Skip to main content
Vraag

Wil graag over naar XGS-PON aansluiting voor toekomstig 4Gbit/s abonnement

• September 25, 2026
  • 5 reacties
  • 76 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds jaar en dag maak ik gebruik van een 1 gbit glasvezel abonnement van KPN.

Daarbij gebruik ik een eigen modem met een directe glasvezelaansluiting type AON (al jaren zo vanwege de voorheen 1 gbit limiet op mijn adres) via de FTU_TK01 (directe verbinding, geen NTU ertussen) .

Echter, sinds kort kan ik ook 4 gbit KPN glasvezel bestellen op mijn adres en ben ik aan het kijken wat dit voor mij inhoudt qua modem etc. zoals hier beschreven wordt. Voor zover mijn kennis gaat, houdt dat in dat het aansluitingstype naar XGSPON is omgezet (met AON kan je immers maximaal 1 gbit halen). 

Echter, als ik in de service tool van KPN kijk is mijn aansluitingstype nog steeds GoF (AON dus). Ik zou dus nu al graag over gezet willen worden naar XGSPON zodat een mogelijke overstap naar 4 gbps gemakkelijk gedaan kan worden. Naar mijn weten hoef ik dan alleen de glasfibermodule in mijn router te vervangen door een XGSPON variant (die heb ik al). De FTU_TK01 hoeft naar mijn weten niet vervangen te worden. 

Heb kort contact gehad met de technische dienst van KPN, maar die willen of kunnen dat niet zomaar omzetten (alleen bij het afsluiten van een 4 gbps abonnement). Bovendien kreeg ik een aantal afwijkende antwoorden waardoor ik twijfelde of de medewerker exact begreep. Daarom heb ik toch een aantal vragen:

1. Het is technisch toch gewoon mogelijk om een 1 gbps glasvezel abonnement via XGS-PON te realiseren?
  2. Gezien 4 gigabit glasvezel op mijn adres beschikbaar is, moet KPN mijn aansluiting toch gewoon om kunnen zetten naar XGS-PON? Hardwarematig heb ik alles in orde (met de FTU_TK01) en een XGSPON aansluiting op het router.
  3. Zijn er voordelen te verwachten bij een XGSPON versus een AON aansluiting/verbinding qua up- en download snelheid?

Hetgeen KPN mij vertelde strookt ook niet helemaal met hetgeen ik lees op dit forum. Hier wordt onder andere geclaimd dat je altijd een XPSPON aansluiting moet hebben als er 4 gbit glasvezel op je adres beschikbaar is. 

Bij voorbaat dank.

5 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 25, 2026
  • Het is technisch toch gewoon mogelijk om een 1 gbps glasvezel abonnement via XGS-PON te realiseren?

Ja

• Gezien 4 gigabit glasvezel op mijn adres beschikbaar is, moet KPN mijn aansluiting toch gewoon om kunnen zetten naar XGS-PON? Hardwarematig heb ik alles in orde (met de FTU_TK01) en een XGSPON aansluiting op het router.

Als de FTU al geschikt is, hoeft bij jouw niet meer omgebouwd worden. Het andere einde in de wijkcentrale in de XGS-PON hardware en een nieuw ONT bij jou adres is voldoende

• Zijn er voordelen te verwachten bij een XGSPON versus een AON aansluiting/verbinding qua up- en download snelheid?

Bij een oude AON aansluiting heb je een verbinding alleen, theoretisch heb je de bandbreedte 10Gbs voor jou alleen. Maar dit is geen garantie. Je AON kan ook gedeeld worden met andere mensen in de wijk, hier zit de spitter in de wijkcentrale ipv in straatkast bij zuiver XGS-PON.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 26, 2026

Hallo ​@Boschje79 ,

sinds kort kan ik ook 4 gbit KPN glasvezel bestellen op mijn adres en ben ik aan het kijken wat dit voor mij inhoudt qua modem etc. zoals hier beschreven wordt. 

Heb kort contact gehad met de technische dienst van KPN, maar die willen of kunnen dat niet zomaar omzetten (alleen bij het afsluiten van een 4 gbps abonnement). 

Het lijkt mij toch logisch dat KPN alleen apparatuur bij jou gaat vervangen/omzetten als jij inderdaad een 4 Gbit/s abonnement gaat afsluiten. Want anders hoeft KPN nu niet de moeite daarvoor te doen en de kosten daarvoor te maken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 26, 2026

Hallo ​@Boschje79 ,

sinds kort kan ik ook 4 gbit KPN glasvezel bestellen op mijn adres en ben ik aan het kijken wat dit voor mij inhoudt qua modem etc. zoals hier beschreven wordt. 

Heb kort contact gehad met de technische dienst van KPN, maar die willen of kunnen dat niet zomaar omzetten (alleen bij het afsluiten van een 4 gbps abonnement). 

Het lijkt mij toch logisch dat KPN alleen apparatuur bij jou gaat vervangen/omzetten als jij inderdaad een 4 Gbit/s abonnement gaat afsluiten. Want anders hoeft KPN nu niet de moeite daarvoor te doen en de kosten daarvoor te maken. 

Ja, enerzijds wel maar ik lees dus op verschillende plaatsen dat als er voor jouw adres 4 gigabit beschikbaar is er dus al een XGS-PON verbinding moet zijn. Dus dan zouden ze die kosten al gemaakt moeten hebben. 

Hoe dan ook dank voor de antwoorden, ik begrijp het nu. 

• September 26, 2026

Ja, enerzijds wel maar ik lees dus op verschillende plaatsen dat als er voor jouw adres 4 gigabit beschikbaar is er dus al een XGS-PON verbinding moet zijn. Dus dan zouden ze die kosten al gemaakt moeten hebben. 

Is het je ook duidelijk dat al kan je die 4Gb bestellen dat jouw huidige lijn in de pop fysiek moet worden omgezet, dat gebeurt echt voorlopig alleen pas als je die 4Gb besteld. 

Lees vooral deze reactie in het topic waar je naar verwijst. Link

Dit was hetzelfde in de periode toen er naast EoF ook de huidige GoF beschikbaar kwam klanten met een 50 of 100 Mb abonnement werden niet zomaar omgestekkerd.

Bij mij is die 4Gb nog niet beschikbaar maar ik weet nu al nagenoeg zeker dat mijn AON lijn niet fysiek wordt omgeschakeld naar de XGS-PON hardware in de pop. Met mijn 200Mb abonnement ook zinloos behalve als kpn alle GOF hardware wil verwijderen zal mijn lijn worden omgestekkerd eerder niet, en dat zal bij jouw en nagenoeg elke andere klant op een AON netwerk het geval zijn. 

Ps Odido heeft hier wel XGS-PON hardware in dezelfde pop daar kan ik al ruim een jaar 8 Gb bestellen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 26, 2026

Is het je ook duidelijk dat al kan je die 4Gb bestellen dat jouw huidige lijn in de pop fysiek moet worden omgezet, dat gebeurt echt alleen pas als je die 4Gb besteld. 

Dit was hetzelfde in de periode dat er naast EoF de huidige GoF beschikbaar kwam klanten met een 50 of 100 Mb abonnement werden niet zomaar omgestekkerd.

Hier is die 4Gb nog niet beschikbaar maar ik weet nu al nagenoeg zeker dat mijn AON lijn niet fysiek wordt omgeschakeld naar de XGS-PON hardware in de pop.

Ja, duidelijk. Dat is inderdaad de meest logische verklaring.