Skip to main content
Beantwoord

Geen geluid meer op radio via de TV

• 10 maart 2025
  • 17 reacties
  • 147 keer bekeken

• Deelnemer
  • 8 reacties

Sinds ongeveer 2 weken zijn de muziek zenders op mijn tv niet meer te horen. Vanaf zender 801 komt er geen geluid uit de speakers. Ik heb geen externe boxen aangesloten.  Dit probleem hem ik vorige week ook gemeld bij KPN. Men gaf aan dat het probleem onbekend was. Toen is alles terug gezet naar fabrieksinstellingen. Toen werkte het weer. Na 3 dagen, (geen tv gebruikt wegens afwezigheid) weer geen geluid op zender 801 en verder. Ik gebruik deze zenders vaak als er tussen bepaalde programma’s niets leuks is. Ik heb geprobeerd om via het probleem oplossing programma het te fixen. Maar daar loop ik vast. Om iedere keer mijn terug te zetten naar fabrieksinstellingen heeft m.i. geen zin. Wie kan me helpen?

Beste antwoord door Yese

Nieuwe ontvanger gekregen en na installatie werkt de radio weer als vanouds 

Bekijk origineel

17 reacties

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

@Yese dat is inderdaad een vreemd voorval, andere TV/radio zenders heb je dit probleem niet mee? Zelfs tussen de twee schakelen hoor je op andere zenders wel gewoon behalve op 801 en verder?

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 10 maart 2025

801 e.v. zijn radiozenders. Deze zijn stereo. 

Waar het nu om gaat is. Wat gebruik je om radio te luisteren. Heb je bijvoorbeeld een soundbar aangesloten?

En hoe is deze aangesloten? Optisch?

Heb je de geluidsuitvoer van de DIW7022 ooit gewijzigd? Standaard is dat stereo (pcm).

Want de geluidsnorm zoú het kunnen verklaren. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 11 maart 2025

Bedankt voor jullie reacties. Nee, ik heb geen soundbar aangesloten. Op alle televisie zenders heb ik wel geluid. Alleen vanaf 801 en verder, helemaal niets. Er is ook niets gedaan met de kabels. Er, na het terug zetten naar fabrieksinstellingen, ging het even goed.

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 11 maart 2025

Dit is toch wel vreemd. Dus heb ik een boel vragen om het probleem te detecteren. En vervolgens op te lossen. 

1. Welke kpn ontvanger heb je? Staat op de voorkant. 

2. Wat is het merk en type nummer van je tv. Ik begrijp dat je de radiozenders daarop beluistert. 

Volgende vragen aan de hand van de antwoorden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 11 maart 2025

hallo Peter. De tv is Samsung QE55Q80C de ontvanger diw7022..

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 11 maart 2025

Tv van 2023. Dat kan het probleem niet veroorzaken. En met de DIW7022 hebben we dit probleem, helemaal geen hoorbare radiozenders, ook nog niet eerder zien langskomen.

Maar waar komt het dan wel door???? Ik tast even in het duister.

Maar goed. Mogelijk toch ‘iets’ met stereo PCM geluid.

Ga eens via het tandwiel naar Apparaat - Apparaat instellingen - Weergave en geluid - Geavanceerde geluidsinstellingen - Audio kwaliteit instellen. Dat zal nu op stereo PCM staan? Zet het daar dan eens op Dolby Digital Plus.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 11 maart 2025

Hoi, Peter, gedaan zoals je aangaf. Heeft geen effect, geluid:)

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 11 maart 2025

Nou, ik snap er geen jota meer van. Héél raar.

Er komt hier nog een kpn moderator. Misschien weet die wat. Of je kunt de KS bellen. Terugzetten naar fabrieksinstellingen is nogal drastisch en heeft maar enkele dagen geholpen. Dat kun je er ook bij vermelden.

Ik zou nu denken aan omruil van de ontvanger.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 12 maart 2025

Bedankt voor het meedenken en je adviezen Peter. Ondanks dat het niet is opgelost, is het fijn dat er iemand is die over  “mijn probleem” wil nadenken.

Ik ga de KS maar weer eens bellen.

groet

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14762 reacties
  • 12 maart 2025

Hi ​@Yese,

Ik kijk hier ook een beetje vreemd van op 🤔

Heb je al contact gehad met onze klantenservice en is er vanuit daar een oplossing gevonden? Zo ja, zou je die hier dan nog willen delen, zodat wij ook weten waar het aan lag? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 12 maart 2025

Hallo Maja, ik heb inderdaad contact gehad. Alleen kwamen ze met de oplossing om alles terug te zetten op fabrieks instelling. Dat heeft even geholpen. Maar ook de collega op de SD gaf aan dat hij nog nooit van dit probleeem had gehoord. Vandaar dat ik eens op dit forum ben gaan vragen. Ik zal de SD nog een bellen maar ik heb niet altijd tijd ‘s avonds.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14762 reacties
  • 18 maart 2025

Ben je er inmiddels verder mee gekomen ​@Yese? Ik tast zelf nog steeds in het duister wat een mogelijk oorzaak betreft, dus ik hoop dat je er vanuit de klantenservice toch weer wat mee op bent geschoten!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 18 maart 2025

ik heb weer gebeld met KPN  en ga nu een afspraak maken met de technische dienst. Dit is het scherm met de radio zenders. Wat ik vreemd vind zijn de beeldjes voor de zender naam. Ik weet niet of dit goed is. Bedankt voor je berichtje Maja.

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 18 maart 2025

Dat doorgestreepte driehoekje heeft niets te betekenen bij radio. Aangezien daar geen programma's vermeld zijn is terug luisteren sowieso niet mogelijk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • Antwoord
  • 21 maart 2025

Nieuwe ontvanger gekregen en na installatie werkt de radio weer als vanouds 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14762 reacties
  • 22 maart 2025

Heel fijn ​@Yese, dan was er blijkbaar toch iets niet helemaal pluis met je oude ontvanger!

Bedankt dat je nog even hebt laten weten dat het opgelost is na het omruilen 🙂

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 maart 2025

bedankt dat je meedenkt. Een reactie als het gefixt is, is het minste wat ik kan doen.  Groeten yese. 

Reageer