Skip to main content
Beantwoord

Bepaalde oude opnames haperen

• 27 april 2025
  • 26 reacties
  • 214 keer bekeken

Ik heb hierover ook contact gehad met een KPN-medewerker via de telefoon. En gemeld dat ik hoop op terugkoppeling. Als ik via mijn iPhone dezelfde film wil terugkijken als die op mijn Tv hapert gaat dit ook haperend op mijn IPhone. Ook als ik dit op een totaal andere locatie via wifi doe. Dus de KPN-medewerker en ik waren het erover eens dat herstarten van modem en andere hardware geen zin heeft. Ik heb dit af en toe met bepaalde oude films. Nooit met alle opnames. Dus je zou bijna denken dat het ligt aan de server waarop deze films zijn opgeslagen. Alleen lijkt het dat niemand anders hetzelfde probleem heeft. Bij anderen gaat het fout bij alle opnames als ik het goed begrijp. Ik heb gevraagd aan KPN of ze willen proberen zelf de film te bekijken. Het gaat momenteel om de film “Iris” die uitgezonden is bij zender “ONS” op 6 juli 2024. Circa om de een na twee maanden heb ik dit gedrag bij een film die wat langer geleden is opgenomen

NB: je hoeft niet lang naar de film te kijken. Het begint al in de eerste minuut te haperen.

Beste antwoord door Condoleance

@Erwin van KPN : bedankt voor je privébericht. Ik neem terug wat ik eerder zei over smoesjes. Voor degene die het topic volgt is het volgende interessant in de reactie die ik kreeg: “kan het kan zo uitgestuurd zijn, maar ook de video encoding aan onze kant kan hierin verzaakt hebben.” 
ik denk sowieso het laatste. de reden is dat ik bij de vele keren dat ik hem herstart heb niet continu op dezelfde plek fouten zag in beeld en geluid. Dat varieert. er is dus niet een foute opslag in die zin. Er gaat iets mis bij het opvragen en uitzenden. Ik laat het nu verder rusten, maar jullie zouden dit als problem moeten gaan uitzoeken. Registreer het alsjeblieft als zodanig. Zodat een volgende gebruiker die dit meldt, gebruikt kan worden om het tot de bodem uit te zoeken. Wie weet kom ik binnenkort ook weer met een specifieke opname met dit gedrag. Vriendelijke groet. 

Bekijk origineel

26 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • 30 april 2025

Hoi ​@Condoleance .  Bedoel je daarmee dat de opname pas gaat haperen als die al een tijd geleden is opgenomen? Of zijn er opnames die te allen tijde haperen? 

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 30 april 2025

Ik bedoel dat ik dit gedrag nog nooit heb meegemaakt bij recente opnames. Elke opname die ik al heb gezien verwijder ik. Met oude opnames bedoel ik een opname van ca 10 maanden of ouder, die ik dan nog niet eerder heb gezien. Deze gaan ook meestal goed, maar af en toe zit er 1 tussen die meteen al hapert. En dat ook blijft doen als ik het later nog eens probeer. Zie mijn oorspronkelijke beschrijving. Kun jij de genoemde film bekijken vanuit een KPN account? Ik ben heel benieuwd of het zich dan ook voordoet 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • 6 mei 2025
Condoleance schreef:

Ik bedoel dat ik dit gedrag nog nooit heb meegemaakt bij recente opnames. Elke opname die ik al heb gezien verwijder ik. Met oude opnames bedoel ik een opname van ca 10 maanden of ouder, die ik dan nog niet eerder heb gezien. Deze gaan ook meestal goed, maar af en toe zit er 1 tussen die meteen al hapert. En dat ook blijft doen als ik het later nog eens probeer. Zie mijn oorspronkelijke beschrijving. Kun jij de genoemde film bekijken vanuit een KPN account? Ik ben heel benieuwd of het zich dan ook voordoet 

Ik niet maar dat kan het itv team wel. 

Kun je twee voorbeelden noemen van opnames?  Liefst met uitzenddatum, tijdstip en zender. 

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 6 mei 2025

Het gaat momenteel om de film “Iris” die uitgezonden is bij zender “ONS” op 6 juli 2024
Ik heb overigens inmiddels wel een klein vermoeden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Laatst opende ik opnieuw een opname en ging direct een stukje terugspoelen omdat hij niet bij het begin was begonnen, wat opzich vrij zeldzaam is. Vervolgens haperde deze opname ook. Zou dit in theorie ermee te maken kunnen hebben en dat er dan alleen iets in mijn account voor die opname verziekt is? En dat het dan dus niet uitmaakt of ik via mijn telefoon of via de tv ernaar kijk? Ik heb al mijn cash van de app verwijderd, maar dat heeft niet geholpen. Kan er wellicht nog iets anders zijn wat al ingeladen is voor die specifieke film op mijn account? Iets wat resetbaar is (door jullie)? Sowieso nog steeds benieuwd wat er gebeurt als jullie even een minuut kijken naar dezelfde film

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 6 mei 2025

oh ja: uitzendtijd 21.00 uur

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • 9 mei 2025

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik ga een collega vragen om dit te reproduceren,

Kun je ook nog je profiel aanvullen met postcode  + huisnummer en klantnummer?  Dan zoek ik daarna wel je itv gegevens er bij. Kun je me hier een seintje geven als je je profiel hebt aangevuld?

profiel pagina -» https://community.kpn.com/settings/profile

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 11 mei 2025

@Erwin van KPN : ik heb de gevraagde gegevens toegevoegd. Mocht er nog wat ontbreken, dan hoor ik het graag

Ik heb exact hetzelfde probleem sinds een half jaar tot een jaar. Oude opnames (10-12 maanden) haperen, stoppen direct na openen of het geluid is out of sync. Lijkt vaker te gebeuren als ze van wat minder bekeken zenders zijn. Soms helpt het om de opname paar keer opnieuw te starten; soms niet. Lijkt alsof ze vanuit een soort langetermijnopslag moeten worden opgesnord. Bij meer recente opnames nooit problemen.

Ben benieuwd naar oorzaak en oplossing.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • 5 juni 2025

Excuses voor de late reactie. ​@MartijnUtrecht : Je kunt het beste een eigen topic aanmaken voor dit issue omdat het bij iedereen anders kan zijn. 

@Condoleance Ik had wat gegevens doorgestuurd maar helaas geen reactie gehad (daarom was ik dit topic ook even uit het oog verloren).. Ik zal een herinnering sturen. 

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 5 juni 2025

@Erwin van KPN: bedoel je de postcode et cetera die je eerder vroeg? Ik heb dat al aangevuld. Ik heb geen andere vragen van je gezien. Maar wat ik hoor van ​@MartijnUtrecht heeft hij gewoon exact hetzelfde issue. Beetje zonde om daar dan een nieuw topic voor te vragen. Dit speelt nu al heel lang. Mijn vraag om de film zelf eens te bekijken lijkt niet zo moeilijk. Mijn eerdere vermoeden dat het met snel doorspoelen te maken heeft lijkt niet te kloppen. Ik heb het nu ook al een paar keer gehad bij opnames die ik gewoon start. En wat Martijn zegt klopt ook. Meerdere keren herstarten, soms wel vier keer levert vaak resultaat. Maar voor de film Iris waar ik het in dit topic over heb levert dat geen resultaat. Inmiddels praten we hier nu zo lang over dat de film bijna gaat verdwijnen. Graag nu actie. ik voel me echt aan het lijntje gehouden.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • 10 juni 2025

Ik heb gemaild met de techneuten. Ik verwacht op korte termijn reactie

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 25 juni 2025

@Erwin van KPN: op 6 juli verdwijnt de film waar ik het in dit topic over heb. De film Iris. Ik zou op korte termijn antwoord krijgen..

voor iedereen die dit topic leest: als je dit probleem hebt met een film ga dan meteen (!) stoppen met de film en start hem opnieuw op. En doe dat soms vier keer, als je niet direct effect hebt. Bij mij voorkomt dat het probleem. Als je een keer langer hebt gekeken, lijkt het niet meer oplosbaar. ​@MartijnUtrecht: wellicht werkt dit voor jou ook? Heb jij nog wel wat gehoord of wordt je net zo aan het lijntje gehouden? Ik ben deze slechte service niet gewend van KPN. Ik vind het nooit erg om de extra kosten te betalen vergeleken met andere providers, maar dan moet daar wel wat tegenover staan. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1356 reacties
  • 25 juni 2025
Condoleance schreef:

@Erwin van KPN: op 6 juli verdwijnt de film waar ik het in dit topic over heb. De film Iris. Ik zou op korte termijn antwoord krijgen..

voor iedereen die dit topic leest: als je dit probleem hebt met een film ga dan meteen (!) stoppen met de film en start hem opnieuw op. En doe dat soms vier keer, als je niet direct effect hebt. Bij mij voorkomt dat het probleem. Als je een keer langer hebt gekeken, lijkt het niet meer oplosbaar. ​@MartijnUtrecht: wellicht werkt dit voor jou ook? Heb jij nog wel wat gehoord of wordt je net zo aan het lijntje gehouden? Ik ben deze slechte service niet gewend van KPN. Ik vind het nooit erg om de extra kosten te betalen vergeleken met andere providers, maar dan moet daar wel wat tegenover staan. 

Ik zie dit nu pas, de eerste melding van ​@Condoleance is van twee maanden geleden, maar ik wilde van de week de film Queen and Slim van BBC2 bekijken (van 20 juli 2024 of daaromtrent) en daarbij liep het geluid helemaal niet synchroon. Als je een stukje terugspoelde was het even goed, een paar seconden, en dan was 't weer mis...

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • 27 juni 2025

Hoi ​@Condoleance .  Mijn oprechte excuses voor de veel te late reactie.  

Deze film is helaas niet meer te redden. Het lijkt er op dat die bij aanlevering als kapot was.   Dat kunnen we niet fiksen.  Ik wil wel graag een gebaar maken.  Als je het leuk vind, crediteer ik 10 euro en kun je een film naar keuze uit ons aanbod selecteren. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • 27 juni 2025

Hoi ​@Ratonesque .  Ik moet eigenlijk even exacte datum, zender en tijdstip van jou hebben.  Alleen op die manier kunnen mijn collega's er naar kijken. 

Bij het live tv kijken en andere opnames gaat het wel goed met het geluid, neem ik aan? 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1356 reacties
  • 27 juni 2025
Erwin van KPN schreef:

Hoi ​@Ratonesque .  Ik moet eigenlijk even exacte datum, zender en tijdstip van jou hebben.  Alleen op die manier kunnen mijn collega's er naar kijken. 

Bij het live tv kijken en andere opnames gaat het wel goed met het geluid, neem ik aan? 

Nee, ​@Erwin van KPN, ik heb 'm al verwijderd, de exacte datum en tijd weet ik niet meer. 

Inderdaad, alles werkt goed, de opnamen ook...laatst ook nog een paar opnamen van bijna een jaar geleden afgespeeld, en die waren wel goed, zal dus wel een eenmalige glitch geweest zijn.

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 28 juni 2025

@Erwin van KPN: ik heb dit nog steeds regelmatig bij oudere opnames zoals heel uitgebreid beschreven in dit topic. Gelukkig werkt mijn workaround tot nu toe, maar dat is elke keer weer spannend. Beetje ongeloofwaardig dat nu mijn opname bijna verloopt ineens gezegd wordt dat die waarschijnlijk vanaf het begin al stuk was. Hebben jullie hem proberen te bekijken?? Wat voor gedrag zag je? Komt dat overeen met wat meerdere mensen al gerapporteerd hebben? In dit topic en ook in andere topics?? Als jullie vrij kort nadat ik dit topic had ingediend hadden gemeld dat er iets met de film was, had ik het geloofd. Maar nu voelt het als een excuus om van dit lastige topic af te komen. Het was ideale kans om het te onderzoeken. Ik ben heel uitgebreid geweest in mijn beschrijving. Maar helaas hebben jullie het laten lopen. Uiteraard hoef ik geen € 10. Dat gaat het mij niet om! ik hoop dat jullie alsnog voor 6 juli echt naar de film kijken en onderzoeken wat het geweest kan zijn. Desnoods melden dat je geen idee hebt. Maar niet ongeloofwaardige smoesjes op het laatste moment. Wees eerlijk. Zullen we gewoon afspreken dat jullie er nog even echt naar kijken?

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 29 juni 2025

Het gaat mij ook niet meer om deze ene film. Het gaat mij erom om dit voor eens en altijd op te lossen. Dit gedrag komt exact overeen met wat anderen beschrijven en wat ik zelf ook verder ervaar bij opnames met dit probleem. Vandaar dat het niet geloofwaardig is dat er nu ineens een andere oorzaak zou zijn met exact hetzelfde gedrag. Niet in de buurt van geloofwaardig. Help.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • 3 juli 2025

Dat het zo lang duurde mag je mij aanrekenen, ​@Condoleance .  Ik had daar wat actiever achteraan moeten zitten.

Ik deel nog even de letterlijke reply van mijn collega met je via een privébericht. (er staat niks geheimzinnigs in maar ik vind het niet koosjer om het publiek te delen omdat het specifiek jouw issue betreft)

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • Antwoord
  • 3 juli 2025

@Erwin van KPN : bedankt voor je privébericht. Ik neem terug wat ik eerder zei over smoesjes. Voor degene die het topic volgt is het volgende interessant in de reactie die ik kreeg: “kan het kan zo uitgestuurd zijn, maar ook de video encoding aan onze kant kan hierin verzaakt hebben.” 
ik denk sowieso het laatste. de reden is dat ik bij de vele keren dat ik hem herstart heb niet continu op dezelfde plek fouten zag in beeld en geluid. Dat varieert. er is dus niet een foute opslag in die zin. Er gaat iets mis bij het opvragen en uitzenden. Ik laat het nu verder rusten, maar jullie zouden dit als problem moeten gaan uitzoeken. Registreer het alsjeblieft als zodanig. Zodat een volgende gebruiker die dit meldt, gebruikt kan worden om het tot de bodem uit te zoeken. Wie weet kom ik binnenkort ook weer met een specifieke opname met dit gedrag. Vriendelijke groet. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • 1 augustus 2025

Hier precies hetzelfde probleem. Het gaat om oude opnames die binnenkort verdwijnen (want een jaar oud). Zo wilde ik een tijdje geleden iets zien dat ook bijna zou verdwijnen (sorry weet niet meer wat, iig een documentaire van een belgische zender). Die kreeg ik nog wel aan de praat door de decoder opnieuw op te starten.

Maar vandaag de film Promised Land, opgenomen (via SBS9 of Viaplay, dat weet ik niet meer), op 5 augustus 2024, met geen mogelijkheid zonder haperen aan de praat te krijgen. Dit is erg vervelend, want dat zijn juist de dingen die je nog wilt kijken voor ze verdwijnen.

Hoe staat het nu met dit probleem? Zijn er vorderingen? 

Kan nu niets meer testen met deze film, want heb 'm (ook een beetje uit frustratie) direct na tig keren proberen, verwijderd. Zag later pas dat dit topic er was.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • 4 augustus 2025
Dofir schreef:

Hier precies hetzelfde probleem. Het gaat om oude opnames die binnenkort verdwijnen (want een jaar oud). Zo wilde ik een tijdje geleden iets zien dat ook bijna zou verdwijnen (sorry weet niet meer wat, iig een documentaire van een belgische zender). Die kreeg ik nog wel aan de praat door de decoder opnieuw op te starten.

Maar vandaag de film Promised Land, opgenomen (via SBS9 of Viaplay, dat weet ik niet meer), op 5 augustus 2024, met geen mogelijkheid zonder haperen aan de praat te krijgen. Dit is erg vervelend, want dat zijn juist de dingen die je nog wilt kijken voor ze verdwijnen.

Hoe staat het nu met dit probleem? Zijn er vorderingen? 

Kan nu niets meer testen met deze film, want heb 'm (ook een beetje uit frustratie) direct na tig keren proberen, verwijderd. Zag later pas dat dit topic er was.

Dit is geen probleem wat ooit helemaal opgelost gaat worden.  KPN krijgt van allerlei partijen streams met films/series etc.  Uiteraard zitten daar kwaliteit checks op maar het aanbod is zo groot dat er uiteraard ook dingen doorheen glippen of dat er op dat moment een storing in het netwerk zit.  Als je daar op tijd bij bent kan er soms nog wat gerepareerd worden maar maanden later niet meer.

Misschien een praktische tip:  Check , als je een film hebt opgenomen altijd even of ie in grote lijnen goed streamt.  Dus even er snel doorheen zappen.    Als dat goed gaat, zou ie het over tig maanden ook nog goed moeten doen. 

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 10 augustus 2025

@Erwin van KPN : echt jammer deze reactie. Zowel ​@Dofir als ​@MartijnUtrecht geven aan dat dit alleen bij opnames gebeurt die circa 10 maanden oud of ouder zijn. Dus van tevoren even doorkijken heeft geen enkele zin. Sterker nog dat doe ik altijd al. Puur om te kijken of mijn opname inderdaad de moeite is om later nog eens terug te kijken. En als ik dan eindelijk de tijd daarvoor neem, zijn de opnames ineens slecht. Dus ik vermoed dat KPN zelf iets doet met oudere opnames zodat deze goedkoper in opslag zijn. Of dat jullie bron dat doet. Stop hiermee. Zeg dan gewoon dat opnames maximaal 10 maanden gegarandeerd zijn. En niet een jaar. Maak alsjeblieft alsnog een problem hiervoor aan. Iemand moet weten hoe dit zit bij jullie.

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 10 augustus 2025

Ook de opname van ​@Ratonesque was oud. Wat wel apart blijft is dat het niet altijd fout gaat bij oude opnames. Feit is dat je dit probleem nooit bij jonge opnames hebt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • 10 augustus 2025
Condoleance schreef:

​ Dus ik vermoed dat KPN zelf iets doet met oudere opnames zodat deze goedkoper in opslag zijn. Of dat jullie bron dat doet. 

Het valt mij wel altijd op (ook als de opnames verder goed afspelen) dat de oudere opnames altijd langer nodig hebben om te starten, dan de nieuwere.

Reageer

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic