Skip to main content
Beantwoord

Haperend beeld op beide TV's sinds aanleg glasvezel

• November 27, 2025
  • 21 reacties
  • 189 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Bij mij is en aantal weken geleden Glasvezel aangelegd en inwerking gesteld. Sindsdien heb ik haperend beeld en geluid op mijn beide tv's. Elke dag wordt de tijd dat geluid en beeld stil staat langer. Heb al jullie digitale oplosmethoden uitgevoerd. TV-ontvangers opnieuw installeren, modem opnieuw geïnstalleerd en software van tv opnieuw ingesteld. Geen van deze handelingen heeft het probleem opgelost. Nu ben ik echt ten einde raad. En een "normaal" mens mag je (als bejaarde) klaarblijkelijk niet meer aan de (telefoon-) lijn krijgen. Schande. Ik hoor graag zo spoedig mogelijk wanneer ik weer naar journaal en overige programma's kan kijken.

Gr. Gijs

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag gemaakt

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi Tankie, ik heb je laatste opmerking toegevoegd aan dit topic. Heb je zoals verzocht ook het glasvezelkastje 3 minuten stroomloos gemaakt? 

En mag ik ook weten hoe de lampjes van de DVS 650 branden? Je kunt proberen om de ontvanger te resetten en opnieuw te koppelen. 

21 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 30, 2025

Hi ​@Tankie54, welkom bij onze community. 

Dit klinkt inderdaad erg omslachtig en je hebt alles al gedaan wat je kon doen. Ik wil je vragen om ook nog het glasvezelkastje 3 minuten stroomloos te maken, hangt waarschijnlijk in je meterkast en is het kastje waarmee je modem verbonden is. 

Mocht dat ook niet helpen, zou je willen aangeven welke modem en ontvangers je hebt? Ook belangrijk, hoe zijn de ontvangers aangesloten op de modem? 

Ik hoor graag van je. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

Vraagje;

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is deze verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

KPN is gratis bereikbaar op 0800-0402

Dus jong en oud kunnen via dit nummer KPN bereiken voor vragen.

Bejaard? Ik ben 71 en gelukkig geen problemen.😉

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

Toevallig een Experia Box V10A modem? Dan geldt het volgende misschien ook voor jou:

We zien op dit moment bij een groep klanten problemen ontstaan na aansluiting op het glasvezelnetwerk. Gelukkig is er ook een oplossing voor. Zou je jouw profiel in willen vullen? Dan kan de oplossing in gang gezet worden! We gaan namelijk jouw KPN Experiabox V10a omruilen voor een nieuwer exemplaar.

Misschien geldt het ook voor andere modems, dat vermeldt bovenstaande niet. (En jammer dat het lastig was om een mens aan de telefoon te krijgen. Maar of die bovenstaande weten? 🤔)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

Beste Alex, ik kan nergens zien hoe ik op jouw wedervraag moet reageren, dus doe ik dat maar op deze manier.

Als TV-ontvanger heb ik:

1x Arris VIP 2952 v2 (SlaKa)

1x Arris VIP 2952 (WoKa)

Het modem is:Experia Box v10

Tussen het modem en de tv's zit 2 x (woon- en slaapkamer)  DVS 650 draadloze verbindingsset KPN

Admin: samengevoegd met je bestaande topic

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 3, 2025

Hi Tankie, ik heb je laatste opmerking toegevoegd aan dit topic. Heb je zoals verzocht ook het glasvezelkastje 3 minuten stroomloos gemaakt? 

En mag ik ook weten hoe de lampjes van de DVS 650 branden? Je kunt proberen om de ontvanger te resetten en opnieuw te koppelen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 5, 2025

Dag Alex, Ik had inderdaad het glasvezelkastje 3 min. stroomloos gemaakt. Had tussendoor op de enter knop gedrukt waardoor bericht weg was waarna ik dit niet meer alsnog kon toevoegen, vandaar bij deze.

Vanaf de instruktie voor de DVS-adapters uitgevoerd. Alle 3 de lampjes, op beide DVS-adapters branden met wit licht. De powerknop flauwtjes, het huisje en het "hekje" met fel wit licht. Echter zodra de betreffende tv aan is knippert bij haperende tv en geluid het huisje regelmatig rood en het "hekje" flauw oranje. Ook wanneer de tv en geluid helemaal stil staan komen deze kleuren na verloop van enkele seconden zichtbaar op de DVS-adapters.

Bij het resetten gaat het powerlampje heel kort wit knipperen en na enkele seconden komt het huisje bij met eveneens wit licht. Dit valt evenwel na enkele seconden uit, het "hekje" blijft wel flauw wit branden. Het powerlampje blijft continue branden na de reset.

Uiteindelijk heeft de reset van beide DVS-adapters dus ook niets veranderd. Met alle respect, ik begin het zat te worden. Ik ben overdag erg actief met vrijwilligers werk en mantelzorg en ben daardoor weinig thuis. Als ik dan thuis ben, zou ik graag even bijkomen en op mijn gemak van mijn tv gebruik maken. KPN beloofde gratis "koeien met gouden hoorns" als je overging op glasvezel. Ik heb vanaf dag één geen goed beeld en geluid meer gehad en moet zelf van alles uitproberen om te kijken of ik e.e.a. werkend kan krijgen. Wordt het niet eens tijd dat jullie een goed product afleveren? Ik heb van deze ellende een dagboekje bijgehouden en als mijn problemen nu niet snel opgelost worden overweeg dat dagboekje op Facebook te zetten en naar het tv-programma Radar te sturen. Ik ben het spuugzat. Groet Tankie

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 6, 2025

Hi ​@Tankie54 ,

Heb je misschien de mogelijkheid om in ieder geval één TV ontvanger met een internetkabel direct op het modem aan te sluiten? Een DVS zorgt namelijk weleens voor storingen.

Heb je echt een V10 of misschien toch de V10?

Experiabox V10a
Experia Box V10

Je kan natuurlijk ook een monteur laten komen, dat is misschien fijner. 🙂

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 6, 2025

Beste Lvd91

Ik heb geen mogelijkheid om een internetkabel rechtstreeks op het modem aan te sluiten zonder mijn halve huis te moeten ontsieren met een losse kabel. Daarnaast de KPN-DVS's hebben jaren tot mijn volle tevredenheid gewerkt. Nu met de glasvezel, die alles beter en sneller (wat van mij helemaal niet hoefde) en gratis zou komen, heb ik ineens problemen.

Ik heb echt de Experia Box v10 (zonder toevoeging A).

Ik heb zelf ook al monteur zitten denken, maar dat kosten € 80,00 per uur. Glasvezel zou gratis zijn. Met alle respect maar ik vind € 80,00 niet bepaald gratis. En ik had eigenlijk geen keus want koper gaat er binnenkort uit en dan zou ik zonder zitten, vandaar dat ik akkoord ben gegaan met aanbieding KPN.

Gr. Tankie54

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 6, 2025

Hi ​@Tankie54 ,

De monteur kost alleen geld als het probleem niet door KPN komt, is dat wel zo dan is de monteur gratis. 🙂

Wat eventueel ook nog een optie is, is om over te stappen naar TV+ . Die ontvangers kun je namelijk via wifi verbinden dus dan heb je de DVS niet meer nodig.

• December 6, 2025

De problemen met je DVS hebben niet met glasvezel te maken. Glasvezel ligt buiten je huis. En dat heeft geen invloed op de DVS die je binnen in huis gebruikt. De kans is groter dat de DVS verstoord wird door adapters van kerstverlichting ofzo. Kerstverlichting van jezelf of van de buren.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • December 8, 2025

De problemen met je DVS hebben niet met glasvezel te maken. Glasvezel ligt buiten je huis. En dat heeft geen invloed op de DVS die je binnen in huis gebruikt. De kans is groter dat de DVS verstoord wird door adapters van kerstverlichting ofzo. Kerstverlichting van jezelf of van de buren.

Hier sluit mij ook bij aan. Die adapters werken namelijk niet draadloos, get signaal wordt verstuurd via de elektranetwerk van de ene naar de andere adapter. De storing komt ergens door een ander apparaat in je huis, veelvoorkomend zien we dit inderdaad door kerstverlochting of een nieuw aangesloten apparaat, vaak lampen. Dat kan je nog nakijken. 

De andere optie is om een overstap naar TV+ als je niet meer binnen een jaarcontract zit, die ontvangers werken ook via wifi. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

De problemen met je DVS hebben niet met glasvezel te maken.

Misschien kijk ik niet goed, maar ik kan niet terugvinden dát de problemen door die DVS veroorzaakt worden? Het enige dat ik lees is dat die dingen het gewoon goed deden met koper/VDSL? En ik zie verschillende mensen die na overgang op glasvezel ineens problemen hebben. 🤔

Of is dit het teken dat het aan die DVS ligt?

Alle 3 de lampjes, op beide DVS-adapters branden met wit licht. De powerknop flauwtjes, het huisje en het "hekje" met fel wit licht. Echter zodra de betreffende tv aan is knippert bij haperende tv en geluid het huisje regelmatig rood en het "hekje" flauw oranje. Ook wanneer de tv en geluid helemaal stil staan komen deze kleuren na verloop van enkele seconden zichtbaar op de DVS-adapters.

Bij het resetten gaat het powerlampje heel kort wit knipperen en na enkele seconden komt het huisje bij met eveneens wit licht. Dit valt evenwel na enkele seconden uit, het "hekje" blijft wel flauw wit branden. Het powerlampje blijft continue branden na de reset.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Een DVS is zo wie vragen om problemen.

De verstoring op het 230 volt netwerk wordt steeds groter door diverse storende apparaten (hoeven niet in jouw huis te staan, kan ook bij de buren of zelfs buren die verderop wonen of optelsom)

De DVS 650 is ook al aardig oud.

Vervang de DVS door een Super WIFI 2 en sluit de Arris VIP 2952 aan met een korte kabel op de Wifi repeater (Super Wifi2)

Of

Bel gratis 0800-0402 en vraag om de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box) genoemd)

Dat is een mediabox en werkt wel anders (dat is even wennen)

Of

Zet je abonnement om naar KPN tv+ (gratis via 0800-0402), meestal ben je dan ook goedkoper uit.

Ook dan worden de oude Arris 2952 omgeruild voor de DIW7022

Want ook de Arris VIP 2952 is ondertussen een behoorlijk oude KPN tv ontvanger.

Ook erg traag.

De KPN router Experiabox V10 is goed.

Die kan in alle gevallen blijven.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • December 11, 2025

De problemen met je DVS hebben niet met glasvezel te maken.

Misschien kijk ik niet goed, maar ik kan niet terugvinden dát de problemen door die DVS veroorzaakt worden? Het enige dat ik lees is dat die dingen het gewoon goed deden met koper/VDSL? En ik zie verschillende mensen die na overgang op glasvezel ineens problemen hebben. 🤔

Of is dit het teken dat het aan die DVS ligt?

Alle 3 de lampjes, op beide DVS-adapters branden met wit licht. De powerknop flauwtjes, het huisje en het "hekje" met fel wit licht. Echter zodra de betreffende tv aan is knippert bij haperende tv en geluid het huisje regelmatig rood en het "hekje" flauw oranje. Ook wanneer de tv en geluid helemaal stil staan komen deze kleuren na verloop van enkele seconden zichtbaar op de DVS-adapters.

Wat je zegt klopt helemaal, het huisje geeft aan aan hoe goed de verbinding is. Het kan ook komen doordat de modem een andere plek krijgt in de meterkast en dus de DVS ook wordt verplaatst naar een ander stopcontact. Wat je ook ziet is dat er steeds meer verschillende apparaten in een huishouden komen en het daardoor gevoeliger wordt. Ook de reden dat we dit al best lang niet meer adviseren en aanbieden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 14, 2025

Uiteindelijk heb ik via een van jullie ontvangen tel.nr. de helpdesk van KPN aan de lijn gehad. De persoon die ik daar sprak zei idd dat dat DVS niets met glasvezel te maken had. Heb ik ook nimmer gezegd. Ik heb gezegd dat probleem gelijktijdig is ontstaan, dat kan toeval zijn, daar heb ik geen verstand van. Maar inmiddels zat ik 6 weken zonder fatsoenlijk werkende tv's.. Gesproken KPN medewerker heeft voor de huur van 1 maand een WiFi2 systeem gestuurd om te kijken of het daarmee beter werkt. Aangesloten naar WoKa en systeem werkt vlekkeloos. Begrijp alleen niet waarom ik daarvoor moet betalen als de (gratis) DVS's verouderd blijken te zijn. Boven op SlaKa moet ik nog checken, maar dan moet ik eerst alles in de woonkamer weer loskoppelen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

Zover ik weet heeft KPN nooit een DVS gratis verstrekt.

Die heb je destijds gekocht en zijn jouw eigendom.

En het 230 volt netwerk is ook helemaal niet gemaakt voor datatransport.

En daar zit ook steeds meer verstoring op.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 15, 2025

En een "normaal" mens mag je (als bejaarde) klaarblijkelijk niet meer aan de (telefoon-) lijn krijgen. 

Ik ben bijna 75 en draai ook nog gewoon mee als forumlid ​@Tankie54 en heb vorige week nog tot volle tevredenheid de klantenservice aan de telefoon gehad.

Maar de DVS 650 is sterk verouderd voor huidige begrippen, zelf zou ik voor wat nieuws gaan.

• December 15, 2025

Ik heb geen mogelijkheid om een internetkabel rechtstreeks op het modem aan te sluiten zonder mijn halve huis te moeten ontsieren met een losse kabel.

Om te testen kan/mag dat toch wel even, om er achter te komen waar het aan ligt.

EN, een handige kabelroute is vaak wel te vinden, onder de vloer, achter de kast.
Misschien een gaatje boren ergens.
Een kabel leggen is even een gedoetje maar dan geen omkijken meer naar.
Vraag eens rond voor een handige klusser.

Daarnaast de KPN-DVS's hebben jaren tot mijn volle tevredenheid gewerkt. 

Dat kan, maar dat zegt niets, het blijft een “houtje touwtje” “oplossing”.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 15, 2025

Beste JanD, alleen al de moeite die je moet nemen om achter het telefoonnummer van de KPN helpdesk te komen. Bepaald geen service naar klanten.

Inmiddels heb ik een Wifi Super2 apparaat in huur. Dat apparaat werkt prima. Ben wel voornemens een handig iemand te zoeken die via de kruipruimte en 2 gaten een kabeltje kan aanleggen naar de WoKa. De WiFi Super 2 gebruik dan voor de verbinding naar de SlaKa. Hopelijk kan ik dan weer een paar jaar zonder zorgen vooruit.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 15, 2025

Beste ​@Tankie54 , bedankt voor je reactie.

KPN is bereikbaar via:

0800 0402 gratis, 24/7 voor storingen en geen diensten en tijdens kantooruren voor andere vragen

X

Facebook en

Instagram

=====

Zelf heb ik het glasvezelaansluitpunt in de meterkast zitten en door een installateur via de kruipruimte een kabel laten leggen naar de ‘woka’. Daar de modem geplaatst en de vaste telefoon en tv aangesloten.

Op de 1e etage gebruik ik een laptop (draadloos) aangesloten op een wifi#2-punt.

Fijne dag verder.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

Het kan ook komen doordat de modem een andere plek krijgt in de meterkast en dus de DVS ook wordt verplaatst naar een ander stopcontact.

Feedback dan maar, ​@Alex van KPN: dat mag een monteur, of de leaflet die bij glasvezel meegeleverd wordt, misschien wel even noemen, als die zo’n apparaat ziet bij aansluiten van de glasvezel?

Dan ga ik ervan uit dat die door een monteur is aangelegd:

Bij mij is en aantal weken geleden Glasvezel aangelegd en inwerking gesteld.