Skip to main content
Beantwoord

Geluid Soundbox is slecht. Hoe kan ik het weer via de TV beluisteren?

• June 18, 2025
  • 29 reacties
  • 560 keer bekeken

Het geluid van de Soundbox is bij mij slecht; altijd dof (en ongelijk met het beeld).

Hoe kan ik weer TV kijken met het geluid van deze TV, totdat naar ik verondrstel KPN via een update een echte equalizer heeft ingebouwd? Of moet ik dan een extra KPN TV+ Box huren?   

Beste antwoord door Arjan van B

Met de Soundbox kun je het geluid niet via de tv laten lopen. Want er komt geen geluid via HDMI. 

...

Soundbox geluid via HDMI naar TV ❌

DIW7022 geluid via HDMI naar tv ✅

Nu 4 maanden later klopt bovenstaande niet meer, dus voor toekomstige lezers: inmiddels hebben PeterG en anderen daarvoor toch een instelling ontdekt, of die instelling is pas later toegevoegd.

Ook op de TV+ Soundbox kun je (nu) geluid via HDMI laten lopen, met Verwerking van geluid: Andere geluidsuitvoer (HDMI):

KPN TV+ Soundbox: geluid via HDMI naar televisie

Meer details in:

Dan nog is het zonde van het extra geld natuurlijk, als je de ingebouwde luidspreker nooit gebruikt. En de TV+ Box heeft ook een extra optische geluidsuitgang.

29 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat jammer dat jouw Soundbox dan niet aan de verwachtingen voldoet. Een aparte equalizer verwacht ik op korte termijn nog niet. Je hebt de verschillende geluidsmodussen getest die aanwezig zijn in de instellingen?

• Auteur
  • Helper
  • June 19, 2025

Natuurlijk heb ik die verschillende geluidsmodussen geprobeerd, maar die maken bij mij weinig verschil. De vraag is hoe ik terug kan naar het geluid van de TV zelf, waabij de Soundbox dus als gewone Box dient te werken. Ondertussen wacht ik dan maar op betere tijden voor wat die Soundbox betreft.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 20, 2025

Gewoon weer terug naar de standaard box DIW7022 in je abonnement. Scheelt ook weer € 6. Dit kun je regelen via MijnKPN

Met de Soundbox kun je het geluid niet via de tv laten lopen. Want er komt geen geluid via HDMI. 

Ook zonde van die € 6 extra per maand als dat wél zou kunnen hè. 

Soundbox geluid via HDMI naar TV ❌

DIW7022 geluid via HDMI naar tv ✅

• Auteur
  • Helper
  • June 21, 2025

Voor alle duidelijkheid:

1. De Soundbox geeft zowel met WIFI als met Ethernet kabel een slecht geluid (zo dof dat spreken op TV niet of nauwelijks te volgen is);
  2. Mijn modem is een Experia v10 aangeloten via pair bonding op het kopernetwerk van KPN (ca. 140 Mbps bij zowel WIFI als kabel / geen KPN-kabelnetwerk in mijn dorp beschikbaar).  

Mag ik nu stellen dat de Soundbox niet deugt of kan het nog ergens anders aan liggen?

En als het nergens anders aan kan liggen, dan is de vraag is natuurlijk ook of deze Soundbox op afstand door KPN kan worden doorgemeten?  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 21, 2025

Hoi ​@Buis 

Ik denk dat de speaker die recht naar voren staat, voor de spraak, het niet doet.

Ik zou even de klantenservice bellen en aansturen op omruil. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 21, 2025

Ja ​@Buis, het moet dan wel een defect zijn, want zó slecht is het geluid van de Soundbox nu ook weer niet. Het is zeker beter dan het geluid van de tv zelf.

• Auteur
  • Helper
  • June 21, 2025

Heren,

Dank voor het omruiladvies. Ik ga dat maandag proberen te realiseren.

Vriendelijke groet,

Jan Buis

• Auteur
  • Helper
  • June 23, 2025

Ik heb gebeld en ben teruggebeld. Controle van de Soundbox op afstand was niet mogelijk. Omruil was ook niet mogelijk. Langs gaan bij een KPN-winkel om de Soundbox te laten controleren ook niet mogelijk.

Alleen een afspraak met een KPN-monteur was mogelijk, maar als deze stelt dat het geluid voor wat een Soundbox betreft zo in orde is, dan kost me dat € 80,--.

Heb hier toch een beetje vreemd gevoel bij, maar misschien ligt dat wel aan mij? 

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • June 23, 2025

@Buis Dit is inderdaad niet klantvriendelijk. Hopelijk kan ​@Remco van KPN iets voor je betekenen. Voor de goede orde, ik heb ook de SB en het geluid is voor mij prima. De situatie die jij beschrijft, kan natuurlijk niet en ligt, zoals ​@PeterG stelt, aan de SB!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 23, 2025

Nogmaals. Jouw Soundbox is gewoon defect ​@Buis . Al gebeld voor omruil? Dat moeten ze gewoon doen want je bent met de Soundbox afhankelijk van dát geluid. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • June 23, 2025

@PeterG zie bericht van ​@Buis. Het is niet mogelijk zonder een monteur te laten langskomen. Niet echt klantvriendelijk van KPN (of de niet goed geïnformeerde medewerker van de servicedesk)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 23, 2025

Ah, dat bericht gemist ​@TonM1965 . Dank.

Alleen een afspraak met een KPN-monteur was mogelijk, maar als deze stelt dat het geluid voor wat een Soundbox betreft zo in orde is, dan kost me dat € 80,--.

Die monteur zal ongetwijfeld hetzelfde concluderen als jij en wij met jou. Ding stuk… En dan kost het niks.

Misschien wil en kan ​@Remco van KPN een omruil voor je opzetten? (staan je gegevens in je profiel hier???) https://community.kpn.com/settings/profile

• Auteur
  • Helper
  • June 23, 2025

Heren,

Gegevens ingevuld en monteur was al besteld.

Dank en groet

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hmmm wat een rare situatie. Wanneer komt de monteur exact ​@Buis

• Auteur
  • Helper
  • June 24, 2025

Vanavond (24-06-2025) tussen 19:00 en 21:00 uur

• Auteur
  • Helper
  • June 24, 2025

Vanavond stond de KPN-monteur om circa halfzeven voor onze deur. Bijzonder vriendelijk man, alleen hij vertelde:

• Dat hij nooit eerder iets met een Soundbox vandoen had gehad;
  • Dat hij geen idee had over de mogelijke instellingen van een Soundbox, laat staan over de kwaliteit van het geluid;
  • Dat hij ook geen andere Soundbox bij zich had, zodat zelfs een vergelijking van het geluid niet mogelijk was;
  • Dat ik de Soundbox maar het beste kon omruilen.

Nadat ik zei dat dit laatste eerder niet mogelijk was, maar dat ik dit dan morgen wel opnieuw zou proberen, vertrok de monteur na zo’n 5 minuten.

Echter, om circa zeven uur stond diezelfde aardige monteur weer voor de deur en werd er al bellend met een collega een omruilactie ingang gezet. Kennelijk vond hij de eerdere gang van zaken zelf ook wat onbevredigend.

Morgen, woensdag 25 juni, kan ik de Soundbox bij een PostNL-punt omruilen, hetgeen al per sms en email bevestigd is. Kortom, de eerder niet mogelijke omruilactie lijkt nu toch werkelijkheid te gaan worden.

Eind goed al goed. Sterker, er is mij al zowel per sms als per email medegedeeld dat de door mij gemelde storing is verholpen.

• June 24, 2025

Eind goed al goed.

Nou ja, het zal nog moeten  blijken of een andere SB een beter geluid geeft, maar dat zien we dan hier wel.

• Auteur
  • Helper
  • June 26, 2025

De Soundbox is omgeruild, het nieuwe apparaat is geïnstalleerd en het geluid is nu een stuk beter. Echter, ik krijg er ook nu nog geen echt ‘Bang & Olufsen gevoel’ bij.

Ik denk dat er met name gewerkt moet worden aan updates met veel grotere verschillen tussen de diverse geluidsmodussen of nog beter, een echte equalizer.    

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2025

Bij Bang & Olufsen krijg ik altijd buikpijn. 

Indertijd véél te dure tv's die feitelijk Philips waren. En afstandsbedieningen waar ik zelfs niet uit kwam. Wie nou 15 jaar geleden dat scherm met dat supergrote vlak eronder mooi vond…. voor zoveel geld ook. Nou ja, voor ieder katje is er Whiskas of Sheba zeg maar.

En die geluidssystemen met kleine '’melkpakjes'’? Die klonken echt niet zo denderend. Er kwam alleen veel geluid uit. Door compressie toe te passen. Dat zal hier niet anders zijn.

Ik ben bij de Soundbox op meerdere dingen afgeknapt. Eén daarvan júist die Bang & Olufsen jas. Ander dat je het geluid nergens anders op kunt zetten. Al kan er wel weer een koptelefoon (of juist ook soundbar) met Bluetooth verbonden worden. Maar dan is het interne geluid uit en schiet het z'n doel weer voorbij. En die € 6 extra per maand vind ik ook een ding.

• June 26, 2025

B&O, ik weet dat het jaren geleden door verkopers / reparateurs werd omgedoopt tot “brengen en ophalen” omdat het beslist niet altijd goed werkte en dan was het ook nog zeer lastig om te (de)monteren.
Typisch geval van esthetica boven functionaliteit.

Maar ze hebben wel (eens) mooie luidsprekers gemaakt, maar om de naam te verbinden aan zoiets als de “soundbox”, mwah, een beetje roofbouw of naam te grabbel gooien voor geld, zoals wel meer gerenommeerde merken dat gedaan hebben.

Die melkpakken, die ken ik van bose, inderdaad, geen fijn geluid, was daar nou een subwoofer bij ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2025

KeesYagi vermeldt: Die melkpakken, die ken ik van bose, inderdaad, geen fijn geluid, was daar nou een subwoofer bij ?

Oh ja, Bose ja. Zelfde laken een (melk)pak zeg maar. Deed hoogwaardig maar waren dat niet met al die kunstgrepen. ​@KeesYagi .

Ik ben zelfs nog niet overtuigd van een soundbar. Atmos (rondom) geluid uit zo'n balkje? En zelfs bij een soundbar van 1m20 hoor je al nauwelijks stereo. Of je moet er pal voor zitten in het midden.

• Auteur
  • Helper
  • June 30, 2025

Zojuist de aanvraag verstuurd om de Soundbox om te ruilen voor een gewone Box DIW7022.

Het geluid blijft onbevredigend (d.w.z. te slecht) en de synchronisatie van beeld en geluid (met name met ondertiteling) hinderlijk.

Ik hoop een seintje van moderator ‘Remco van KPN’ te krijgen als de problemen met de Soundbar zijn opgelost, dat wil zeggen als een normale geluidsinstelling (equalizer o.i.d.) mogelijk is en de problemen met de synchronisatie van beeld en geluid zijn opgelost.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 30, 2025

Ik hoop een seintje van moderator ‘Remco van KPN’ te krijgen als de problemen met de Soundbar zijn opgelost, dat wil zeggen als een normale geluidsinstelling (equalizer o.i.d.) mogelijk is en de problemen met de synchronisatie van beeld en geluid zijn opgelost.

Beste ​@Buis je kunt een gratis abo nemen op de rubriek product updates, dan blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste updates voor KPN-apparatuur:

https://community.kpn.com/product-updates

• Auteur
  • Helper
  • June 30, 2025

Beste JanD, Abonnement genomen. Bedankt voor dit goede idee

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 30, 2025

Beste ​@Buis, de geluidskwaliteit gaat waarschijnlijk niet zoveel meer toenemen. Die kwaliteit is best behoorlijk, maar niet zo goed als een soundbar of iets dergelijks.