Skip to main content
Vraag

Geluid loopt niet synchroon bij terugkijken op TV+ Box

• January 28, 2026
  • 19 reacties
  • 201 keer bekeken

Al lange tijd loopt het geluid bij terugkijken niet synchroom, het beeld is sneller dan het geluid. dat kan dus ook niet met instellingen aangepast worden. Geluid loopt via een extern sound system. Maar al kijk je zonder en rechtstreeks via de tv dan blijft het probleem bestaan. KPN+ ontvanger is bekabeld aangesloten.

19 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is natuurlijk erg vervelend Fred en ik snap dat je daar een oplossing voor wil hebben. Vreemd dat dit zowel speelt via de tv als jouw externe geluidssysteem. Wat voor een geluidsysteem gebruik je dan precies? Heeft dit systeem eventueel niet de optie om het geluid dan te vertragen?  Neem voor meer informatie ook even een kijkje in dit artikel:

Ik zie je antwoorden graag tegemoet!

• Auteur
  • Topper
  • January 31, 2026

Dag Remco, zoals ik al aangaf, mijn geluid loopt achter op het beeld, bij terugkijken.

Geluid vetragen is dus geen optie. Mijn sound system is de Yamaha htr 6067.

Maar dat kan geen invloed hebben wat zonder dit systeem is het probleem er nog. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 31, 2026

​@Remco van KPN Dit begon mij laatste dagen hier ook weer op te vallen vooral bij live tv. Ik moet steeds tijdelijk van zender wisselen om de sync terug te krijgen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

• Deelnemer
  • February 1, 2026

Ik heb precies hetzelfde probleem met mij Samsung Soundbar HW-Q600F.

Normaal tv kijken en apps lopen aardig gelijk behalve ESPN die heeft nooit synchroon gelopen.

Programma terugkijken loopt niet goed ook vanalles geprobeerd.

Aangesloten via HDMI Arc 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dank iedereen voor de toelichting mensen, dat is enorm waardevol. Ik ga dit signaal doorzetten binnen KPN. Kunnen jullie ook even kijken hoe het geluid exact staat ingesteld? Is dit bij iedereen op passthrough of staat dit anders ingesteld? 

• Auteur
  • Topper
  • February 2, 2026

Klopt, geluid staat op passthrough.

• Deelnemer
  • February 2, 2026

Passthrough

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • February 2, 2026

Bij mij net anders, ik heb op '’automatisch'’ dit probleem. Bij Passtrough gaat alles weer beter. 

• Deelnemer
  • February 2, 2026

Op kpn box + boven zonder soundbar loopt het geluid wel gelijk bij het terug kijken programma s.

Instelling geluid automatisch.

Zal vanavond eens kijken de 2 om te ruilen kijken wat er gebeurd.

• Auteur
  • Topper
  • February 8, 2026

Ik heb bij wijze van test de KPN Soundbox besteld, deze geeft in principe het geluid niet door maar via de ontwikkelaarsmodus is dit aan te passen. Nu loopt het geluid wel synchroom, hoe kan dat?

Ben niet van plan om voortaan 6 euro per maand extra te betalen voor een juiste synchronisatie dus de Soundbox gaat na 1 maand wel weer retour. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Ik heb bij wijze van test de KPN Soundbox besteld, deze geeft in principe het geluid niet door maar via de ontwikkelaarsmodus is dit aan te passen. Nu loopt het geluid wel synchroom, hoe kan dat?

Ben niet van plan om voortaan 6 euro per maand extra te betalen voor een juiste synchronisatie dus de Soundbox gaat na 1 maand wel weer retour. 

Wat bedoel je met ontwikkelmodus?

De KPN soundbar heeft zijn eigen luidsprekers en het geluid zit tussen het geluid van een tv en een Soundbar met subwoofer.

Je kan dit in het menu uitschakelen, maar dan kan je beter de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd) nemen. Want dan is het zonder van de € 6,-- extra per maand.

Je kan de vertraging van het geluid meestal in de soundbar aanpassen, maar het kan ook in de DIW7022

Wij hebben het geluid van de DIW7022 op automatisch gezet, omdat we met Passtrough problemen hadden.

Als ik wijlen ​@wjb destijds een opmerking nog kan herrineren, is de Anroid TV versie 11 ook niet de meest geschikte hiervoor.

Dus KPN, zet alstublieft Android TV versie 14 er urgent op. (mijn en onze dank is alvast groot).

• Auteur
  • Topper
  • February 8, 2026

Wat bedoel je met ontwikkelmodus?

De KPN soundbar heeft zijn eigen luidsprekers en het geluid zit tussen het geluid van een tv en een Soundbar met subwoofer.

Je kan dit in het menu uitschakelen, maar dan kan je beter de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd) nemen. Want dan is het zonder van de € 6,-- extra per maand.

Je kan de vertraging van het geluid meestal in de soundbar aanpassen, maar het kan ook in de DIW7022

Wij hebben het geluid van de DIW7022 op automatisch gezet, omdat we met Passtrough problemen hadden.

Als ik wijlen ​@wjb destijds een opmerking nog kan herrineren, is de Anroid TV versie 11 ook niet de meest geschikte hiervoor.

Dus KPN, zet alstublieft Android TV versie 14 er urgent op. (mijn en onze dank is alvast groot).

In de ontwikkelaarsmodes kunt je het geluid van de Surround uitzetten, zo werkt deze hetzelfde als de Sagemcom DIW7022. Met de Sagemcom DIW7022 loopt mijn geluid achter en met de Surround niet, geluid wat te traag is kun je niet aanpassen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

geluid wat te traag is kun je niet aanpassen.

Dat kan wel, daarom typte ik het.

zie ook hier.

Zie “audiovertraging

Deze optie zit op de DIW7022, maar meestal ook op de tv zelf en meestal ook op de soundbar.

• Auteur
  • Topper
  • February 8, 2026

zie ook hier.

Zie “audiovertraging

Deze optie zit op de DIW7022, maar meestal ook op de tv zelf en meestal ook op de soundbar.

Op mijn tv en DIW7022 staat de schuifbalk helemaal links, ik kan alleen meer vertragen toch?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

zie ook hier.

Zie “audiovertraging

Op mijn tv en DIW7022 staat de schuifbalk helemaal links, ik kan alleen meer vertragen toch?

Kwestie van uit proberen.

Veel soundsbars hebben dit probleem.

Onze soundbar van 10 jaar oud had daarom die optie.

We hebben hem gelukkig nooit hoeven te gebruiken.

Maar verschuif de balk en kijk het een paar dagen aan en verschuif hem daarna iets terug of iets verder. (indien nodig).

• Auteur
  • Topper
  • February 8, 2026

zie ook hier.

Zie “audiovertraging

Kwestie van uit proberen.

Veel soundsbars hebben dit probleem.

Onze soundbar van 10 jaar oud had daarom die optie.

We hebben hem gelukkig nooit hoeven te gebruiken.

Maar verschuif de balk en kijk het een paar dagen aan en verschuif hem daarna iets terug of iets verder. (indien nodig).

Ik heb al van alles geprobeerd, ik heb geen soundbar maar een Yamaha receiver. Na alles geprobeert te hebben dus de KPN Surround besteld puur alleen om te testen, waarom werkt het daar dan wel met de zelfde instellingen en bekabeling naar de receiver.

• Topper
  • February 8, 2026

Ik heb hetzelfde probleem sinds een paar weken. Beeld sneller dan geluid. Bij zowel live kijken, als terugkijken. Geluid loopt normaal gesproken via mijn Sonos systeem. Als test via TV laten lopen, precies hetzelfde probleem. Ik blijf meelezen in deze draad.

• Nieuwkomer
  • February 16, 2026

Zelfde probleem hier. Ook op pasthrough staan. Denk zelf dat het aan de decoder ligt. Kan dat?

Zelf ook andere arc hdmi gebruikt, blijft een probleem helaas. Geluid loopt goed bij live en met terugkijken is het drama. Echt heel irritant.

Â