Skip to main content

Wordpress benaderen op W11 pc lukt pas als ik DNS aanpas, op W10 geen probleem

• April 16, 2026
  • 3 reacties
  • 18 keer bekeken

Huub van Baal
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Ik heb een probleem met inloggen op wordpress.com. Op windows11 kan ik mijn gebruikersnaam intoetsen en daarna gebeurt er niets meer (de pagina hangt). Het lijkt alsof er niets meer naar de website wordt gestuurd want nooit komt de vraag om mijn wachtwoord. Op een windows10 computer lukt het allemaal prima.

Na veel gepuzzel en zoeken bedacht ik mij Google Gemini. Bovenstaand probleem in de prompt gekopieerd met de vraag Help mij de reden te achterhalen van wat hier gebeurt.

Na een aantal stappen / tests te hebben doorlopen werd ik radeloos. Niets hielp. Toen kwam ik bij het volgend in de reactie van Gemini:

DNS problemen  (De meest voorkomende boosdoener)
Ga naar Instellingen > Netwerk en internet > Wi-Fi (of Ethernet) > Hardware-eigenschappen.
Klik bij DNS-servertoewijzing op Bewerken.
Kies Handmatig en zet IPv4 op 'Aan'.
Vul bij "Voorkeurs-DNS" in: 8.8.8.8 (Google)
Vul bij "Alternatieve DNS" in: 8.8.4.4 (Google)
Sla op en probeer opnieuw in te loggen.

Jawel hoor een bypass van automatische DNS lost mijn probleem op. Wellicht in probleem in de KPN DNS omgeving die ervoor zorgt dat de inlogcommunicatie met Wordpress niet goed gaat!

Ik ben benieuwd naar een reactie van KPN

3 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hmmm, als het op een Windows 10 pc wel lukt, dan verwacht ik dat het probleem eerder ip de Windows 11 pc zit. Misschien algemene instellingen, misschien een browserprobleem. Als je de DNS terugzet op de normale (KPN) DNS, werkt het dan wel met een andere browser?

Ik zie verder ook een aantal mensen die hetzelfde/vergelijkbare issues hadden na een Windows update. Bij hen hielp het om het volgende te doen:

• Typ in het startmenu cmd in. Je krijgt dan Opdrachtprompt bij de suggesties. Rechtsklik daarop en kies voor Als administrator uitvoeren.

In het opdrachtprompt venster dat verschijnt typ je de volgende commando's, steeds gevolgd door enter.

• netsh int ip reset
  • netsh winsock reset
  • ipconfig /flushdns
  • ipconfig /release
  • ipconfig /renew
  • netsh interface ip delete arpcache

Herstart daarna nog een keer je computer.

Huub van Baal
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 20, 2026

Hmmm, als het op een Windows 10 pc wel lukt, dan verwacht ik dat het probleem eerder ip de Windows 11 pc zit. Misschien algemene instellingen, misschien een browserprobleem. Als je de DNS terugzet op de normale (KPN) DNS, werkt het dan wel met een andere browser?

Ik zie verder ook een aantal mensen die hetzelfde/vergelijkbare issues hadden na een Windows update. Bij hen hielp het om het volgende te doen:

• Typ in het startmenu cmd in. Je krijgt dan Opdrachtprompt bij de suggesties. Rechtsklik daarop en kies voor Als administrator uitvoeren.

In het opdrachtprompt venster dat verschijnt typ je de volgende commando's, steeds gevolgd door enter.

• netsh int ip reset
  • netsh winsock reset
  • ipconfig /flushdns
  • ipconfig /release
  • ipconfig /renew
  • netsh interface ip delete arpcache

Herstart daarna nog een keer je computer.

Hallo Erik,

Wanneer ik andere brosers gebruik is effect precies hetzelfde. Ik toets mijn loginnaam of emailadres in bij de loginpagina van Wordpress en daarna hangt het tabblad. Er gebeurt niets meer. Dat had ik al geprobeerd en volgens mij ook in het probleem beschreven.

In eerste instantie al mijn DNS instellingen (voor Wifi en Ethernet) teruggezet naar automatisch. Geconstateerd dat het probleem zich nog steeds voordoet! Daarna precies jouw aanwijzingen gevolgd en alle stappen uitgevoerd. Na de reboot: “Helaas zonder het gewenste resultaat in meerdere browsers".. Dus nu toch maar weer naar de Google DNSservers wijzen (8.8.8.8.8 en 8.8.4.4).

Zou fijn zijn wanneer je collega's hierin willen duiken (iets met combi modem (beta) en of ip4 / ip6)

rvk01
Slimmerik
  • April 20, 2026

Wanneer ik andere brosers gebruik is effect precies hetzelfde. Ik toets mijn loginnaam of emailadres in bij de loginpagina van Wordpress en daarna hangt het tabblad. Er gebeurt niets meer. 

Het is dus pas na het inloggen? Dat kunnen wij natuurlijk niet testen. De inlogpagina zelf wordt dus wel goed weergegeven?

Het is raar dat het op win10 wel lukt. Dan lijkt win11 inderdaad iets raars te doen. Kan inderdaad een blokkade bij IPv6 zijn o.i.d. Je zou in de router IPv6 even uit kunnen schakelen om te kijken of dat het gaat. Maar dan blijft het heel dat het met de 1.1.1.1 DNS wel goed gaat.

Na het inloggen krijg je uiteraard allerlei redirects en laden van verschillende sources (en dat kan gecombineerd IPv4 en IPv6 zijn). Als dat niet lukt zou er een blanco pagina kunnen ontstaan. Als je wat technische kennis hebt kun je ook met F12 in de console van de browser kijken of er bepaalde fouten optreden.

Â