Skip to main content
Vraag

Verkoopafspraak niet nagekomen: onverwacht DSL en incompleet installatiepakket

• April 7, 2026
  • 11 reacties
  • 148 keer bekeken

Beste KPN,

Op 16 maart ben ik telefonisch benaderd door een verkoopmedewerker van KPN met de vraag of ik wilde overstappen. Tijdens dit gesprek zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de snelheid en de levering. Nu de overstap nadert, loop ik tegen een aantal grote problemen aan:

• Snelheid en techniek: Ik stap over van Ziggo (750 Mbps). Er is mij een passend aanbod gedaan, maar nu blijkt dat ik eerst op een koperverbinding (DSL) word gezet met een snelheid van slechts 200 Mbps. Dit is niet wat er is afgesproken en bevestigd.

• Incompleet pakket: Vandaag heb ik het modem ontvangen voor dit (eigenlijk ongewenste) koper-traject, maar het pakket is niet eens compleet. Ik mis het aansluitkastje waar de telefoonkabel in gaat en de bijbehorende Y-kabel. Ik heb onlangs geholpen bij de installatie van mijn zoon, dus ik weet exact welke onderdelen er ontbreken om de boel überhaupt aan te kunnen sluiten.

• Deadline: Mijn Ziggo-contract loopt op 16 april af. Ik dreig dus zonder (goede) verbinding te komen zitten terwijl de beloofde snelheid niet wordt geleverd.

Ik ben op dit moment absoluut niet tevreden over hoe dit verloopt. De beloftes uit het verkoopgesprek worden niet waargemaakt en de hardware is niet op orde.

Mijn vragen aan de moderators/klantenservice:

1. Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat ik de snelheid krijg die is afgesproken en bevestigd (overeenkomstig mijn huidige 750 Mbps)?

2. Hoe krijg ik op zeer korte termijn de missende onderdelen (kastje en Y-kabel) geleverd, zodat ik in ieder geval online kan op 16 april?

Ik heb mijn profielgegevens (klantnummer etc.) aangevuld in mijn forum-account zodat jullie direct mee kunnen kijken.

Met vriendelijke groet, A3Chem 

11 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 7, 2026

Vraag is heb je wel een glasvezel aansluiting? 

Zoja dan ging ik niet over op koper.

Heb je alleen dsl lijn dan heb je dat kabeltje inderdaad nodig (v10 modem) ivm pair bounding.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Wat vertel de Postcode check

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck

200mbps is maximaal via dsl koper.

750mbps alleen haalbaar via glasvezel

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 7, 2026

Verder is een Y kabel niet noodzakelijk voor 200mb. Bij Vplus wat KPN op zo'n 10/15% van de adressen kan leveren is 200mb haalbaar op een enkele lijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 8, 2026

Ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest:

Hieronder de situatie op een rij:

• 16 maart: Ik ben gebeld door KPN met een aanbod voor Glasvezel. Dit ligt al in onze straat!

• De afspraak: Ik heb ja gezegd tegen een abonnement met 1000 Mbps download en 1000 Mbps upload. De glasvezel ligt ook al fysiek in de straat, dus dit zou een mooie verbetering zijn ten opzichte van mijn huidige Ziggo-verbinding (750 Mbps).

• De huidige situatie: Nu de levering binnen is, blijkt dat ik een modem voor DSL heb ontvangen in plaats van glasvezel. Daarnaast is mijn snelheid in de order plotseling omgezet naar slechts 200 Mbps.

• Incomplete levering: De bestelling is bovendien niet compleet. Ik mis het installatiepakket met:

• Het grijze aansluitblokje (om het DSL-signaal naar de router te brengen).

• De bijbehorende Y-kabel. (Of die nou nodig is of niet deze zit samen in het zakje met het blokje)

• Vergelijking: Vorige maand heb ik geholpen bij de installatie van DSL bij mijn zoon; daar zat dit pakket en het aansluitblokje wel gewoon bij. Bij mij ontbreekt dit volledig.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 8, 2026

Veel onduidelijkheid zo te zien. Wat zegt deze site over de status van het betreffende adres? Overigens zijn alle modems geschikt voor zowel dsl als glasvezel. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 8, 2026

Glasvezel in de straat dat is alvast een vereiste, maar komt glasvezel ook al huis in?

Als dat nog niet zo is dat je daarom eerst op nog op koper wordt gezet en als glasvezel ook in woning is dan wordt overgezet naar glasvezel?

Verder check nog bij de site welke joep1965 gegeven heeft en als laatste als het nog niet duidelijk mocht zijn hoe en wat, dan gewoon contact opnemen met KPN 

Als het niet is wat je wilt kan je nog altijd cancelen  lijkt mij omdat je pas gisteren de spullen ontvangen hebt en toen pas wist dat het niet om glasvezel maar koper ging 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@A3chem. Welkom op de KPN Community! Je mag natuurlijk verwachten dat wat je beloofd wordt tijdens het telefoongesprek ook nagekomen wordt. Vervelend dat hier onduidelijkheid over is ontstaan.

Echter kan de werkelijkheid net wat anders liggen dan wat de verkoopmedewerker in eerste instantie voor zich zag op jouw adres. Zo kan het wel eens voorkomen dat glasvezel wel bestelbaar is, maar dat later blijkt dat het toch nog een paar maand duurt voordat het geleverd kan worden. Dan sluiten we de klant liever even tijdelijk aan op DSL/koper, zodat het wachten op de aansluiting niet (ergerlijk) lang duurt. Het kan goed zijn dat dit nu bij jou aan de hand is. Ik had dit graag gecheckt, maar je hebt volgens mij je klantgegevens weer verwijderd voordat ik er iets mee kon doen. 

En wat betreft het aansluitpakket wordt altijd wel geleverd wat benodigd is bij het aansluiten. Dus ik schat de kans groot in dat ​@Ik_Combineer het bij het rechte eind heeft en er hier sprake is van VPLUS. Maar dit kun je het beste even controleren met de helpdesk, want zij kunnen wel zien op welke techniek je verbinding actief wordt. Dan kan alsnog de y-kabel toegestuurd worden. Dan kun je gelijk ook navraag doen wat de verwachting is van het aansluiten op glasvezel. 

Mocht je het toch volledig oneens zijn met de gang van zaken, dan kun je gelukkig nog onder de bestelling uit. Dat kan zelfs tot 14 dagen nadat je verbinding actief is geworden en je abonnement is gestart. Sowieso wil ik je aanraden telefonisch contact op te nemen met ons. Dan kan het helemaal uitgeplozen worden. Maak hiervoor een belafspraak, zodat je gebeld wordt op een moment dat het jou goed uitkomt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 9, 2026

Beste ​@Arjan van KPN ,

Bedankt voor de reactie, maar na de vele telefoontjes van de afgelopen dagen ga ik het reguliere traject niet opnieuw in.

Voor de duidelijkheid: ik ben door KPN benaderd voor een glasvezelvoorstel en heb een contract getekend dat niet conform afspraak wordt nagekomen. Inmiddels heb ik de aansluiting zelf gefixt, omdat er op korte termijn geen monteur beschikbaar was en mijn Ziggo-contract op 16 april afloopt. Hoewel ik handig genoeg ben om dit op te lossen, is het zelf moeten solderen van draden omdat onderdelen niet leverbaar zijn natuurlijk geen manier om een nieuwe klantrelatie te starten.

Ik communiceer daarom graag met Sarah van de afdeling partner@kpn.com. (Hieraan kunnen velen een voorbeeld nemen) Zij werkt uiterst correct en is volledig op de hoogte. Mijn gegevens heb ik niet verwijderd; Sarah heeft deze en u kunt ze bij haar opvragen voor interne afstemming.

Ik vind deze start behoorlijk teleurstellend en verwacht een passende compensatie voor alle nalatigheden en de gebrekkige service.

Met vriendelijke groet,

A3chem

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dan ben je wel reuzehandig en dan is het mooi meegenomen dat je zelf de installatie kon doen! Ik ben het met je eens dat dat natuurlijk niet wenselijk is en dat het installatiepakket minimaal compleet had moeten zijn. Excuses daarvoor. 

Wat voor een volgende keer nog een goed advies is denk ik, is om gebruik te maken van de overstapservice. Dan zeggen wij pas de oude verbinding op, zodra je abonnement bij KPN is gestart. Dan zit je nooit zonder diensten als er toch onverhoopt vertraging is bij het opleveren van de nieuwe verbinding. 

Goed dat je zelf al contact hebt gelegd met Sarah die het woord doet namens de partner waarmee je in eerste instantie hebt gesproken. Hopelijk kom je met haar al een heel eind verder. Zelf kan ik geen contact met haar zoeken, want de Community is niet bedoeld als helpdesk of klachtenportal. Hier helpen normaal gesproken klanten elkaar onderling en wij moderators proberen de boel in het gareel te houden. Als je toch graag verder met ons (KPN) in gesprek wil gaan over hoe dit proces is verlopen en welke schade je precies geleden hebt, dan kun je het beste het klachtenformulier invullen. Dan wordt er zo snel mogelijk contact met je gezocht en kan dit uitgesproken worden. Ik hoop dan op een uitkomst waar iedereen tevreden mee is. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 10, 2026

Bedankt ​@Arjan van KPN  voor je reactie. Ik heb de verkoper destijds duidelijk gevraagd de overstap te regelen, maar dit is blijkbaar niet goed genoteerd. Dat geldt helaas ook voor mijn adres en e-mailadres. Inmiddels ga ik ervan uit dat een overstap niet meer nodig is.

Hoewel ik pas kort klant ben, heb ik weinig behoefte om nu al klachtenformulieren in te vullen. Het blijft een valse start voor mijn ervaring met KPN, maar ik sluit hiermee dit topic."

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dit was zeker geen fijne start en daar hebben we al veel punten verloren. Hopelijk kunnen we die weer enigszins goedkomen in de tijd dat je contract loopt. En mocht er toch weer iets zijn, dan kun je altijd weer een nieuw topic aanmaken of telefonisch contact met ons zoeken.