Skip to main content
Vraag

Wat te doen als glasvezel doortrekken tot in appartementen niet lukt?

• 20 maart 2025
  • 52 reacties
  • 448 keer bekeken

Ik woon in een leuk eigendoms appartement, 5 woonlagen, 2000 opgeleverd.

Meterkast is beneden in de kelder (-1) en tot daar ligt glasvezel. In de appartementen is nog geen glasvezel doorgetrokken. Wel zijn er 4-5 pogingen ondernomen, zonder succes. En kpn en odido hullen zich in stilte, telkens als een buur glasvezel aanvraagt komt er een club monteurs die wel even glasvezel door gaan trekken. Bij een buur werd ten einde raad de telefoonkabel als trek draad gebruikt. Die brak onderweg en nu kan de bewoner niet terug naar adsl. Coax is ook beschadigd en Ziggo geen optie. Geen idee hoe het opgelost is, ken de man niet zo goed.

Wat kan er nog gedaan worden om eindelijk glasvezel aan te kunnen sluiten?

Kan er (tijdelijk) een Devolo oplossing ingestoken worden? Bij 1 buur heb ik gisteren een zwart Genexis kastje over de ftu gezet en ging tzt het Connect lampje branden. Dan een Devolo in de meterkast en 1 in het appartement?

Ik heb zelf nog adsl en gebruik zoiets voor wifi in de kelder. Pstn naar boven, modem voor appartement en 1x Devolo erop. In de kelder ook een Devolo met WiFi, werkt prima.

Dus: biedt kpn misschien op die manier een oplossing? Alle meterkasten hebben stopcontact.

52 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3527 reacties
  • 20 maart 2025

@Ramon73 

Ik vind dat de monteurs hier verantwoordelijk zijn voor heel veel “ellende".

Het lijkt mij het beste als ALLE bewoners gezamenlijk actie ondernemen en tegelijkertijd een aansluitpunt in hun woning laten installeren. Dan moet er waarschijnlijk ook flink geboord gaan worden. Alle bewoners hoeven dan ook niet allemaal daadwerkelijk een glasvezel-abonnement te nemen. Maar dan zijn de bewoners/woningen wel voorbereid op de toekomstige omschakeling van koper naar glasvezel. De bewoners die wel een glasvezelaansluiting willen hebben kunnen dan nu naar glasvezel overstappen.

Nee, ik zou hier eventjes HEEL VEEL “lawaai” maken en niet opgeven voordat er een goede oplossing komt voor dit probleem.

• 3348 reacties
  • 20 maart 2025

Een Devolo kan je vergeten. Dat gaat waarschijnlijk niet werken. En KPN wil dit ook helemaal niet. Want als het eerst wel werkt maar na een paar maanden niet meer werkt, bij wie klop jij dat aan? Bij KPN gok ik zo. En dan moet KPN alsnog iets doen met een kabel ofzo. Daar begint KPN helemaal niet aan.

• 3348 reacties
  • 20 maart 2025
Ramon73 schreef:

Meterkast is beneden in de kelder (-1) en tot daar ligt glasvezel.

Is het daar afgemonteerd in een aansluitkastje? Of ligt daar een enorme bos oranje glasvezelkabel?

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 20 maart 2025
Marlon92 schreef:
Ramon73 schreef:

Is het daar afgemonteerd in een aansluitkastje? Of ligt daar een enorme bos oranje glasvezelkabel?

Wit vierkant kastje. NT schuif je er overheen.

• 3348 reacties
  • 20 maart 2025
Ramon73 schreef:
Marlon92 schreef:
Ramon73 schreef:

Wit vierkant kastje. NT schuif je er overheen.

Dan moet er dus een utp kabel naar boven. Geen glasvezel.

Is er dan een kabelgoot naar boven ofzo?

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 20 maart 2025
WMG-N schreef:

@Ramon73 

Ik vind dat de monteurs hier verantwoordelijk zijn voor heel veel “ellende".

Het lijkt mij het beste als ALLE bewoners gezamenlijk actie ondernemen en tegelijkertijd een aansluitpunt in hun woning laten installeren. Dan moet er waarschijnlijk ook flink geboord gaan worden. Alle bewoners hoeven dan ook niet allemaal daadwerkelijk een glasvezel-abonnement te nemen. Maar dan zijn de bewoners/woningen wel voorbereid op de toekomstige omschakeling van koper naar glasvezel. De bewoners die wel een glasvezelaansluiting willen hebben kunnen dan nu naar glasvezel overstappen.

Nee, ik zou hier eventjes HEEL VEEL “lawaai” maken en niet opgeven voordat er een goede oplossing komt voor dit probleem.

Alle bewoners gezamenlijk.... voornamelijk 70+ers die alleen maar achter de geraniums zitten. "Doe jij dat maar, jij bent nog jong" is in de meeste gevallen het antwoord. 

Gezamenlijke acties is alleen zodra het de oudjes aangaat. Kapotte lift, verlichting of deuren hebben de aandacht. Internet werkt en sneller of moderner hoeft niet.

En een van de monteurs zei tegen een bewoner waar zonder succes een installatie poging werd ondernomen zei "blijf de eerste twee jaar lekker op koper zitten zolang het werkt"

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 20 maart 2025
Marlon92 schreef:

Een Devolo kan je vergeten. Dat gaat waarschijnlijk niet werken. En KPN wil dit ook helemaal niet. Want als het eerst wel werkt maar na een paar maanden niet meer werkt, bij wie klop jij dat aan? Bij KPN gok ik zo. En dan moet KPN alsnog iets doen met een kabel ofzo. Daar begint KPN helemaal niet aan.

Waarschijnlijk niet werken. Het is heel eenvoudig: het werkt wel of niet. Ik heb zelf een perfecte verbinding tussen modem en kelder, bijna 1000mbit, dus een netwerkverbinding kun je zo prima maken. Alleen: kan het ook tussen modem en NT kastje?

• 3348 reacties
  • 20 maart 2025
Ramon73 schreef:

Waarschijnlijk niet werken. Het is heel eenvoudig: het werkt wel of niet. 

Nee. Dat is het probleem met Devolo's: Het kan eerst werken en later niet meer. Het is een onbetrouwbaar systeem. Het forum hier staat vol met problemen. KPN verkoopt ook geen Devolo's meer. Per februari zijn ze daar mee gestopt. 

Ramon73 schreef:

Alleen: kan het ook tussen modem en NT kastje?

KPN wil dat gewoon niet. KPN zal dit weigeren zo te installeren.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 274 reacties
  • 20 maart 2025

@Ramon73 Zelf woon ik ook in een appartement waar de meterkast buiten het appartement is geplaatst.
Het is mij gelukt om bekabelde verbindingen te maken; dat is volgens deskundigen ook de beste oplossing.
Van Devolo’s heb ik geen verstand; soortgelijke oplossingen werken hier in het gebouw heel matig of slecht.

De oorspronkelijke coax en telefoonaansluitingen zitten in de meterkast, met buisleidingen naar de aansluitingen in het appartement; later is daar glasvezel bij geplaatst.
Ik heb naar alle aansluitingen in het appartement twee netwerkkabels getrokken, zodat er mogelijkheden zijn om een netwerkje te maken. Het glasvezelkastje hangt in de meterkast, het modem staat bij de TV.
Omdat er in sommige buisleidingen een knik schijnt te zitten brak er hier ook wel eens een leiding. De kabelresten zijn er dan aan beide zijden uit te trekken, waarna je met een trekveer weer verder aan de slag kunt.
Hier was één buisleiding langer dan een standaard trekveer, ik heb toen met een stofzuiger en een zelf gemaakt hulpstukje een vliegertouw getrokken, en daarna een koperdraad en daarmee de kabels getrokken.
Daar heb je KPN niet voor nodig, misschien wel een handige buurman of vriend.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 21 maart 2025

Ik ben zelf ooit opgeleid tot elektricien en doe het werk nog geregeld (vrienden/kennissen etc). Maar hier in het gebouw is het onmogelijk om intern nieuwe leidingen te trekken. Het zal via een bestaande buis moeten en alles is gevuld, niks extra beschikbaar. Coax kan nergens eruit getrokken worden, en de telefoonkabel breekt zodra je dat probeert.

Denk dat de VVE dan maar de beurs moet trekken (of de bewoners) om leidingen buitenom te leggen. Of is dat een zaak voor KPN/Odido? Immers de VVE is er geen partij in dat het kopernetwerk buiten gebruik gesteld wordt.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 274 reacties
  • 21 maart 2025

@Ramon73 Ik denk dat KPN hierin geen partij is, ze hebben geleverd tot in de meterkast, en het werkt.
De rest is aan de bewoners zelf. Als het dan niet door de aanwezige buisleidingen kan, dan met het op een andere manier.
Als de VvE daarvoor iets regelt zijn de kosten voor alle bewoners gezamenlijk. Het lijkt mij niet handig als iedereen iets voor zich gaat fabrieken in de gemeenschappelijke ruimten, dat wordt geheid een bende.

Zo te zien zal dat een heftige discussie worden in de eerstkomende ALV.

• 3348 reacties
  • 21 maart 2025
Ramon73 schreef:

Immers de VVE is er geen partij in dat het kopernetwerk buiten gebruik gesteld wordt.

Dat is de VVE wel. Het gebouw is eigendom van de VVE/bewoners. Die moeten zelf zorgen dat er mogelijkheden zijn om kabels te leggen. 

KPN heeft de aansluitingen voor glasvezel onder in het gebouw opgeleverd. En nu is het heel simpel: zoek het zelf maar uit.

KPN doet er denk ik helemaal niets meer aan. De VVE moet met een oplossing komen. KPN zal daarin waarschijnlijk wel mee willen denken. Maar de VVE is leidend. Als die niks doet gebeurt er niets.

Op termijn zullen nieuwe bewoners geen abonnement meer af kunnen sluiten op koper. Via die weg dwingt KPN dan met stoom en kokend water een oplossing af.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3487 reacties
  • 21 maart 2025

@Ramon73 Bij aanleg van glasvezel kan men zelfs (in overleg met VVE) kiezen, waar de glasvezelaansluitpunt zou liggen. Maar je had toen toegestemd voor plaatsing in kelder (of geen bezwaar gemaakt), het is nou te laat. Bij aanleg wordt vaak door aannemer (gehuurd door KPN netwerk) kabelgoten op buitengevel gelegd bij flatgebouw om door te boren naar woningen.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 21 maart 2025
TDN schreef:

@Ramon73 Bij aanleg van glasvezel kan men zelfs (in overleg met VVE) kiezen, waar de glasvezelaansluitpunt zou liggen. Maar je had toen toegestemd voor plaatsing in kelder (of geen bezwaar gemaakt), het is nou te laat. Bij aanleg wordt vaak door aannemer (gehuurd door KPN netwerk) kabelgoten op buitengevel gelegd bij flatgebouw om door te boren naar woningen.

Dat klopt niet!

Er is een onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van aanleg. Daaruit was de conclusie in het rapport dat oplevering tot in appartementen mogelijk was en zo uitgevoerd wordt.

Dan is het dus nog steeds een zaak van de netwerkbeheerder om correct op te leveren.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1013 reacties
  • 21 maart 2025

Aanleg tot IN de individuele meterkasten is de taak van de partij die de glasvezel aanlegt. Er is niemand bij gebaat, noch bewoners, noch de (toekomstige) provider(s) dat de aanleg halverwege stopt. Hier (104 appartementen) heeft elk appartement een eigen vezel gekregen tot in de individuele meterkast, dit vanuit de centrale meterkast waar de ‘hoofdvezel’ binnenkomt. Alles uitgevoerd door- en op kosten van KPN Netwerk. De enige bemoeienis van de VvE was de noodzakelijke toestemming van de leden, en de coördinatie dat iedereen toegang gaf, ook noodzakelijk bij doorvoer naar boven- en onderburen. Dit is hier zonder noemenswaardige problemen verlopen.   

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3487 reacties
  • 21 maart 2025
Ramon73 schreef:
TDN schreef:

Dat klopt niet!

Ik kan niet voor jouw situatie spreken, maar zo was het gegaan bij me, men koos voor buitenom in plaats door de woningen van onderburen te boren. Bij bekijken kon ik zelfs aangeven, in welke hoek de glasvezel zou komen.

Zie ook hier

In deze stappen sluiten we je hoogbouwwoning aan

1. Binnendoor. We trekken de kabel via de meterkasten naar boven.

2. Buitenom. We monteren de kabel aan de buitenkant van het gebouw.

• 784 reacties
  • 21 maart 2025

@Ramon73 die meterkast in de kelder moet ik dat zien als een algemene technische ruimte of heeft elke woning daar een eigen meterkast met de Gas, Water en eletrameters en niet in de woning zelf?

Dat op zich is al een opmerkelijke methode net als de situatie die ​@JRe beschrijft.

Als het aansluitpunt in die meterkasten in de kelder zijn gemonteerd is dat in overleg met de VVE zo uitgevoerd. Anders was dat meteen wel door getrokken naar de woningen dan moest inderdaad wel iedereen thuis zijn. En er was een schouwer bij de bewoners binnen geweest om de locatie te bekijken.

In een appartementencomplex waar ik woonde bouwjaar 2012 was er in ruime kabelgoten voorzien daar heeft elke woning de aansluiting in de meterkast die zich in de woning bevindt.

Waren de beneden buren niet thuis of zouden deze toegang weigeren hadden wij geen glasvezel gehad.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 21 maart 2025
Rowi. schreef:

@Ramon73 die meterkast in de kelder moet ik dat zien als een algemene technische ruimte of heeft elke woning daar een eigen meterkast met de Gas, Water en eletrameters en niet in de woning zelf?

Dat op zich is al een opmerkelijke methode net als de situatie die ​@JRe beschrijft.

Als het aansluitpunt in die meterkasten in de kelder zijn gemonteerd is dat in overleg met de VVE zo uitgevoerd. Anders was dat meteen wel door getrokken naar de woningen dan moest inderdaad wel iedereen thuis zijn. En er was een schouwer bij de bewoners binnen geweest om de locatie te bekijken.

In een appartementencomplex waar ik woonde bouwjaar 2012 was er in ruime kabelgoten voorzien daar heeft elke woning de aansluiting in de meterkast die zich in de woning bevindt.

Waren de beneden buren niet thuis of zouden deze toegang weigeren hadden wij geen glasvezel gehad.

Meterkasten zitten in aparte ruimte, 1 per appartement, dus iedereen een eigen meterkast.

In het schouwrapport staat dat er een aansluitpunt in de meterkast gemakt wordt en doorgetrokken aar de appartementen. De NT kastjes zouden in het appartement komen omdat destijds niet iedereen aan stopcontacten in de meterkast beneden had (tegenwoordig wel). En er is op 1 of 2 woningen een schouwing geweest.

• 5897 reacties
  • 21 maart 2025

Wat een merkwaardig luxe probleem eigenlijk, het komt wel regelmatig terug hier op dit forum.
bv hier :

Zie ook mijn mogelijke (niet wenselijke) oplossing.
Op die manier wordt de DSL lijn veel korter gemaakt waardoor de snelheid hoger wordt.

Maar het is toch haast niet voor te stellen dat er geen route gevonden kan worden voor een bescheiden kabeltje (glas of ethernet).
Voor het zoeken naar zo’n route hoef je geen elektronica kennis te hebben trouwens.
Wat zou er gebeuren in zo’n gebouw als er een gasleiding of riool of verwarming oid moet worden vervangen.
Je kunt glasvezel ook zien als vervangen van “versleten” leidingen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3527 reacties
  • 21 maart 2025

@Ramon73 

Het was gewoon stom om niet in ALLE woningen een aansluitpunt voor glasvezel aan te leggen. Omdat dan is de aanleg gratis. Nu moet er waarschijnlijk betaald worden om toch alles aan te leggen.

• 3348 reacties
  • 21 maart 2025
WMG-N schreef:

@Ramon73 

Het was gewoon stom om niet in ALLE woningen een aansluitpunt voor glasvezel aan te leggen. Omdat dan is de aanleg gratis. Nu moet er waarschijnlijk betaald worden om toch alles aan te leggen.

Nee. Het is nu ook gratis. Een KPN monteur komt gratis een utp kabel naar de woning leggen. Maar dan moet het wel kunnen. De VVE had beter op moeten letten. 

• 784 reacties
  • 21 maart 2025
Ramon73 schreef:
Rowi. schreef:

Meterkasten zitten in aparte ruimte, 1 per appartement, dus iedereen een eigen meterkast.

In het schouwrapport staat dat er een aansluitpunt in de meterkast gemakt wordt en doorgetrokken aar de appartementen. De NT kastjes zouden in het appartement komen omdat destijds niet iedereen aan stopcontacten in de meterkast beneden had (tegenwoordig wel). En er is op 1 of 2 woningen een schouwing geweest.

Dan had de ONT in de woning moeten komen. Wat ook nog een uitdaging zal zijn als er geen loze leidingen zijn. De leidingen waar de dsl door loopt zullen wel vol met troep zitten of nare lastige knikken. Dat probleem had ik ook op een adres waar ik de coax door utp wou vervangen. Zeep er in laten lopen niks hielp.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 24 maart 2025
TDN schreef:

Ik heb het schouwrapport van 2023 nog even opgediept. Daarin staat een foto van een berging IN het appartement. Op de foto is de locatie van de FTU ingetekend, onder de foto staat de tekst “FTU's in meterkast/berging appartement”.

Tevens staat er een schematisch overzicht in het schouwrapport, zie hieronder.

Elke woonlaag heeft een eigen letter.

120A t/m 130A = eerste verdieping

120B t/m 130B = tweede verdieping

120C t/m 126C = derde verdieping

D = vierde verdieping

E = vijfde verdieping

In dit schema zijn de 24 FTU's onmiskenbaar in de woning ingetekend !!!! Dus wij/ik/VVE zijn nooit akkoord gegaan met plaatsing van de FTU in de meterkasten kelder. Achteraf is het wel zo uitgevoerd en hebben we ons niet er tegen verzet, dat is wel een feit.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1200 reacties
  • 24 maart 2025

Wat wil je me dit topic bereiken dan ,de VVE moet contact leggen met kpn netwerk 

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 24 maart 2025
MR_CHIP schreef:

Wat wil je me dit topic bereiken dan ,de VVE moet contact leggen met kpn netwerk 

Hopelijk wat advies van ervaringsdeskundigen. Dit zal heus niet het enige gebouw zijn met problemen in het aansluiten.

KPN, Circet, ODF, Fibertel, Odido, Guidion spelen elkaar de bal toe, kastje naar de muur. Geen mens die nog weet waar hij aan toe is, maar inmiddels hadden de meeste mensen graag glasvezel gehad.

Reageer