Skip to main content
Beantwoord

Geen geluid bij terugkijken en opnames op meerdere zenders met Arris VIP 2952 V2

• July 28, 2026
  • 5 reacties
  • 147 keer bekeken

Sinds 4 weken heb ik bij ongeveer 14 zenders geen geluid via mijn boxen bij terugkijken en opnames. Dit betreft voornamelijk Nederlandse zenders uit basispakket (nummers 1 tot en met 11, 19, 33 en 50)

Ik heb al telefonisch contact gehad met KPN, maar het binnenkomend signaal van het geluid werkt wel via de geluidsboxen van de TV. Ik heb zelf al alles uitgeprobeerd. Maar omdat het bij een aantal zenders het geluid wel te horen is via de aparte boxen en dus wel goed gaat, kan het niet aan mijn aansluitingen en kabels liggen. Is het misschien een software probleem bij KPN.

Wie kan mij helpen met een oplossing?

Beste antwoord door Erik van KPN

Mijn collega Arjan heeft in de meest recente Product Update een update gegeven over het onderzoek:

Update geluidsproblemen VIP2952/HMB2260

Ook nog even een update wat betreft de signalen die binnenkomen over de geluidsproblemen met de VIP2952 en de HMB2260. Mensen ervaren een verminderd volume of helemaal geen geluid als ze schakelen naar Terugkijken of naar opnames. We hebben dit in beeld, we weten waar dit vandaan komt en hoe we dit zeer waarschijnlijk kunnen oplossen. Daar zijn we nu druk mee bezig en het is nu wachten op een fix/update. Die komt er binnenkort, maar als je niet kunt wachten, dan kun je ook contact opnemen met de helpdesk voor een andere oplossing. Maak dan een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het uitkomt. 

Verdere updates geven we daar. 

5 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 28, 2026

Hallo ​@HSPD, welkom bij de community.

Je hebt nog een ouder type TV ontvanger zie ik.
Dan is dit waarschijnlijk het gevolg van het overzetten van de terugkijken/opname servers naar het nieuwere TV+ platform. Er zijn meer mensen die hier last van hebben. De precieze oorzaak is nog in onderzoek bij kpn, mijn eigen vermoeden is dat die nieuwe server iets andere geluidscoderingen gebruikt dan de oude voor bepaalde zenders, waar sommige geluidsapparatuur dan weer niet mee overweg lijkt te kunnen.

Hoe is je versterker aangesloten? Via de tv, of rechtstreeks via Optische of tulp kabel vanaf de tv ontvanger?

Omdat de meeste zenders die je noemt in Dolby uitzenden, kun je proberen de Geluidsprioriteit in de Geluid instellingen van de tv ontvanger op Stereo te zetten, om te kijken of je dan wel geluid uit je boxen krijgt? Voor HDMI en Optical is dit apart in te stellen, kies wat voor jouw situatie van toepassing is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2026

Hoe is je versterker met boxen aangesloten op de VIP2952?

Via de analoge aansluiting? Mini-jack

Of via de de optische aansluiting? S/PDIF

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 31, 2026

Dank voor jullie reactie. Versterker is aangesloten via een optische kabel. Tussen tv en ontvanger is een HDMI kabel.

Geluidsprioriteit aanpassen levert op alle varianten en voor HDMI of optical geen geluid via de boxen op bij terugkijken/opnames.

Hopelijk komt uit het onderzoek van de KPN een oplossing en lezen ze alle reactie uit deze community.

Groet

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Sluit de versterker eens aan met de (bij de VIP2952 meegeleverde) audiokabel. 

Volgens mij zou dat wél geluid moeten opleveren. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 6, 2026

Mijn collega Arjan heeft in de meest recente Product Update een update gegeven over het onderzoek:

Update geluidsproblemen VIP2952/HMB2260

Ook nog even een update wat betreft de signalen die binnenkomen over de geluidsproblemen met de VIP2952 en de HMB2260. Mensen ervaren een verminderd volume of helemaal geen geluid als ze schakelen naar Terugkijken of naar opnames. We hebben dit in beeld, we weten waar dit vandaan komt en hoe we dit zeer waarschijnlijk kunnen oplossen. Daar zijn we nu druk mee bezig en het is nu wachten op een fix/update. Die komt er binnenkort, maar als je niet kunt wachten, dan kun je ook contact opnemen met de helpdesk voor een andere oplossing. Maak dan een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het uitkomt. 

Verdere updates geven we daar.