Skip to main content
Vraag

Geluid springt van soundbar naar tv

• April 27, 2026
  • 6 reacties
  • 53 keer bekeken

Na een samsung update van mijn smarttv springt het geluid iedere keer van de soundbar naar het tv geluid

6 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 27, 2026

Beste ​@Fredarius dan moet er in de Samsung bij de instellingen wat aangepast worden.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 27, 2026

Allemaal al gedaan maar probleem ontstond na tv update

• April 27, 2026

Dan in principe Samsung hiervan inlichten. 

Even voor de duidelijkheid je kiest in de televisie voor externe luidspreker en Anynet (hdmi cec van Samsung)  staat ook aan? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 27, 2026

Samsung is ingelicht maar houden het er op dat deze bug met een herstel update opgelost moet worden. Maar dat kan weken tot maanden duren. Zou terug naar fabrieksinstellingen werken of anders maar optisch aansluiten?(geluid is dan geen Atmos meer)

echt balen want voor die update werkte alles perfect….

• April 28, 2026

Ik vermoed dat de optische aansluiting gebruiken geen tot weinig verschil maakt voor het over springen naar de tv luidsprekers.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Fredarius! Dat is een vervelend probleem. Het lijkt erop dat de geluid uitvoerinstelling van je Samsung tv telkens wordt gereset. 

Wat je nog kunt proberen:

1. Controleer de geluidsuitvoer. Ga op je tv naar Instellingen, Geluid, Geluidsuitvoer en kies daar handmatig weer je soundbar (bijvoorbeeld HDMI ARC of Optisch, afhankelijk van hoe hij is aangesloten).
  2. HDMI CEC (Anynet+) opnieuw instellen. Als je soundbar via HDMI ARC is aangesloten ga je naar Instellingen, Algemeen, Externe apparaatbeheer. Zet Anynet+ (HDMI-CEC) uit en daarna weer aan. Dit kan helpen om de verbinding opnieuw goed te laten.
  3. Haal zowel je tv als je soundbar even van de stroom (1 minuut) en start ze daarna opnieuw op. Dit lost vaak (ook bij mij thuis) vreemde software-issues na updates op.
  4. Soms komt er kort na een update nog een kleine fix. Check of er een nieuwe update beschikbaar is voor je tv. Kijk ook of je soundbar eventueel een firmware update heeft. 
  5. Sommige Samsung tv’s hebben opties zoals “automatische geluidsdetectie” of “intelligente modus”. Zet deze eens uit om te voorkomen dat de tv zelf wisselt.

Mocht het probleem daarna nog blijven bestaan, dan hoop ik dat Samsung snel met een goede oplossing komt. Laat je nog even weten of je hiermee het probleem hebt kunnen verhelpen?