Skip to main content
Vraag

Geen geluid via versterker bij starten Arris VIP5202 tv ontvanger

• July 28, 2026
  • 5 reacties
  • 72 keer bekeken

Sinds enkele weken/maanden (ik weet niet exact wanneer het begon) heb ik het probleem dat als onze tv-ontvanger, een Arris VIP5202, wordt ingeschakeld, er geen geluid doorkomt naar de versterker. Beeld is geen probleem. Een keer van zender wisselen, app openen of opname starten is dan genoeg om wel geluid te krijgen. Fysiek is er niks veranderd aan mijn opstelling.

We hebben 2 ontvangers, bij één treedt dit probleem structureel op, bij de andere incidenteel.

1 ontvanger staat in de woonkamer en is aangesloten op een Denon AVR-X2800H surround receiver met volledige HDMI 2.1 ondersteuning. Op de receiver is vervolgens de TV aangesloten (een LG Oled). Het geluid van de ontvanger wordt direct door de versterker verwerkt, zonder tussenkomst van de tv.

De andere ontvanger staat in een slaapkamer met een oude LG rechtstreeks aangesloten.

Beide ontvangers zijn voorzien van de nieuwste software.

Wat kan hier aan de hand zijn?

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2026

Bij beide ontvangers een los audio systeem?

Of komt er dan ook uit de televisie zelf geen geluid?

Heb je ze beide al eens herstart? (FRISSE START)

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 28, 2026

Alle apparatuur van stroom afhalen voor een aantal minuten en HDMI los halen. stap voor stap alles weer aansluiten, te beginnen met de versterker. Elk apparaat opnieuw verbinden met de versterker.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 28, 2026

Bij beide ontvangers een los audio systeem?

Of komt er dan ook uit de televisie zelf geen geluid?

Heb je ze beide al eens herstart? (FRISSE START)

In de slaapkamer loopt het geluid via de televisie, dus directe verbinding tussen TV en ontvanger.

Herstart was uiteraard het eerste wat ik probeerde. Tussen de eerste keer ervaren van deze problemen en nu, zit ook een firmware upgrade van beide ontvangers, waarbij ze sowieso een volledige herstart hebben moeten doorlopen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2026

Een frisse start is toch wat rigoureuzer dan herstart. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Welkom terug, ​@C.Hogevonder! Een frisse start is een reset, je bereikt deze optie via Menu > Instellingen > Systeem > Reset naar fabrieksinstellingen. Dat is eigenlijk ook wat ik in dit stadium zou aanraden. Dat zorgt ervoor dat alles weer op de standaardinstellingen staat. Hopelijk is dat al genoeg om het op te lossen. En anders hebben we dan in ieder geval een bekend nulpunt om te starten met verdere troubleshoot.