Skip to main content

ESPN Compleet nu ook in UHD bij KPN

• August 3, 2026
  • 191 reacties
  • 6383 keer bekeken
Toon eerste bericht

191 reacties

• August 31, 2026

Waarschijnlijk omdat die hardware er beter mee omgaat, en beter samenwerkt met de aangesloten televisie. Het te donker zijn is een vrij eenvoudige aanpassing met de beeldmodus. Dat moet ik ook bij de streamdiensten soms aanpassen. Echter die gebruiken ofwel hdr10+ of Dolby Vision , een Samsung kan met die laatste weinig dus is het hoe dan ook HDR10+

Lineaire tv blijft een uitdaging, je kan je ook afvragen wat doen de BBC en de Japanse tv anders per slot van rekening hebben deze partijen HLG ontwikkeld.

Je heb een punt maar bij  de meeste iptv ontvangers is het ook Android ondersteund en dat is kpn + tv ontvangers ook ! 

Vergeet niet dat KPN er nog een eigen laag overheen heeft zitten. Het is een Tier variant dus niet hetzelfde als andere boxen met AndroidTV  ook de playstore is anders aangezien de BBCNL app alleen te vinden is in de store van de DIW7022 en de Soundbox.

tuurlijk zou je met je beeldmodus kunnen spelen maar je tv moet HDR signaal simpelweg weg herken  en lijk mijn als je nieuwe tv heb dat je sdr beeld modus instellen  en HDR   Dus als goed zou je dan niet meer met je beeldmodus hoeven te spelen 

Mee eens, normaal gesproken hoef ik als ik de apps op mijn Samsung zelf gebruik ook niet heel vaak de beeldmodus aan te passen. Toch lezen we weer vaak genoeg dat het niet echt lekker gaat. Daar lazen we in mijn herinnering toen er maar 1 ESPN HDR kanaal was minder over.

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • August 31, 2026

Zowel bij kpn als ziggo was het HDR beeld bij voetbal al jaren niet snap kijk maar in het verleden zo als wk jaren geleden  was ook slecht HDR zender ESPN is ook al jaren slecht 

snap het gewoon niet waarom ze het nog steeds niet goed krijgen naar al die jaren je zou verwachten dat er al veel verbetering zou zijn 

ik hoef echt nooit met me beeldmodus te spelen mijn tv staat zowel HDR /dolby vision mega goed afgesteld en SDR ook mega goed afgesteld  

dus ik vind het  persoonlijk raar dat mensen dan zeggen spelen met beeldmodus maar kan aan mijn liggen ! 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 2, 2026

In het startbericht staat dat er geen ondertiteling is. Maar dat is er nu wel. Overigens alleen op ESPN 1.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 2, 2026

In het startbericht staat dat er geen ondertiteling is. Maar dat is er nu wel. Overigens alleen op ESPN 1.

Oeh! We gaan even kijken of we hier meer over te weten kunnen komen 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 2, 2026

Op dit moment is er tijdens De Voetbalkantine transfer countdown geen ondertiteling. Ook niet bij de SDR versie. Dus doe geen moeite om het vanavond te checken. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 2, 2026

Waarbij was de ondertiteling er wél ​@PeterG?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 2, 2026

Vanmiddag tijdens "tien jaar terug" viel het me op.

Vrijdag maar eens ESPN Schakelen proberen. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • September 3, 2026

We hebben dit nagevraagd, ​@PeterG, en dit is op het platform aangepast. Het ontbreken van ondertiteling was een ongewenste bijkomstigheid, en die hebben we nu kunnen oplossen. Dit betekent dat je ondertiteling kunt zien, mits het programma natuurlijk ondertiteling heeft. We gaan het startbericht even aanpassen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 5, 2026

Hier weer soms een kleine hapering en dan krijg ik bij mijn LG televisie boven i. HLG HDR.

Moet zeggen uiterst irritant. 

Multicast unicast het maakt niks uit

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 5, 2026

Hier via de (unicast) UHD/HDR kanalen best veel beeld storing met steeds 0,2 seconden zwart. Ook logo is dan weg. Elke paar minuten en dan 2, 3, 4 keer kort achter elkaar.

Ook af en toe een bibber in het UHD beeld. 

Dezelfde uitzending via de app op andere tv vertoond het euvel niet. 

Probleem is vanavond op alle ESPN UHD zenders. Dus alle de unicast UHD streams. Ik heb naar ESPN 2, 3 en nu 1 te kijken. 

In multicast bestaan ze nog niet. 

Maar zo is UHD/HDR héél irritant.

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • September 5, 2026

Hier via de (unicast) UHD/HDR kanalen best veel beeld storing met steeds 0,2 seconden zwart. Ook logo is dan weg. Elke paar minuten en dan 2, 3, 4 keer kort achter elkaar.

Ook af en toe een bibber in het UHD beeld. 

Dezelfde uitzending via de app op andere tv vertoond het euvel niet. 

Probleem is vanavond op alle ESPN UHD zenders. Dus alle de unicast UHD streams. Ik heb naar ESPN 2, 3 en nu 1 te kijken. 

In multicast bestaan ze nog niet. 

Maar zo is UHD/HDR héél irritant.

Lekker uit laten ik persoonlijk vind het voor nu nog geen toegevoegde waarde met de happening en net iets te donker beeld 

maar dat is mijn mening natuurlijk 

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 6, 2026

Kijk nu ook ESPN in UHD wat aanstaat op de TV+ ontvanger, echter er is bij geen van de 5 kanalen op dit moment de HDR ondersteuning aanwezig. 

Eens even de UHD uitgezet, en weer aangezet, maar nergen geen HDR/HLG te zien.

Dit was enige dagen nog gewoon op mijn OLED+ gelijk aanwezig zogauw ik 1 van de ESPN zenders in de aangezetten UHD aanstond. De TV schakelde gelijk door naar de juiste HLG weergave. 

Wat kan er aan de hand zijn, dat op geen van de kanalen het HLG nog meegestuurd wordt? 

Net even met de instellingen van het beeld menu lopen spelen, de ontvanger moet  dus nu op Unicast staan, daar heb ik dan wel de HDR/HLG zoals het bedoeld moet werken. Is er een redenen dat de HDR/HLG niet meekomt op de Multicast instelling, dit zou toch altijd het beste beeld moeten geven, of is dit inmiddels achterhaald? 

Ik zie gelukkig een goed vloeiend beeld, geen stotteringen, zoals hierboven aangegeven. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 6, 2026

Je hebt een PB, ​@Tv-fans 

• Deelnemer
  • September 7, 2026

Feature request: ESPN UHD/HDR ook behouden bij pauzeren, Kijk vanaf begin en Terugkijken

Sinds ESPN bij KPN in UHD/HDR beschikbaar is, valt mij op dat de hogere beeldkwaliteit alleen wordt gebruikt zolang ik daadwerkelijk live kijk.

Zodra ik bijvoorbeeld:

• een uitzending pauzeer;
  • via de TV-gids kies voor Kijk vanaf begin;
  • terugspoel;
  • of een uitzending later terugkijk,

schakelt de TV+ Box over naar de gewone SDR-versie. Dit is op mijn Samsung-tv direct herkenbaar omdat de televisie dan van mijn HDR/WCG-beeldinstellingen terugschakelt naar de normale SDR-instellingen.

Vooral bij live voetbal vind ik dit jammer. Ik wil een wedstrijd regelmatig iets later vanaf het begin kijken, zodat ik de tussenstand niet al zie. Juist dan verlies ik dus de UHD/HDR-beeldkwaliteit.

Voor zover ik begrijp is dit geen hardwarebeperking van de TV+ Box. KPN heeft eerder aangegeven dat terugkijken/opnames van ESPN soms wél in HDR werden weergegeven, waarna uitgesteld kijken bewust naar SDR is gewijzigd.

Daarom mijn verzoek:

Kan KPN een optie toevoegen waarbij ESPN UHD/HDR behouden blijft bij pauzeren, terugspoelen, Kijk vanaf begin en Terugkijken, mits “ESPN in UHD” bij de klant is ingeschakeld?

Technisch lijkt dit mij mogelijk door naast de gewone SDR-stream ook de 1080p50 HDR/WCG-stream voor timeshift/catch-up beschikbaar te houden. Klanten die ESPN UHD hebben uitgeschakeld kunnen dan gewoon de SDR-versie blijven ontvangen.

Idealiter zou dezelfde hogere kwaliteit op termijn ook beschikbaar komen via de KPN TV+ app en tv.kpn.com wanneer het gebruikte apparaat, de browser en DRM-configuratie HDR ondersteunen.

Is dit iets wat KPN technisch/productmatig zou kunnen overwegen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 7, 2026

Feature request: ESPN UHD/HDR ook behouden bij pauzeren, Kijk vanaf begin en Terugkijken

Voor zover ik begrijp is dit geen hardwarebeperking van de TV+ Box. KPN heeft eerder aangegeven dat terugkijken/opnames van ESPN soms wél in HDR werden weergegeven, waarna uitgesteld kijken bewust naar SDR is gewijzigd.

Dit is waarschijnlijk een kostenoverweging. UHD te opslaan kost 25% meer (10bit ipv 8bit) in opslag- en transportkosten. Transportkosten kan KPN nog opvangen (de meeste trafics gebeuren binnen zijn eigen infrastructuur) maar opslagkosten niet. Deze kosten moet iemand betalen (KPN dus alle klanten). Ik vind het fair dat abonnees zonder ESPN niet nog meer betalen voor de meerkosten (de ook al door live UHD ontstaat)

Jasper van KPN
Moderator

Dat hadden we in het begin inderdaad ​@AlbertGr, maar toen zagen we dit:

We zagen dat het soms kon gebeuren dat opnames of Terugkijken van ESPN in UHD werd afgespeeld ook als je die optie uit hebt staan. Dat kon dan leiden tot een donkerder beeld. Dat hebben we gistermiddag hersteld. 

Dit is de situatie die ook zal blijven, daardoor heb je bij de voorbeelden die je noemt dat het niet in UHD zal zijn.

Het is dus geen kostenoverweging zoals TDN vermoed, het heeft een technische reden.