Skip to main content
Vraag

Aanvraag IR-codes voor Argon SA1 (volume +/– en mute)

• February 13, 2026
  • 6 reacties
  • 99 keer bekeken

Aanvraag toevoegen ir codes Argon sa1 versterker voor de knoppen volume + - en mute

6 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 15, 2026

Hallo ​@JHleidschendam ,

Ik ben bang dat die er voorlopig niet komen. De oplossing is dan om voorlopig met twee afstandsbedieningen te werken. 

• February 15, 2026

Ook weer zo’n probleem waar ik mij al lang over verbaas.

Maar nu is er (meen ik) wel een ontvanger waarbij het uitgangsvolume optioneel regelbaar is, middels een instelling.
Klopt dat ? ​@PeterG 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 15, 2026

Klopt ​@KeesYagi .

@JHleidschendam . Je kunt op de DIW7022, TV+, het ook zo instellen dat volume/mute op het kastje zelf geregeld worden. Op die manier kun je het dus oplossen. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 16, 2026

Als het over de TV+ Box gaat, dan kun je het geluid inderdaad regelen op dat apparaat zelf. Maar dat werkt eigenlijk alleen goed als je je televisie alléén voor de TV+ Box gebruikt. Want om niet gek te worden moet het volume van de televisie ongeveer op een vast niveau gezet worden.

Je televisie moet liefst ook het zogenaamde “HDMI CEC” ondersteunen, want de knopjes om de televisie aan/uit te zetten en bronkeuze op de KPN afstandsbediening werken hierna niet meer. Via HDMI CEC gaat je televisie (hopelijk) vanzelf aan/uit zodra je de TV+ Box aan/uit zet. En kiest hopelijk ook de juiste HDMI-ingang.

En als je de optische Toslink-uitgang gebruikt (bijvoorbeeld voor een gehoorapparaat), dan zal het volume van dat ding nu ook niet meer een vast niveau hebben, maar harder/zachter gaan zodra je het volume verandert.

1. Zet in de TV+ Box “Bedien je tv met de KPN afstandsbediening” op “Uit”
  2. Zet in de TV+ Box HDMI CEC aan (verborgen in de beeldinstellingen)
  3. Zet in je televisie HDMI CEC aan (dat kan daar anders heten, en staat misschien al aan)
  4. Zet in je televisie het automatisch uitschakelen na inactiviteit uit (die krijgt immers geen infraroodsignalen meer van de afstandsbediening, dus weet niet dat je nog kijkt)

Na stap 1 zal bij regelen van het geluid het groene lampje op de KPN afstandsbediening branden, om aan te geven dat de bediening via bluetooth naar de TV+ Box gaat. (In plaats het rode lampje dat je normaal ziet, dat aangeeft dat de bediening met onzichtbaar infraroodlicht direct naar je televisie gaat.) Je ziet ook een andere weergave van het volume in beeld als je dat verandert of dempt; die indicatie wordt nu door de TV+ Box onderin beeld gezet:

Volumeregeling TV+ Box als dat geregeld wordt op de TV+ Box zelf

Als het geluid op een normaal niveau toch te zacht is, dan (eenmalig) met de afstandsbediening van je televisie die televisie zélf nog wat harder zetten.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 16, 2026

Argon sa1 versterker voor de knoppen volume + - en mute

Oh, leer lezen Arjan, je had het over een versterker. Niet over een televisie.

Als het over de TV+ Box gaat: het principe is gelukkig hetzelfde, ook als de versterker via de optische uitgang is aangesloten. Hoewel het natuurlijk fijner zou zijn als de lijst op kpn.com/hc je versterker zou ondersteunen. Of als je zou weten welk merk misschien dezelfde infraroodcodes gebruikt.

Als je geen TV+ Box hebt: iedereen met een KPN abonnement kan tegenwoordig overstappen, zonder nieuw contract. Wat voor sommigen voordelen en voor anderen nadelen heeft, maar dat is niet het onderwerp van dit topic. (En ook XS4ALL heeft tegenwoordig de TV+ Box; ik weet niet of iedereen die aan kan vragen.)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 16, 2026

Allen bedankt voor de reacties,

De optie van ​@Arjan van B werkt goed maar inderdaad alleen als je de tv box als enkele bron gebruikt. In mij geval zit er nog een nintendo switch op de TV aangesloten.

Het audio signaal loopt via HDMI arc van de TV naar de versterker waarbij de mute functie zichtzelf opheft na een willekeurige tijd soms een paar seconden en soms minuten. Dat is het eigenlijke probleem waarom ik de wens heb om dit via IR direct naar de versterker te laten verlopen. Dit is een bekend probleem met HDMI arc maar daar gaat dit topic niet over.

Ir codes in HEX voor de volume +, - en mute zijn op te vragen bij Hifi Klubben en zou dit graag verwerkt en toegevoegd zien bij een mogelijke toekomstige update. Weet iemand bij wie ik moet wezen van KPN of wat de weg is om deze aanvraag te doen. 

De SA1 IR codes zijn hetzelfde als de SA2 versterker