Skip to main content
Vraag

Beeld en geluid niet synchroon bij live kijken

• January 18, 2026
  • 8 reacties
  • 88 keer bekeken

Koopman-123
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Zodra ik live tv kijk lopen beeld en geluid niet synchroon. Dit is op te lossen door er vertraging van 260 ms in te stellen. Echter op het moment van terug kijken, dan lopen beeld en geluid wel synchroon.  Met als gevolg dat ik soms meerdere malen per dag de synchronisatie aan moet passen. Wie weet een oplossing?

8 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Ik heb nooit begrepen waarom er maar één instelling voor audiovertraging is, voor zowel het zogenaamde “multicast” (gebruikt voor live kijken van de meeste zenders) als voor “unicast” (pauzeren, terugkijken en opnames). Ik heb dat ook een keer meegemaakt, en ik heb een theorie over het verschil. Maar ik lees daarover zelden klachten van anderen.

Aangenomen dat het een TV+ Box is: als je de beeldkwaliteit bij terugkijken goed genoeg vindt, dan zou je als workaround de videomodus in Beeldinstellingen continu op “unicast” kunnen zetten.

(En voor later: als je ooit weer teruggaat naar “multicast”, dan gaat de instelling “automatisch beste kwaliteit” niet vanzelf weer aan, ook niet als je die aan had staan toen je wisselde van multicast naar unicast.)

Koopman-123
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 18, 2026

Hi Arjan, dank voor je reactie. Er is inderdaad weinig over te vinden. Maar om nu direct terug te gaan naar ‘unicast’ wil ik eigenlijk ook niet. Ik vermoed dat het ook het maken heeft met instellingen (of van de TV+ box of van de TV). Gezien het feit dat het asynchroon lopen alleen bij live kijken gebeurd en jij dit probleem ook herkend, denk ik niet dat de TV+ box zelf defect is.

Wij hebben meerdere TV+ boxen en meerdere TV’s, dit probleem treedt alleen op bij een TV. Ik zal, zodra ik wat meer tijd heb, ook wel eens wat gaan spelen met de instellingen en wat zaken gaan uitwisselen.

Had alleen de hoop dat iemand mij een mooi stuk op weg kon helpen. Maar wellicht komen er nog meer reacties de aankomende dagen. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Wat gebeurt er als je 2 tv+ boxen verwisselt, verhuist het probleem dan mee? of blijft het bij dezelfde tv?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik wil jullie allereerst bedanken voor de feedback. Ik leg dit bij de ontwikkelaars neer . Ik zie niet vaak meer voorbij komen dat hier problemen mee zijn. ​@Koopman-123 ik ben wel benieuwd naar het antwoord op de vraag die ​@Wartywolfs stelt. Wat gebeurt er als je de ontvangers omwisselt. Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe je je apparatuur aangesloten hebt zitten en wat voor apparatuur je precies gebruikt.

Koopman-123
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 24, 2026

Op dit moment nog geen ontvangers verwisseld, wel gespeeld met de instellingen voor de audio.  Stond op passthrough. Dit zijn mijn ervaringen tot nu toe:

Automatisch: probleem van vertraging soms aanwezig, onvoorspelbaar. 
Passthrough: probleem altijd aanwezig. 
Dolby digital plus: reeds drie dagen zonder problemen. 

Snap het nog niet helemaal, maar als het probleem nu weg is ben ik tevreden.  

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Wel merkwaardig inderdaad, ik krijg de volgende vragen nog ingefluisterd:

Kun je de TV+ geluidsinstellingen eens op PCM/stereo zetten en checken wat er dan gebeurt?
En wat is de opstelling van tv en geluidsapparatuur? Is dat allemaal HDMI of optische kabels en waar naartoe? 

Koopman-123
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 26, 2026

Met de instelling PCM/stereo gaat het ook goed. 

TV+ box is met bijgeleverde HDMI kabel aangesloten op de TV. ‘Soundbar’ is middels eigen connector aangesloten op de TV. Verder een draadloze sub via Bluetooth. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

wel gespeeld met de instellingen voor de audio.  Stond op passthrough.

Trouwens, er is volgens mij ergens in de Help van de TV+ Box een onderdeel waarin je stap voor stap dit soort instellingen verandert/test. 🤓