Skip to main content

Nieuw huis gekocht en midden in de verbouwing. Er komen nu op 2 plekken internet binnen (mijns inziens geen glasvezel). Volgens KPN is er al wel glasvezel aanwezig in de woning.

Gezien we vrijwel overal voorzet wanden krijgen, en we al kabelgoten voor CAT6 naar alle kamers willen leggen ben ik dus opzoek naar waar glasvezel (straks door de monteur) naar binnen komt.

 

zie foto’s van de 2 kabels die nu naar binnen komen. Iemand enig idee? Belletje naar de KPN krijg ik meer een “komt goed” maar heb niet zo’n zin om straks weer een muur open te moeten maken of alsnog kabels ergens heen te moeten trekken.

 

merci. 

De 1e foto is een AOP van de kabelboer en de andere foto lijkt me een oude koperaansluiting van de PTT/KPN @JDK123 

Wat zit er in de meterkast, want daar wordt in de regel het glasvezelpunt gemonteerd ???

 

 


Dag @JanD, dank voor je reactie. In de meterkast komt niks qua datakabels binnen. 
 

de meterkast zit bij ons ook aan de andere kant van het huis, dus qua kabel naar binnen brengen zijn de plekken waar de 2 kabels nu zitten praktischer.

Mijn verwachting is eigenlijk ook dat er helemaal nog geen glasvezel binnen zit. 


Hallo @JDK123 

 

Bij een nieuwe glasvezelaansluiting krijg je zo'n aansluitpunt:

 

Zie je buiten ook geen oranje kabels ergens uit de grond steken?


@GeSp helder, geen oranje kabel uit de grond terwijl ze paar maanden geleden door heel de wijk wel glasvezel hebben gelegd 


Dan is het bij u gewoon nog niet binnen gebracht. Hebben de buren wel al een verbinding over glasvezel? 

Ik zou zeggen: verbind alle mogelijke punten met elkaar dmv utp kabels. Pak daarbij ook de meterkast mee. Zodat als de glasvezel binnen gebracht word u niet alsnog kabels moet gaan leggen.


@JDK123 Als ze door heel de wijk glasvezel hebben aangelegd en er steken nergens sprietjes uit de grond kan het zijn dat ze een BOP hebben geplaatst. Dan is er wel gemeld dat er een aansluiting mogelijk is, maar is er nog géén kastje in huis aangesloten.

Glasvezel aansluiten met BOP

Wie kan een FT(U) plaatsen? De KPN monteur?

 


De glasvezelaansluitingen worden veelal in de meterkasten gemaakt maar ook vaak in de woonkamers. Aangezien de meterkast niet vooraan in de woning zit ga ik er vanuit dat ze hem dan ook in de woonkamer maken. Wat je kan doen is aanbellen bij de buren met de vraag of zij al een aansluiting hebben en zo ja waar deze is gemaakt. Mocht de aansluiting binnenkort gemaakt worden houdt er dan wel rekening mee dat er een stopcontact in de buurt van het glasvezelkastje zit. Misschien iets om in de verbouwing mee te nemen. 


@DaveA dank voor de tip, hebben op de plek waar we denken dat glasvezel binnenkomt 2 stroompunten inderdaad. 1 voor glasvezelkastje en een voor de modem. Hopelijk is dat 'm de elektricien gaf aan dat de 2e foto is waar KPN binnen komt. Ga morgen inderdaad even bij de buren aanbellen


@Hansie-NL nog nooit eerder gezien, lijkt me een logische verklaring. Is er een mogelijkheid om ergens in een database (vast niet) / via contact met een KPN monteur al te kijken waar de BOP (eventueel) zou zitten dat je weet? 


Kan het ook zijn dat de vorige bewoner geen toestemming heeft gegeven?


Hoi @JDK123, welkom op onze community! Ik zie dat er al mooi meegedacht is! Kom je er een beetje uit zo?


Reageer