Skip to main content
Vraag

Afstandsbediening TV+ vervangen

• May 16, 2026
  • 20 reacties
  • 146 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik wil een nieuwe afstandsbediening aanvragen voor één van de twee TV+ kastjes op ons adres. De knoppen op de afstandsbediening reageren slecht en moeten vaak twee keer of hard ingedrukt worden voordat ze reageren. Nieuwe batterijen helpen niet.

De tools in de MijnKPN app werken ook niet (onbekende fout), waarschijnlijk omdat we op de ONT en TV-ontvangers na geen KPN apparatuur (bijv. Box) gebruiken..?

Dot snapt er óók niks van en verwijst me naar de Community. Vandaar, bij deze de vraag voor een nieuwe afstandsbediening. Ik wil hierover niet bellen.

Mijn profiel bevat alle gegevens die nodig zullen zijn om deze aanvraag te verwerken. Dank!

20 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Zie hier en scrol iets naar beneden, daar kan je hem aanvragen.

Of bel gratis 0800-0402 of maak een terugbelafspraak.

Via het forum kan het niet.

Het is een klanten helpt klanten forum.😉

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

Zoals aangegeven werkt de tool niet, die heb ik uiteraard geprobeerd. Dot wijst me juist hierheen dus ik ga er vanuit dat ik via deze weg geholpen word. In het verleden ging dat bij andere problemen ook. 🤷‍♂️

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Zoals aangegeven werkt de tool niet, die heb ik uiteraard geprobeerd. Dot wijst me juist hierheen dus ik ga er vanuit dat ik via deze weg geholpen word. In het verleden ging dat bij andere problemen ook. 🤷‍♂️

Nee via het forum kan het niet.

Beste kan je dan bellen.

In het verleden deed de moderater het wel eens, dat klopt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 16, 2026

Dit is de directe link voor vervangen van de afstandsbediening

Werkt deze (ook) niet?

Maak dan een belafspraak (zie onderaan).

Zelf bellen kan natuurlijk ook.

Een beller is sneller. Wachtrij moderators ca. 2 dagen. 

TV+ is ook te bedienen via HDMI CEC met de afstandsbediening van de tv. En via Google Home. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Als je een kpn winkel in de buurt hebt kun je ook daar je kapotte afstandsbediening omruilen.

JanD
Superuser
  • May 16, 2026

Bij mij werkt de tool die ​@joop2011 opgaf gewoon goed.

@JorisV. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

@JorisV. 

Zie eerste bericht. Ik denk dat het komt doordat ik geen Box gebruik.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 16, 2026

Wat bedoel je? Je kpn afstandsbediening is defect en dus gebruik je een box.

Lukt het niet via de tool gebruik dan een van de andere opties. Als belafspraak, zelf bellen, kpn winkel. Of bedien via hdmi cec danwel Google Home. 

Want de wachtrij voor de kpn moderators is ruim 2 dagen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

@JorisV. 

Zie eerste bericht. Ik denk dat het komt doordat ik geen Box gebruik.

Bedoel je dat je geen Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) of andere KPN tv ontvanger via KPN hebt?

OF

Bedoel je dat je de Box12 van KPN niet gebruikt, maar een eigen router gebruikt.

Dat moet op zich goed werken, het belangrijkste is dat je op je eigen KPN netwerk zit.

MIJNKPN app is heel wat anders, daarvoor hoef je helemaal niet op het KPN netwerk te zitten.

Maar bellen kan natuurlijk altijd.

Gratis naar 0800-0402 of een terugbelverzoek (zie eerdere reacties)

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

De tools in MijnKPN (mijn wifinetwerk iig) werken alleen als je een kpn modem gebruikt. In het profiel van TS zie ik een eigen modem staan.

De afstandsbedieningsvervangingslink werkt(e een paar maanden geleden) bij mij ook niet, vermoedelijk omdat ik nog een xs4all abonnement heb. Het lijkt erop dat dat niet herkend wordt als kpn abonnement voor vervanging van de afstandsbediening. Ik ben uiteindelijk naar een kpn winkel gegaan, daar lukte het omruilen zonder problemen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Voor Xsrall moet je inderdaad naar de Xs4all link.

Het is een onderdeel van KPN, maar nog wel zelfstandig.

MIJNKPN werkt overall, bedoelde ik.

Voor speciale tools, aanvragen etc. moet je uiteraard op je eigen KPN netwerk zitten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

De tools in MijnKPN werken niet; ook niet in de app. Op de betreffende KPN verbinding. Inderdaad met eigen router. Ik ga maandag maar bellen dan; jammer! KPN maakt het wel steeds omslachtiger om zaken zelf te regelen; de tools (die voor opvragen VoIP gegevens werkt ook niet) zouden gewoon moeten werken als je al geen gebruik meer van een (Experia) Box maakt…

Ik gebruik eigen apparatuur omdat dat veel meer vrijheid en veiligheid biedt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 16, 2026

Ik gebruik eigen apparatuur omdat dat veel meer vrijheid en veiligheid biedt.

Maar ook ongemak…. En kpn modem is gewoon ook veilig. Laten we daar niet omheen draaien voor meelezers. 

Aangezien je niet wilt bellen of een (terug) belafspraak maken, dan dus wachten totdat hier een moderator komt. Die komt hier 'vanzelf’ via de wachtrij (circa 2 tot 3 dagen). Duurt nu ook wat langer i.v.m. lagere bezetting feestdagen.

Afstandsbedieningen zijn ook bij een kpn winkel te halen met je abonnementsgegevens.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

Voor de normale consument zijn de standaard modems/routers inderdaad prima. Voor mijn 10Gbit thuisnetwerk dat opgedeeld is in meerdere VLANs, is het een beperkende factor. Een eigen router geeft - als je kennis van zaken hebt - zeker géén ongemak.

Mijn opmerking over veiligheid ging over het feit dat de Experia Box poorten naar bepaalde IP adressen open zette, terwijl ik op die IP adressen juist DHCP bindings voor interne apparatuur had staan. Dat is absoluut niet wenselijk en valt bij mij onder de noemer ‘onveilig’. Maar je hebt gelijk dat het voor de normale consument geen probleem zal zijn.

Los daarvan was het ook zeker niet handig dat KPN op afstand zomaar instellingen aanpaste of een reset uitvoerde. Op een gegeven moment was ik alle DHCP bindings kwijt.

Dat ik KPN nu niet om hulp kan vragen m.b.t. de modem/router is prima en begrijp ik ook, maar een tool om een nieuwe afstandsbediening aan te vragen of je VoIP-gegevens op te vragen moet gewoon blijven werken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 16, 2026

Als je weet dat de tools niet werken via eigen modem dan is telefonisch contact de enige manier. Dan moet je niet je eigen deur dichtgooien, hè. 

Ik wil hierover niet bellen

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

Dat is een beetje makkelijk, ​@PeterG . ;-) Je gaat ook niet echt inhoudelijk in op mijn reactie.

KPN moet zijn zaakjes gewoon op orde hebben. Dat mag je verwachten voor ruim 80 euro per maand. Dat de tools niet werkten ontdekte ik pas vandaag, de totaal nutteloze Dot chatbot verwijst me vervolgens hierheen, dus daar gaat het óók mis. Dat ik niet wilde bellen heeft zo z’n redenen. In een later bericht gaf ik al aan dat ik maandag maar zou gaan bellen...

Ik heb in het verleden juist veel voor de community gedaan, o.a. rondom instellen eigen apparatuur. Jammer dat e.e.a. zo veranderd is.

Goed weekend!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 16, 2026

Maandag is de klantenservice dicht. Tweede Pinksterdag namelijk. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Pinksteren is toch volgende week? We hebben net hemelvaartsdag gehad.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

@PeterG even de kalender een weekje terugbladeren 😅

• May 16, 2026

Dat ik KPN nu niet om hulp kan vragen m.b.t. de modem/router is prima en begrijp ik ook, maar een tool om een nieuwe afstandsbediening aan te vragen of je VoIP-gegevens op te vragen moet gewoon blijven werken.

Merkwaardig inderdaad ( als je het mij vraagt ).
Even het kpn modem weer aansluiten dan ? Of krijg je dan klachten van je omgeving over een onderbreking in de diensten :-/
Ik wacht dan tot er even niemand thuis is verder.