Skip to main content
Vraag

Wanneer komt KPN met Wifi 7.0?

• March 11, 2026
  • 9 reacties
  • 146 keer bekeken

HansBakker
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Ik had een vraag, wij hebben net zoals veel KPN klanten denken wij steeds meer apparaten in huis. Die werken nog goed maar we denken soms wel dat de veelheid van die apparaten steeds meer vraagt van ons huidige wifi netwerk dat op wifi 6 draait. 

Is bij KPN al bekend wanneer wifi 7 wordt uitgerold ?, dat zou bij een hoop KPN klantem met veel wifi apparatuur echt een uitkomst zijn. 

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 11, 2026

Beste ​@HansBakker  je kunt ook eigen apparatuur kopen met wifi7 en dan de wifi van de KPN modem/router uitzetten.

Verder gewoon de nieuwsbrieven en dit forum in de gaten houden.

mrGanesha
Slimmerik
  • March 11, 2026

Voor welk probleem is dit (Wifi7) ook weer een oplossing?
/s

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • March 11, 2026

/s

Dat vraag ik mij bij veel dingen in de techwereld af. Denk aan 4Gbit internet, modems met een 10G.
Maar het ergste vind ik wel dat kpn nog steeds de stokoude en hoogbejaarde v10 modem in omloop houd. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Dank voor je vraag, ​@HansBakker!

Ik weet op dit moment niet of en zo ja wanneer WiFi 7 bij KPN beschikbaar wordt, maar ik ga dit navragen. Wat ik alvast kan zeggen, is dat we liever geen exacte datum communiceren voordat alles definitief is. Wel kan ik proberen duidelijk te maken of WiFi 7 inderdaad op de planning staat, zodat je weet dat het er überhaupt aan komt.

/s

Als ik het goed heb begrepen, is WiFi 7 vooral bedoeld om grotere hoeveelheden apparaten tegelijk en hogere datasnelheden beter te ondersteunen. Maar dan is de vraag: wat is “grotere hoeveelheden apparaten”? 10 tot 20 tegelijk? En wat doen die apparaten dan tegelijkertijd? Eerlijk gezegd weet ik dat niet precies. Dus even direct aan jou, HansBakker: hoeveel apparaten heb je in huis die tegelijk gebruikmaken van data?

/s

Dat vraag ik mij bij veel dingen in de techwereld af. Denk aan 4Gbit internet, modems met een 10G.
Maar het ergste vind ik wel dat kpn nog steeds de stokoude en hoogbejaarde v10 modem in omloop houd. 

In de techwereld lijkt het soms alsof alles sneller, groter en krachtiger moet en marketing helpt daar natuurlijk een handje bij. Mooi dat zulke opties er zijn: uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf afwegen wat hij of zij echt nodig heeft (en wat dus de wensen zijn). Ik ben zelf heel simpel: het moet altijd snel en stabiel werken, daar ben ik eigenlijk al heel blij mee.

Interessante opmerking over de V10, ​@Chrizziey. Mag ik vragen waarom je dat als het ergste ervaart? Is het omdat je denkt dat hij minder presteert, of meer vanuit het idee van vernieuwing/upgrades?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 12, 2026

Die werken nog goed maar we denken soms wel dat de veelheid van die apparaten steeds meer vraagt van ons huidige wifi netwerk dat op wifi 6 draait. 

WiFi 7 op zichzelf heeft weinig zin als er geen apparaten zijn die daar gebruik van kunnen maken. Het is niet zo dat je meer WiFi 6 apparaten op WiFi 7 aan kunt sluiten. Zo werkt dat niet. 

Uiteraard zal een nieuw WiFi 7 router wel een nieuwe processor hebben en daardoor misschien wat zwaarder zijn. Maar op zich garandeerd WiFi 7 zelf niet dat je meer apparaten van WiFi 6 aan kunt sluiten. 

Overigens zit er ook nog WiFi 6E tussen. Daarbij wordt ook een 6Ghz band gebruikt. Met apparaten die daar gebruik van kunnen maken (dus ook WiFi 6E hebben) zou je natuurlijk wel meer kunnen. 

Maar WiFi 6 gaat als het goed is tot maximaal 9Gbps. Als je dat nu al niet haalt, dan zal WiFi 7 geen verbetering geven (tenzij je apparaat ook WiFi 7 aankan en je 6Ghz kunt het gebruiken).

• March 12, 2026

In principe is wifi 6 802.11 ax al bedoeld om beter om te gaan met meerdere apparaten. Door Mu- Mimo en ofdma techniek. Wifi 7 802.11 be heeft multi-link hiermee kan een apparaat die dit ondersteunt met meerdere banden tegelijk verbinden.

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel data verkeer die apparaten van de topicstarter dan genereren en hoeveel dit er zijn. Mogelijk helpt het al om een extra wifi punt in te zetten zodat er meer ontlasting van de aanwezige wifipunten kan worden gerealiseerd.

En natuurlijk alles bekabelen wat je kan bekabelen 😉

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • March 12, 2026

Interessante opmerking over de V10, ​@Chrizziey. Mag ik vragen waarom je dat als het ergste ervaart? Is het omdat je denkt dat hij minder presteert, of meer vanuit het idee van vernieuwing/upgrades?

Heeft meerdere redenen ​@Shyrin van KPN, eigenlijk een combinatie het Chinese merk ZTE, en vooral de ouderdom van dat modem, ik zag recent ergens op facebook staan dat ik in 2016 een V10 kreeg ter vervanging van een V9 (zelfs de provider Tele2 die niet eens meer bestaat tegenwoordig heeft dat modem in omloop gehad). Die V10 ondersteund geen WiFi 6, en ik vind oprecht tegenwoordig wel dat WiFi 6 echt een minimum moet zijn.  Eigenlijk ben ik vooral benieuwd waarom kpn op normale lijnen nog steeds een v10 voor een v10 wisselt en niet al begint aan het langzaamaan swappen van dit type. 

In de techwereld lijkt het soms alsof alles sneller, groter en krachtiger moet en marketing helpt daar natuurlijk een handje bij. Mooi dat zulke opties er zijn: uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf afwegen wat hij of zij echt nodig heeft (en wat dus de wensen zijn). Ik ben zelf heel simpel: het moet altijd snel en stabiel werken, daar ben ik eigenlijk al heel blij mee.

Ik deel deze mening, je kan alles op maximum kopen maar het is een mooi gevalletje van gebruik je het ook. Het stukje 4GB/s welke KPN verkoopt is ook een mooi voorbeeld van marketing, maar ik kan mij totaal niet voorstellen dat er ook maar één normale gebruiker of gezin hier alles uit zal halen. Run je een mini datacentrum dan kan ik er nog enig sinds iets bij voorstellen.  Maar volgens mij is het meer een kijk mij eens in de speedtest het maximale eruit knallen gevalletje. 

Vroeger in mijn werkende verkoopleven heb ik genoeg oma's gehad die door kleinkinderen het advies hadden gekregen een dikke game laptop te kopen. Terwijl oma eigenlijk alleen maar wilde gaan internetbankieren. Maar stel je voor was de gedachten, ik heb haar toen een normale computer verkocht, begon sneu te worden anders. 

Het dikste en nieuwste betekent ook niet meteen beter, je koopt ook geen dikke auto om alleen maar boodschappen mee te doen ;). 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • March 13, 2026

Dank voor je toelichting! Begrijpelijk dat je naar WiFi 6 kijkt en benieuwd bent naar vernieuwing.

De V10 is inderdaad een ouder modem, maar tegelijk ook één van de meest stabiele modems die we ooit hebben gehad. Het zorgt voor weinig storingen, werkt met veel verschillende aansluitingen en is bovendien het enige modem dat pairbonding ondersteunt. Daarom wordt dit type voorlopig nog ingezet en vervangen we een V10 meestal weer door een V10 als dat nodig is.

WiFi 6 heeft zeker voordelen, vooral voor netwerken met veel apparaten op 5 GHz en voor hogere maximale snelheden. Tegelijk zien we dat veel apparaten in huis (zoals smart-home apparatuur) nog vaak op 2,4 GHz werken, waardoor het voordeel van WiFi 6 in de praktijk niet voor iedereen groot is.

De V10 is misschien niet de nieuwste, maar wel erg betrouwbaar. Ik denk dat het belangrijkste is om te weten dat het nog steeds goed presteert en veel netwerkfunctionaliteiten ondersteunt. Daarom blijft dit modem voorlopig nog onderdeel van onze uit te leveren hardware. 

Vroeger in mijn werkende verkoopleven heb ik genoeg oma's gehad die door kleinkinderen het advies hadden gekregen een dikke game laptop te kopen. Terwijl oma eigenlijk alleen maar wilde gaan internetbankieren. Maar stel je voor was de gedachten, ik heb haar toen een normale computer verkocht, begon sneu te worden anders. 

Het dikste en nieuwste betekent ook niet meteen beter, je koopt ook geen dikke auto om alleen maar boodschappen mee te doen ;). 

Mooi praktijkvoorbeeld eigenlijk 🙂
Het laat inderdaad goed zien dat het nieuwste of krachtigste niet automatisch de beste keuze is voor iedereen. Het hangt er vooral vanaf wat iemand ermee wil doen.

Net als in jouw voorbeeld: als iemand vooral internetbankiert en wat mailt, dan heb je weinig aan een zware game-laptop. Dan is een stabiele en passende oplossing eigenlijk veel belangrijker. Gelukkig had deze Oma een goede en eerlijke verkoper voor zich! 😉😎

Het geldt bij modems en wifi eigenlijk ook een beetje: nieuwere technieken zoals WiFi 6 (of WiFi 7) kunnen voordelen hebben, maar voor veel huishoudens is stabiliteit en betrouwbaarheid uiteindelijk het belangrijkste.

• March 13, 2026

Shyrin schreef:

"WiFi 6 heeft zeker voordelen, vooral voor netwerken met veel apparaten op 5 GHz en voor hogere maximale snelheden. Tegelijk zien we dat veel apparaten in huis (zoals smart-home apparatuur) nog vaak op 2,4 GHz werken, waardoor het voordeel van WiFi 6 in de praktijk niet voor iedereen groot is."

Als de smart home apparaten niet met 802.11 ax overweg kunnen dan klopt het maar 5 ghz of 2,4 ghz doet er niet toe. Juist de vollere 2,4 ghz zal meer profijt hebben van wifi 6.