeft ruim 2 jaar geduurd voordat het grotendeels weer stabieler werkte.

Ik zou me vooral constructief opstellen in dit geval, hier kom je niet bepaald veel verder mee. Elders ben je wellicht veel erger af.

• Helper
  • October 9, 2026

Kunt rustig een klacht indienen maar ze doen er toch niets mee is helaas mijn persoonlijke ervaring. Enige aanbod dat ik kreeg opnieuw een monteur langs sturen. Moest ik wel de fritzbox die ik nu geplaatst heb (met fritz extenders en waarmee het probleem opgelost is) weer vervangen voor kpn apparatuur. 

nou nee, bedankt. Er was bij mij al een monteur geweest waarna t probleem alleen erger was geworden. 

kosten die ik voor de Fritzbox spullen gemaakt heb zo’n 650 euro. 

verbaast me wel dat ondanks dat t nu door de kpn erkend wordt dat er een probleem is er geen enkele vorm van compensatie komt. Erg slecht!!! In mei 2027 loopt mijn contract af… ik tel de dagen 

en euh, Sonos werkt hier nu ook weer prima.