Skip to main content

Volgens de beschrijving kan je de ondertiteling aanpassen via de instellingen:

  1. Open het tv-menu met het huisje op de afstandsbediening

  2. Ga naar de instellingen (het tandwiel)

  3. Kies 'Apparaat'

  4. Kies 'Apparaatvoorkeuren'

  5. Klik op 'Toegankelijkheid'

  6. Klik op 'Ondertiteling'

Als ik deze stappen volg dan kan ik bij “Ondertitel stijl->Aangepast” de ondertiteling zo aanpassen dat er geen zwart kader of venster zichtbaar is en de ondertiteling alleen in witte letters wordt weergegeven.
Activeer ik dan “weergave” in het scherm “Ondertiteling” dan zie ik keurig wat ik wil hebben. Een ondertitel stijl zoals die bijvoorbeeld ook in ondertitelde films wordt gebruikt. Ga ik echter terug naar de TV zenders dan krijg ik weer gele, groene, witte ondertiteling in zwarte kaders!!. HELP, wat doe ik fout?

Zo wordt het aangeleverd door de tv-zender...het is voor mensen met een gehoorbeperking, die kunnen aan de kleur zien wie er aan het woord is als die persoon niet in beeld is. Heb je verder niet veel last van toch, @NicoS1979?


Last is een groot woord maar het is vreemd dat als je, via de instellingen, de mogelijkheid wordt geboden om het naar jouw voorkeur aan te passen, deze voorkeur wordt genegeerd!? Doe dan niet alsof je het kan aanpassen terwijl het niet zo is.

Ik heb begrepen dat bij Ziggo wel de door mij geschetste optie mogelijk is. Ik wil dat nog onderzoeken maar het zou raar zijn als dat dan bij KPN dit niet mogelijk zou zijn.


Ik heb de ondertiteling ook naar mijn eigen voorkeur ingesteld, zwarte achtergrond, ondoorzichtigheid 25% met witte letters, wordt bij diverse programma's bij diverse zenders overruled door hun eigen OT-weergave.

 


Je kunt maar een beperkt aantal instellingen veranderen (de rest wordt gewoon genegeerd), en dan moet je ook nog de TV+ Box opnieuw opstarten om de meeste wijzigingen te zien.

 

wordt bij diverse programma's bij diverse zenders overruled door hun eigen OT-weergave

Oh, zie je verschil voor wat betreft het gebruik van je eigen instellingen per zender of uitzending?

Ja, sommige uitzendingen gebruiken tekstkleur (heel fijn voor sommigen), andere uitzendingen niet. Maar ik heb niet het gevoel dat het wel of niet volgen van de eigen instellingen daar tegenwoordig iets mee te maken heeft. Hoewel ik ooit érg fijne opmaak van de ondertiteling zag (bij RTL) maar eerlijke gezegd geen idee of dat toen de eigen instellingen waren of niet.

Ofwel: op welke zenders zie je wel eens doorzichtige achtergrond? En gebruik je dan multicast (en zo ja: met “automatisch beste kwaliteit”) of unicast?


Ik neem deze feedback mee @NicoS1979!


Het is zo dat live tv de eigen instellingen negeert. In ieder geval qua kleur en de zwarte achtergrond. Lettergrootte werkt wel. Bij Terugkijken en opnames zou de ondertiteling er wel zo moeten uitzien als je hebt ingesteld. Je zult, na het aanpassen van de instellingen, even de TV+ Box moeten herstarten.


Hier werkt het aanpassen van de ondertiteling ook niet. Bijvoorbeeld bij Disney+, dan moet je instellen via de ondertiteling optie in de KNP TV+ app, doe ik dat door bijvoorbeeld de kleur aan te passen naar geel en zie ik dat ook bij voorbeeld.. ga  ik vervolgens terug naar Disney+ maar zie ik geen wijzigingen in Disney+, de tekst is nog steeds wit.. Disney+ zegt dat ik het echt op Android TV zelf moet aanpassen, niet in de Disney+ app.


wat Erik van KPN hier beweert is voor grootste deel dus niet waar.

Het werkt op geen enkele manier zoals voorheen.

kleuren lettergrootte van klein tot zeer klein allerlei kleuren achtergrond

midden in beeld

in 1 woord: waardeloos


Ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN, maar die ondertiteling is echt vreselijk. 

 

Ik ben hardhorend en heb de ondertitel vaak erbij nodig, maar dit is echt verschrikkelijk en eigenlijk wel een afgang in 2024.


@slingshot, als je voor lief neemt dat er maar één kleur tegelijk zichtbaar is (ook als er in een scene meerdere sprekers zijn, en “multicast” meerdere kleuren tegelijk laat zien als dat wordt aangeleverd), en die kleur soms na een halve tel verandert, dan is de positionering in “unicast” stukken beter dan in multicast.

Maar het is inderdaad slecht, en er is sinds januari eigenlijk niks meer verbeterd. (En het was een nog grotere afgang bij de introductie medio 2023.)

Je ziet unicast na pauzeren en bij terugkijken, en kunt dat ook permanent instellen voor live kijken. Als je het daarna ooit weer terugzet naar multicast, zet dan ook “Automatisch beste kwaliteit” weer aan.