Skip to main content
Update

MijnKPN App: Back-up en herstelfunctie, zorgeloos resetten van je thuisnetwerk

Categorie:MijnKPN
  • April 15, 2026
  • 17 reacties
  • 344 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Soms is het nodig om je modem een reset te geven. Dat heeft als nadeel dat je dan je eigen instellingen verliest. Je moet dit na de reset dan opnieuw instellen. Vanaf deze week introduceren we hier een oplossing voor in de MijnKPN App.

Back-up en herstelfunctie: Je thuisnetwerk resetten zonder zorgen

We zien deze vraag vanuit onze Community al langer voorbij komen: een back-up functie voor het modem zodat je eigen instellingen bewaard blijven bij een reset. En nu maken we dit mogelijk via de MijnKPN app. 

• Snel en eenvoudig herstel van je eigen netwerkconfiguratie na een reset

• De mogelijkheid om instellingen naar eigen keuze terug te zetten

• Een lagere drempel om technische problemen zelfstandig op te lossen 

Zo wordt netwerkbeheer veiliger, sneller én klantvriendelijker. 

Welke instellingen kun je herstellen?

Met de back-up en herstelfunctie kun je jouw persoonlijke netwerkconfiguratie opslaan. En na een reset kan je volledig, of naar keuze, jouw eigen instellingen terugzetten.

• Namen van je Wifipunten
  • Ouderlijk toezicht
  • MAC filtering
  • DNS instellingen
  • DHCP instellingen
  • Port forwards
  • Firewall instellingen

Handig voor jou

Wil je meer weten over bovenstaande instellingen? Je leest precies hoe het werkt in Modem Instellingen in onze Kennisbank!

Herstellen van je wifigegevens en telefonie-instellingen

Het is nu al zo dat je wifigegevens en telefonie-instellingen na een reset hersteld worden. Dit gebeurt vanuit ons beheersysteem. Dat blijft ook zo. 

Hoe werkt back-up en herstel via de MijnKPN App?

De back-up wordt gemaakt op het moment dat je een reset doet via de MijnKPN App. De App maakt hiervoor via lokale API's verbinding met je modem. Dit gaat buiten ons beheersysteem om. Dus ook als ons beheersysteem een probleem ervaart en je modem niet kan zien, kan je alsnog gewoon een back-up maken, resetten, en de back-up herstellen.

De back-up wordt, beveiligd, opgeslagen in de lokale app storage op je toestel. Let op: dit betekent dat je de back-up kwijt bent als je de MijnKPN app verwijdert, of de app data verwijdert.

De back-up blijft opgeslagen, ook nadat je hem teruggezet hebt. Totdat je opnieuw een keer reset. Dan wordt een nieuwe back-up gemaakt die de oude overschrijft. De opgeslagen back-up kan ook worden teruggezet op een vervangend modem. Hier geldt wel de volgende kanttekening: 

Als dat vervangende modem een ander type is of een andere software versie heeft dan jouw oude modem, dan kan het zijn dat (sommige) herstellingen falen. Dit omdat het dan mogelijk is dat er iets in een van de API's is veranderd. Dit geldt ook als je eigen modem een update krijgt. Dan is het mogelijk dat een opgeslagen back-up van voor die update niet meer (volledig) terug te zetten is. 

Stappenplan resetten met back-up en herstel via de MijnKPN App?

• Open in de MijnKPN app de Wifinetwerk beheeromgeving.
  • Ga daar naar je apparaten, en kies je modem.
    Scroll naar beneden en klik op Modem resetten.

Je krijgt een pop-up te zien:

• Klik daar op de rode knop Ja, modem resetten. De app geeft het resetcommando aan je modem en die gaat aan de slag. Dat geheel duurt ongeveer tien minuten. De app geeft je een seintje als het klaar is. 

Je krijgt dan deze pop-up:

• Je kunt nu direct instellingen terugzetten met de blauwe knop Ja, instellingen kiezen.

Wil je dit liever op een later moment doen? Geen probleem, we bewaren de instellingen voor je. Kies hier dan voor Nee, niet nu. Je kunt dan, via de hoofdpagina van de Wifinetwerk beheeromgeving, in één klik hier terugkomen.

Zodra je kiest voor instellingen kiezen, krijg je dit scherm:

Je kunt hier doorheen scrollen en zelf kiezen welke instellingen je wel of niet wilt terugzetten.

Ben je klaar met kiezen? Klik dan onderaan op de blauwe knop Terugzetten.

Heb je nog opmerkingen of loop je ergens tegenaan? Laat het ons gerust weten: jouw feedback helpt ons om de app nog beter te maken! Maak eventueel ook gerust je eigen topic aan, we helpen je graag verder.

17 reacties

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • April 15, 2026

@Erik van KPN komt er ook een optie in de modem UI zelf aangezien dan ik niet graag de app gebruik.

en instellen via pc fijner werkt en duidelijker is 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat staat volgens mij (nog) niet op de planning ​@Francois maar ik zal je vraag meenemen.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 15, 2026

En gebruik je dat KPN modem niet, maar in plaats daarvan een Fritz!Box:

Dan kan je vanuit System > Backup eenvoudig een backup-file aanmaken:

E. Smit
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • April 15, 2026

Beste ​@Erik van KPN ,

Dat is wel een handige optie backup terug zetten voor modem.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • April 17, 2026

Wanneer is hij beschikbaar? Ik heb hem nog niet.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 17, 2026

Is live gezet op de dag dat we deze Product Update ook gepubliceerd hebben. Je zou dan, nadat je op resetten klikt, de nieuwe pop-up moeten zien waarin dit staat. 

Je kunt niet los de instellingen back-uppen, dat gebeurt echt op het moment dat je kiest om een reset te doen.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • April 17, 2026

Is live gezet op de dag dat we deze Product Update ook gepubliceerd hebben. Je zou dan, nadat je op resetten klikt, de nieuwe pop-up moeten zien waarin dit staat. 

Je kunt niet los de instellingen back-uppen, dat gebeurt echt op het moment dat je kiest om een reset te doen.

In de Google Play Store staat nog versie 6.39.0

• April 17, 2026

Ik begrijp dat de back-up bij kpn wordt opgeslagen? Zeg maar zo'n beetje als tot nu toe ook je SSID al werd opgeslagen. En werkt dat dan ook bij modems die, net als die van mij, niet goed in jullie beheersysteem zijn opgenomen?

En wat als je modem vervangen moet worden? Kun je dan op het nieuwe modem ook een back-up terugzetten? 

• April 17, 2026

Ik zie in het startbericht geen nieuw versienummer, dus wellicht een functie die al in 6.39.0 zit maar die nu pas (centraal?) geactiveerd is? 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 17, 2026

Ik zie in het startbericht geen nieuw versienummer, dus wellicht een functie die al in 6.39.0 zit maar die nu pas (centraal?) geactiveerd is? 

Ah, ik snap de verwarring. Dit is een update binnen de Mijn Wifinetwerk module, en dat kunnen we aanpassen zonder dat daar een nieuwe versie van de hele MijnKPN app voor nodig is. Dus het versienummer blijft gelijk.

Ik begrijp dat de back-up bij kpn wordt opgeslagen? Zeg maar zo'n beetje als tot nu toe ook je SSID al werd opgeslagen. En werkt dat dan ook bij modems die, net als die van mij, niet goed in jullie beheersysteem zijn opgenomen?

En wat als je modem vervangen moet worden? Kun je dan op het nieuwe modem ook een back-up terugzetten? 

Kom ik op terug, want dat laatste weet ik niet. 

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • April 17, 2026

Wanneer ik dit scherm zie, heb ik niet het gevoel dat er een volledige backup wordt gemaakt. Er wordt alleen gecheckt, of er instellingen zijn die teruggezet kunnen worden. Als je op de rode button drukt, krijg je dan wel een keuze voor backup en kan je dan nog evt. terug? Met alle instellingen die ik heb gemaakt, ga ik dit niet testen. Waarom geen aparte backupfunctie?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 17, 2026

Wanneer ik dit scherm zie, heb ik niet het gevoel dat er een volledige backup wordt gemaakt. Er wordt alleen gecheckt, of er instellingen zijn die teruggezet kunnen worden. Als je op de rode button drukt, krijg je dan wel een keuze voor backup en kan je dan nog evt. terug? Met alle instellingen die ik heb gemaakt, ga ik dit niet testen.

Nee, je krijgt geen verdere keuzes. De hele flow hoe dit werkt staat in het startbericht beschreven Bas. Deze melding betekent dat de instellingen (lijstje van welke staat in het startbericht) worden opgeslagen zodra jij op die rode knop drukt. Na afloop van de reset kun je dan je instellingen terugzetten.

Waarom geen aparte backupfunctie?

Dit is wat het is nu. Misschien dat het in de toekomst verder uitgebreid wordt, of anders ingericht. 

Hier heb ik antwoorden op.

Deze back-up wordt lokaal op je apparaat opgeslagen, en staat dus los van ons beheersysteem. Dus zolang de app jouw modem kan bereiken, kan hij ook de instellingen weer terugzetten.

Het stukje over of de back-up ook op een vervangend modem teruggezet kan worden. Dat weten we niet honderd procent zeker. We verwachten dat dit niet kan. Maar het is meegenomen als feedback. Mocht het wel blijken te kunnen komen we daar volgende week op terug. 

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

@Erik van KPN  heb geprobeerd via de app maar het werkt niet geen backup die teruggezet word.

de 2e pop-up die krijg ik niet te zien.

app versie v6.39.0 build 10971

modem Box14

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 17, 2026

Als dubbelcheck. Jij zag wel deze:

Maar je krijgt deze niet?

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

@Erik van KPN  klopt de 1e zag ik wel de 2e niet

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 17, 2026

Check! Ik neem het mee.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 17, 2026

Hier heb ik antwoorden op.

Deze back-up wordt lokaal op je apparaat opgeslagen, en staat dus los van ons beheersysteem. Dus zolang de app jouw modem kan bereiken, kan hij ook de instellingen weer terugzetten.

Het stukje over of de back-up ook op een vervangend modem teruggezet kan worden. Dat weten we niet honderd procent zeker. We verwachten dat dit niet kan. Maar het is meegenomen als feedback. Mocht het wel blijken te kunnen komen we daar volgende week op terug. 

Nog wat aanvulling hierop:

De back-up wordt dus lokaal (encrypted) opgeslagen in de app storage. Betekent ook dat als je de app storage leegt, de back-up ook leeg is.

Alles gaat verder via lokale API's naar het modem toe. Dus ook als ons beheersysteem je modem niet kan zien is er niets aan de hand want die komt er dus niet aan te pas.

Je kunt de opgeslagen back-up óók terugzetten op een vervangend modem. Maar wel met een kanttekening. Als dat vervangende modem een ander type is of een andere software versie heeft dan jouw oude modem, dan kan het zijn dat (sommige) herstellingen falen. Dit omdat het dan mogelijk is dat er iets in een van de API's is veranderd. Dit geldt dan dus ook als je eigen modem een update krijgt. Dan is het mogelijk dat een opgeslagen back-up van voor die update niet meer (volledig) terug te zetten is. 

Ik zal dit ook nog even toevoegen aan het startbericht.