Skip to main content
Vraag

Graag het oude versneld spoelen terug

• March 7, 2026
  • 6 reacties
  • 122 keer bekeken

Het nieuwe versneld terugspoelen is een echte verslechtering. Met het nieuwe spoelen is veel lastiger om op het juiste moment te stoppen. Het scherm gaat op stil en verschijnt onderin een klein schermpje waar het versnelde beeld te zien is. Het kiezen van een hogere snelheid reageert traag , je verhoogd dam de snelheid en dan gaat het ineens te snel. Ne een paar dagen spelen hiermee gaat het niet wennen. Het is echt bagger zo. Kan er niet een optie bijkomen bij de instellingen om te kiezen voor de oude doorspoelfunctie voor die net als ik er niet aan gaat wennen. Het is dermate irritant dat ik echt ga switchen naar een andere provider.

6 reacties

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 7, 2026

Het nieuwe versneld terugspoelen is een echte verslechtering. Met het nieuwe spoelen is veel lastiger om op het juiste moment te stoppen. Het scherm gaat op stil en verschijnt onderin een klein schermpje waar het versnelde beeld te zien is. Het kiezen van een hogere snelheid reageert traag , je verhoogd dam de snelheid en dan gaat het ineens te snel. Ne een paar dagen spelen hiermee gaat het niet wennen. Het is echt bagger zo. Kan er niet een optie bijkomen bij de instellingen om te kiezen voor de oude doorspoelfunctie voor die net als ik er niet aan gaat wennen. Het is dermate irritant dat ik echt ga switchen naar een andere provider.

Helemaal gelijk Henri maar wat is je reden om het voor- en achteruit te spoelen , je heb al een knop voor 5 minuten en eentje voor 10 seconden vooruit te spoelen ?

Als dit is om bij een opname de reclame over te slaan probeer het dan eens met de cijfertoetsen om vooruit te spoelen.

Toets eens 3 x de 7 in [ 8 minuten en 17 seconden] , bij de meeste zenders sla je de reclame dan over , en druk dan snel op de 10 sec knop voor het vooruit spoelen om naar het einde van het reclameblok te gaan.

Bij andere zenders is het reclameblok korter en toets je 1 x 7 en 2 x de 4 in , 7 minuten en 44 seconden.

Ik vindt dit een stuk gemakkelijker dan het voor of achteruit spoelen met die zenuwachtige minischermpjes.

• Deelnemer
  • March 8, 2026

versneld spoelen is nu een ramp voor mij, door macula degeneratie zie ik al heel slecht ( naar tv met speciale bril) en die kleine beeldjes is voor mij niet te doen.

graag een reactie van KPN hierop.

• Helper
  • March 8, 2026

Ook wij hebben zeer slechte ervaring met deze verandering.

Het is gewoon super irritant en bijna ondoenlijk het doorspoelen van reclames op het juiste moment te laten stoppen.

Wij zien ook het nut van deze aanpassing niet.

Gaarne terug naar wat wij gewend waren .

groet Jan

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 8, 2026

Helemaal gelijk Henri maar wat is je reden om het voor- en achteruit te spoelen , je heb al een knop voor 5 minuten en eentje voor 10 seconden vooruit te spoelen ?

Als dit is om bij een opname de reclame over te slaan probeer het dan eens met de cijfertoetsen om vooruit te spoelen.

Toets eens 3 x de 7 in [ 8 minuten en 17 seconden] , bij de meeste zenders sla je de reclame dan over , en druk dan snel op de 10 sec knop voor het vooruit spoelen om naar het einde van het reclameblok te gaan.

Bij andere zenders is het reclameblok korter en toets je 1 x 7 en 2 x de 4 in , 7 minuten en 44 seconden.

Ik vindt dit een stuk gemakkelijker dan het voor of achteruit spoelen met die zenuwachtige minischermpjes.

Wij kijken bijna uitsluitend opgenomen programma’s. Vaak spoelen we de reclames door. Maar ook gebeurd het dat een programma later begint dan dat de opname start. Dan spoelen we ook door. Ook spoelen we bij bepaalde spelprogramma’s bepaalde onderdelen door. We gebruiken het dus intensief. Bedankt voor de tip om mbv de cijfertoetsen de reclame door te spoelen. Ondanks deze tip blijft het nieuwe spoelen dermate irritant dat ik KPN zal verlaten als mijn contract binnenkort afloopt. 

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 8, 2026

Wij kijken bijna uitsluitend opgenomen programma’s. Vaak spoelen we de reclames door. Maar ook gebeurd het dat een programma later begint dan dat de opname start. Dan spoelen we ook door. Ook spoelen we bij bepaalde spelprogramma’s bepaalde door. We gebruiken het dus intensief. Bedankt voor de tip om mbv de cijfertoetsen de reclame door te spoelen. Ondanks deze tip blijft het nieuwe spoelen dermate irritant dat ik KPN zal verlaten als mijn contract binnenkort afloopt. 

Ik kijk ook [bijna] altijd naar opnames , vond het voorheen doorspoelen al een ramp en nu helemaal met die zenuwachtige mini-schermpjes.

Het vooruitspoelen met de cijfertoetsen vindt ik een stuk gemakkelijk en ja , het komt wel voor dat je na het intoetsen van b.v. 3 x de 7 net iets te vroeg of net te ver stopt en ik corrigeer dit dat dan door 3 - 4 keer op de de 10 sec. knop te gebruiken.

Het verschilt ook of het een dag of avond opnames zijn , s’avonds zijn de blokken langer dan overdag.

PS.    Succes met het testen en het vinden van een andere provider.     Betreffende die provider , pas wel op als je een provider-naam tegenkomt die de laatste veel in het nieuws is 😉 😊 !

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Henri Noir en de rest! Goed dat jullie de weg naar de Community hebben gevonden en komen melden wat jullie vinden van het nieuwe vooruit- en achteruit spoelen. We hebben ook al goed geluisterd naar de feedback die tot nu is gegeven en we zijn van plan om nog wat verbeteringen door te voeren. Het is wel zo dat dit de nieuwe realiteit is en we helaas niet meer terug gaan naar spoelen met volledig scherm. Deze nieuwe manier van spoelen levert veel voordeel op qua netwerkbelasting waardoor we uiteindelijk de gehele tv dienst kunnen verbeteren en sneller kunnen maken. Maar we luisteren natuurlijk wel goed naar onze klanten, dus de thumbnails iets groter maken is wel iets waar we naar kijken. 

En daarnaast worden hier ook goede tips gedeeld om het spoelen wat aangenamer te maken. Je kunt inderdaad de cijfertoetsen gebruiken om een specifiek aantal secondes of minuten te springen of je kunt de blauwe knop gebruiken om 5 minuten vooruit te springen. En als je bijna bij het punt bent waar je moet zijn, kun je met de < of > knop op de grijze ring telkens 10 seconde vooruit of achteruit gaan op groot beeld.Â