Mijn zwager heb ik begin dit jaar geadviseerd in de Devolo Magic WiFi 2 WiFi 6 Multiroom Kit voor het verbeteren van de WiFi in huis en dan voornamelijk naar zolder waar er ook breedband internet benodigd is. Helaas is een kabel trekken naar zolder nagenoeg geen optie dus gekozen voor:
Devolo Magic WiFi 2 WiFi 6 Multiroom Kit
Art. 08829
EAN: 4250059688292
Zo gezegd zo gedaan, aangeschaft begin dit jaar en gaan. Werkte perfect. Gewoon de volledige 100 Mbit door de lucht overal in huis en probleemloos TV kijken. Gaat ook goed met de 20 taal diverse telefoons Tablet Android TV's etc. en vriendjes en vriendinnetjes met hun telefoons in en uitlopen en op de gasten WiFi zitten. Tot medio juni! De Interactieve TV ontvanger van KPN te weten de Arcadyan HMB2260 v2 kwam met foutcode "stb-nmc-400 nadat er veelvuldig wordt gezapt.
Na wat onderzoeken kwam ik er al snel achter dat Devolo firmware heeft uitgerold op Devolo Magic 2 LAN en de 2 Devolo Magic 2 WiFi 6 Mesh powerline adapters. Deze was geupgrade naar resp. 7.12.4.115 op de LAN en 5.10.2 (2022-06-09) op de 2 Mesh Powerline adaptors.
Nu had ik nog de firmware update van maart dit jaar in mijn bezit. delos_magic-2-wifi-6_5.9.5_2021-10-20.bin versie 5.9.5. Deze heb ik teruggeplaatst en op de LAN adapter de 7.12.2.110 (2022-03-14) en warempel de problemen zijn weer verdwenen!
Nu lees ik over deze specifieke problematiek vrij weinig op het forum. Maar kan me bijna niet voorstellen dat met de hedendaagse wetenschap en vele miljoenen KPN aansluitingen er niet meer klanten met deze problematiek? 🤔
Vervolgens acht ik de kans heel groot dat er wel meerdere klanten moeten zijn met deze specifieke setup (Arcadyan en Devolo Magic WiFi 2) en ook deze problemen sinds medio juni ervaren.
Het zou ook nog een combinatie kunnen zijn van Samsung TV / Bose Soundsystem / wat Samsung telefoon en tablets. Iphon's etc etc. maar dat acht ik te verwaarlozen dat het daar ook mee te maken heeft. Verwacht dat er iets niet goed geschreven is in de 5.10.2 firmware gedateerd van (2022-06-09)
Ik heb het idee dat de devolo's multicast streams niet goed meer kunnen verwerken met de laatste firmware en e.e.a. vol loopt en niet goed wordt afgemeld nadat er op een VLAN stream is geabonneerd bij het zappen. Daardoor ontstaat naar mijn idee vervolgens foutcode stb-nmc-400. Correct me if i am wrong please 😊
Om dat ik er vrij weinig over kan vinden, wat mij overigens verbaast ben ik dit topic maar gestart.
Devolo heb ik al gecontact hierover, maar nog geen respons van mogen ontvangen.
Zijn hier meer gebruikers met de Devolo Magic 2 WiFi 6 Multiroom Kit en ook TV met de Arcadyan HMB2260 v2 en ervaren deze problematiek sinds kort?
Een oplossing is overigens om in de huidige setup de "stb-nmc-400” foutcode te omzeilen door TV even voor een paar seconden te pauzeren en dan weer op play te drukken dus in principe terug te kijken en het live / lineair tv kijken dus niet meer te doen. Maar dat is dus geen plezierig TV kijken als je aan het zappen bent.
Ik zie uit naar de reacties en ervaringen. Eventueel kan ik je ook helpen aan een firmware back roll naar 5.9.5.