Skip to main content

Een paar dagen de nieuwe TV+box. Ik heb de zelfde aansluitingen als de voormalige TV box. Nu vervormd het geluid enorm. Zoals bij Film met veel actie of voetbalwedstrijden met gejuich van het publiek. Dan ontstaat er een soort “hol” geluid en lijkt of de spraak en het omgevingsgeluid uit elkaar lopen. Dit is erg storend. 

Ik heb de box aangesloten via een Optical kabel naar een DAC en zo naar mijn stereo versterker. Werkte dus altijd goed en nu niet om aan te horen..

Wat te doen

Beste ​@Dave DAB om e.e.a. uit te sluiten, sluit de TV+ decoder eens rechtstreeks aan op de TV via de HDMI kabel, is het geluid dan ook niet goed? Dus zonder optical aangesloten.

Al een andere HDMI-kabel geprobeerd, al een andere HDMI poort op de TV geprobeerd?

Dank Jan voor je reactie.

net even getest. Zonder optical geen geluid over de dac/stereo receiver. Alleen geluid over tv zelf.

vreemde is met optical zette ik mijn stereo receiver op 0 en kwam er toch geluid over de speakers…..?

dit zorg waarschijnlijk voor galmende geluid… 

maar krijg het niet opgelost… tips?

Volume van je TV op nul zetten?

geluid over tv + geluid over receiver, hoeft maar iets verschillende vertraging in te zitten en je krijgt galm.

@Dave DAB Aangezien je een stereo installatie hebt, heeft het geen nut om meerkanaals geluid te gebruiken. Het center kanaal is voor spraak ontbreekt dan of heel weinig over stereo kanalen te horen. Ga naar geluid instelling van de TV+box en zet het vast op stereo.

Nee het volume van mij receiver op 0 zetten gaf nog geluid… das vreemd

eens dat het geluid niet perfect is maar beter dan tv geluid. Vreemde is dat met de vorige tv kast van KPN er geen problemen waren. Met de tv+ box wel

Is je receiver ook verbonden met je TV? (Via HDMI ARC)

Kun je geluid via HDMI uitzetten op TV+ box?

(ik neem aan dat je geluid via optical aan hebt staan)

Niet rechtstreeks. Via een DAC met een optical kabel voor het geluid, aangezien het een stereo versterker is. 

Ik zal even testen hoe ik het geluid via HDMI kan uitzetten.

Dankjewel voor de tips alvast

Dus: een optische kabel vanuit TV+ ontvanger naar de dac, en daarnaast ook een optische kabel vanuit je TV naar de dac?  Of begrijp ik je verkeerd?

Nee een HDMI tussen TV+ en TV en een optical vanaf TV+ naar dac en dan tulpkabels tussen dac en stereo versterker

Dit was ook de setup die op de oude TVkpn kast werkte.

ivm bovenstaande artikelen vraag ik me het volgende af;

als je met de TV+ Box en DAC naar een analoge bron gaat, waar wordt het audiovolume

geregeld, in de TV+ Box of in de tv zelf?

ik zou graag actieve studio monitors willen aansluiten, maar die hebben geen volume regelaars.
ik heb de TV+ Box net in huis en de bijbehorende afstandsbediening nog Niet geïnstalleerd, waarschijnlijk is dat wel noodzakelijk 

@Freddo . Het is gebaseerd op android dus je kunt het volume eventueel vanuit de tv-ontvanger regelen. 

Hallo Erwin, dank voor je info. Ja, ik weet dat de techniek op Android is gebaseerd, maar wat betekend dat tov de TV aansturing. Verder zeg je dat ik “het volume kan regelen vanuit de tv-ontvanger” Dat is nou net wat ik niet wil. Is er geen “work around” om de Android fpga (oid) aan te sturen met de afstandsbediening?

Reageer