Skip to main content
Beantwoord

Geen TV+ app voor Apple TV en weinig regionale zenders

• October 5, 2025
  • 18 reacties
  • 286 keer bekeken

Heb nu de helft van het KPN TV+ contract erop zitten en kijk al uit naar de einddatum. Voor mij geen Android tv van KPN meer. Alleen een Apple TV app kan me misschien nog van gedachten doen veranderen. Géén Google account nodig, veel mooier beeld en veel beter geluid en geen volumeverschillen per zender. Ik zeg wel heel misschien, want het zenderaanbod lokaal en regionaal van KPN is ook zo mager als het maar kan. Welgeteld één lokale en één regionale zender. De rest van onze regio zenders moet ik via aparte app of browser starten en dan airplayen. Wat een gedoe. Tenzij KPN voor mijn einddatum klantvriendelijk wordt, ben ik dan weg.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Gefrustreerde KPNTV gebruiker ,

Ik begrijp jouw wens voor Apple TV. Die mogelijkheid gaat er komen, alleen wanneer is niet bekend. Reken niet op een spoedige mogelijkheid. Het is wel meerdere malen bevestigd door KPN-medewerkers dat die app er gaat komen. 

Welgeteld één lokale en één regionale zender. De rest van onze regio zenders moet ik via aparte app of browser starten en dan airplayen. 

Dat kan haast niet. Want KPN geeft de eigen regionale zender door en ook die van de aangrenzende provincies. En verder AT5 en Omroep Friesland sowieso.  

18 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 5, 2025

Hallo ​@Gefrustreerde KPNTV gebruiker ,

Ik begrijp jouw wens voor Apple TV. Die mogelijkheid gaat er komen, alleen wanneer is niet bekend. Reken niet op een spoedige mogelijkheid. Het is wel meerdere malen bevestigd door KPN-medewerkers dat die app er gaat komen. 

Welgeteld één lokale en één regionale zender. De rest van onze regio zenders moet ik via aparte app of browser starten en dan airplayen. 

Dat kan haast niet. Want KPN geeft de eigen regionale zender door en ook die van de aangrenzende provincies. En verder AT5 en Omroep Friesland sowieso.  

De regionale omroepen die je noemt zijn op provinciaal niveau en inderdaad te ontvangen.

“Mijn” regio is op kleinere schaal. Er zijn diverse omroepen in zowel mijn gemeente als mijn leefgebied die door KPN worden genegeerd, bijvoorbeeld maar niet uitputtend: TV11, Weert TV, SOR, LOES, Omroep Venlo. Bij Ziggo gewoon inclusief maar KPN zal wel weer op de kleintjes letten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

Welgeteld één lokale en één regionale zender.

Er is nergens in het land maar één regionale zender bij kpn. Dat zijn er altijd meer. Zie m'n overzicht op Breedbeeldweetjes.

Qua lokale zender houdt kpn zich aan de mediawet. Alleen de zender die voor jouw postcodegebied een vergunning heeft wordt doorgegeven. Dat is altijd maar één zender. Dat doet Ziggo tegenwoordig ook via de Next Mini. 

Wil KPN extra regionalen (alle 13) en meer lokale zenders doorgeven dan kost het zowel kpn als die zenders extra geld voor Buma/Stemra en Sena rechten.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 5, 2025

De regionale omroepen die je noemt zijn op provinciaal niveau en inderdaad te ontvangen.

“Mijn” regio is op kleinere schaal. Er zijn diverse omroepen in zowel mijn gemeente als mijn leefgebied die door KPN worden genegeerd, bijvoorbeeld maar niet uitputtend: TV11, Weert TV, SOR, LOES, Omroep Venlo. Bij Ziggo gewoon inclusief maar KPN zal wel weer op de kleintjes letten.

@Gefrustreerde KPNTV gebruiker 

Dat zijn lokale zenders die dus alleen in die gemeente door KPN worden doorgegeven. 

Als KPN meer lokale zenders wil doorgeven, dan gaat dat ook geld kosten. En die worden dan doorberekend aan de abonnees. 

Persoonlijk ben ik blij dat KPN dat niet doet. Via legale streams kun je alle lokale (en regionale) zenders uit Nederland gratis zien. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • October 5, 2025

Wil KPN extra regionalen (alle 13) en meer lokale zenders doorgeven dan kost het zowel kpn als die zenders extra geld voor Buma/Stemra en Sena rechten.

De lokale publieke omroepen die bij de NLPO zijn aangesloten gaan niet meer betalen aan BumaStemra als ze ineens via KPN worden doorgegeven.

Wat wel kan is dat KPN een te hoge doorgiftevergoeding vraagt en dat de zender hier dan vanaf ziet.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 7, 2025

Goedemorgen ​@Gefrustreerde KPNTV gebruiker , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!

Nooit leuk om te lezen wanneer een klant aangeeft dat er wordt uitgekeken naar de einddatum van het contract maar neemt niet weg dat je feedback waardevol is. Eigenlijk kan ik weinig toevoegen aan datgene wat hier al is aangegeven met betrekking tot de app voor Apple TV en hoe het zit met de regionale zenders. Het antwoord van ​@Noordzee heb ik hier gemarkeerd als 'best answer' omdat zijn bericht de lading het beste dekt. Mocht je nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het ons dan ook vooral weten!

Beste Jan, bedankt voor je bericht.
Ik heb verder geen vragen meer. Na vaker informatie te hebben gezocht had ik al eerder geconstateerd dat de gewenste app hooguit tegen Sint Juttemis wordt gelanceerd. 
Daarnaast ben ik inmiddels al gewend geraakt aan het bij elkaar sprokkelen van de content die me interesseert, zodat ik sowieso net zo goed of beter NLZiet (voor Apple TV uiteraard) kan nemen. KPN TV heeft voor mij dus geen meerwaarde meer. Zelfs niet met gratis lokkertjes.
Voor mij is het dus zsm over en uit. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Goed nieuws! Sinds kort kun je toch makkelijk naar je favoriete regionale zender kijken met je KPN abonnement. 

Voor alle regio-tv fans: Alle zenders van alle provincies zijn nu live te zien in de NPO-app. Te streamen vanaf de telefoon of op de smart-tv, en voor KPN-abonnees die de DIW7022 hebben: Hier is de NPO Start-app op te downloaden. 

Een zender ontbreekt trouwens bij NPO Start: AT5. Maar...die heeft KPN dan weer beschikbaar voor alle abonnees!

Bedankt voor de moeite. Ik kan intussen de gewenste zenders zien. Ik gebruik nu nog uitsluitend mijn AppleTV.

KPN abonnement is opgezegd dus van frustraties qua zenders, geluidskwaliteit etc. ben ik verlost. En KPN heeft weer een ontevreden klant minder 😉

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • March 15, 2026

Een Apple tv speler is echt het beste wat er is. Onbegrijpelijk dat KPN en Solcon dit niet begrijpen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 15, 2026

Een Apple tv speler is echt het beste wat er is. Onbegrijpelijk dat KPN en Solcon dit niet begrijpen.

Vraagje, waarom denken Apple fans dit altijd?

Dat er een KPN TV app voor Apple moet komen, daar ben ik het uiteraard met je eens.😉

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 15, 2026

Vraagje, waarom denken Apple fans dit altijd?

Het flauwe antwoord is ‘om dezelfde reden als waarom Windows adepten helemaal lyrisch zijn over alles van Microsoft en Android fans vooral omdat het geen Apple is.

Wat meer onderbouwing:

Een van de grootste voordelen van de Apple TV 4K zit in de ongeëvenaarde snelheid. Dankzij de A15 Bionic-chip (dezelfde chip als in de iPhone vanaf 13)  werkt alles moeiteloos. Apps openen direct, het scrollen door menu’s is vloeiend en haperingen komen niet voor. Je merkt het verschil meteen als je gewend bent aan een smart-tv, waar lichte vertragingen bij het openen van apps normaal zijn en langzaamaan steeds trager worden. 

Het besturingssysteem (tvOS) draagt bij aan een soepele ervaring. Het startscherm is simpel, overzichtelijk en vrij van overbodige advertenties en opgedrongen apps. Apps zijn direct toegankelijk, en het platform dwingt je niet constant iets te huren of te kopen. Daarnaast ondersteunt de Apple TV moderne audio- en videostandaarden zoals Dolby Atmos en HDR10+, zodat je content in de best mogelijke kwaliteit kunt bekijken. Hard- en software zijn perfect op elkaar afgestemd: grote bugs, vastlopers of een spontaan herstartende Apple TV heb ik nog nooit meegemaakt, evenals de noodzaak om de Apple TV te ‘herstarten’ of ‘terug naar de fabrieksinstellingen’ te zetten om het apparaat weer te laten werken.

Een belangrijke factor is ook levensduur. Apple ondersteunt oude modellen nog jaren met updates en nieuwe apps. Zo kan een Apple TV uit 2017 nog prima functioneren naast het nieuwste model, iets wat je van veel smart-tv’s of andere mediastreamers niet kunt zeggen.

Voor wie al andere Apple-apparaten bezit, opent de Apple TV ook mogelijkheden. iPhones en iPads kunnen direct dienen als afstandsbediening en om tekst in te voeren voor bijvoorbeeld een zoekopdracht, zonder extra apps te installeren. AirPlay maakt het gemakkelijk om content draadloos te delen. Daarnaast integreert het apparaat met HomeKit en andere Apple-diensten, zoals iCloud Foto’s  waardoor alles naadloos samenwerkt en je bijvoorbeeld kunt face-timen op de televisie.

Last but not least: ook op het gebied van privacy is de Apple TV de beste keuze.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 15, 2026

@Berteman 

Hartelijk dank voor de uitleg.

Dat flauwe gedeelte had ik zelf ook bewust er niet bij gezet. 

Persoonlijk heb ik geen enkel probleem dat app's minder snel openen.

Zowel op de Sagemcom DIW7022 (Android mediabox) als op de Smart tv LG met WebOS.

De LG tv opent zo wie app's heel erg snel.

Nu doe ik ook niets via WIFI, alles is verbonden met een UTP kabel.

Verder duidelijk.😉

(ik heb geen enkele (a)sociale media, wil ik bewust ook niet)
Vraagje: waarom dan wel androidtv? Dan gebruikt google jou immers als medium.

Daarnaast moet je voor de lol eens beeld- en geluidskwaliteit van je kpn box vergelijken met AppleTV. Nog los van de synchronisatiebugs die bij worden opgelost dior de stekker eruit te halen... Bij kpn mag je daarnaast €6,- per maand extra doneren voor goed geluid, dat dan weer wel.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 15, 2026

(ik heb geen enkele (a)sociale media, wil ik bewust ook niet)
Vraagje: waarom dan wel androidtv? Dan gebruikt google jou immers als medium

Maar dat is toch heel iets anders?

Apple volgt jou ook.

Maar volgen is toch heel wat anders dan (a)sociale media?

Die zogenaamde sociale media met heel veel nepnieuws en de hele dag op je mobiel kijken om het te volgen. (kijk maar om je heen, op straat, fiets, auto, etc.)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 15, 2026

Bij kpn mag je daarnaast €6,- per maand extra doneren voor goed geluid, dat dan weer wel.

I.p.v. een KPN soundbox (die is € 6,-- per maand extra) kan je beter een soundbar met subwoofer kopen. (toch?)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 15, 2026

Daarnaast moet je voor de lol eens beeld- en geluidskwaliteit van je kpn box vergelijken met AppleTV. N

Mijn buurman heeft Apple en uiteraard een Apple tv kastje.

Abonnee bij Odido zijn ze.

Persoonlijk vind ik het beeld niet mooi.

Het beeld via onze Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) vind ik persoonlijk mooier.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 15, 2026

Daarnaast moet je voor de lol eens beeld- en geluidskwaliteit van je kpn box vergelijken met AppleTV. N

Mijn buurman heeft Apple en uiteraard een Apple tv kastje.

Mijn zus heeft kpn en een DIW7022. Die gebruikt ze vrijwel niet vanwege het matige gebruiksgemak en het vastlopen. Ze gebruikt deze alleen om radio te luisteren.

Persoonlijk vind ik het beeld niet mooi.

Het beeld via onze Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) vind ik persoonlijk mooier.

In het beeld van de Apple TV 4K in combinatie met Odido TV en de Sagemcom DIW7022 (KPN tv + box) zien mijn zus (en ik) geen verschil.