Skip to main content
Beantwoord

Het doorspoelen van opnames is veranderd, kan dat teruggezet worden?

• March 7, 2026
  • 14 reacties
  • 360 keer bekeken

Doorspoelen van opnames is veranderd. ERG IRRITANT. 

Graag terugzetten naar oude manier dit is er niet op vooruit gegaan.

Beste antwoord door Erik van KPN

Het klopt dat het doorspoelen is veranderd, ​@Monvaniersel. Dat is, zoals Peter al linkt, aangepast in de afgelopen update voor de TV+ Boxen.

Die waar de update aangekondigd wordt;

Het is ook niet bedoeld als verbetering. Althans niet voor ons gebruikers.

Dit wil ik toch wel even ontkrachten. De nieuwe manier van spoelen is ook zeker bedoeld als verbetering voor gebruikers. Deze manier van spoelen sluit aan bij de manier van spoelen die de meeste streaming diensten gebruiken. Hierdoor heb je een eenduidige ervaring over al je kijkdiensten. Ook kun je met thumbnails juist nauwkeuriger spoelen. De beelden staan stil waardoor je goed kunt zien wat er gebeurt, en op welk moment je weer wilt doorgaan. Wel is het een andere ervaring en andere manier van knoppen gebruiken, waardoor het wel even wennen is in het begin.

Daarnaast biedt het inderdaad ook voordelen voor ons netwerk, wat meer ruimte geeft voor andere ontwikkelingen.

Dit wil niet zeggen dat we deze manier van spoelen nu ook gelijk als ‘af’ beschouwen. We blijven altijd doorontwikkelen en aanpassen gebaseerd op feedback. Zoals Peter ook al even aanstipt, we gaan de thumbnails in de komende update wat groter maken zodat ze beter zichtbaar zijn. En ook andere feedback op het nieuwe spoelen geven we allemaal door aan het tv team. 

14 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 7, 2026

Het is ook niet bedoeld als verbetering. Althans niet voor ons gebruikers. Maar wel voor kpn. Het is data besparend op het netwerk. 

Opslag kleinere dia's voor het spoelen = minder data. Ook verzenden is dan minder data. 

Maar voor ons als gebruikers.... is de look en feel minder. Het werkt ook minder nauwkeurig. 

Overigens wordt het kleine beeld bij de volgende update wel iets groter. Want op tv's kleiner dan 40" is het nu echt te klein. Op mijn 43" bij 2,3 meter is het nog te doen. Met de twee 32" toestellen kan ik het niet checken, die werken niet met de ontvanger maar met de smart-tv app.

Zie ook de al geplaatste topics. 

Die waar de update aangekondigd wordt; zie de reacties 

en dit is de meest gebruikte (en eerste)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 9, 2026

Het klopt dat het doorspoelen is veranderd, ​@Monvaniersel. Dat is, zoals Peter al linkt, aangepast in de afgelopen update voor de TV+ Boxen.

Die waar de update aangekondigd wordt;

Dit wil ik toch wel even ontkrachten. De nieuwe manier van spoelen is ook zeker bedoeld als verbetering voor gebruikers. Deze manier van spoelen sluit aan bij de manier van spoelen die de meeste streaming diensten gebruiken. Hierdoor heb je een eenduidige ervaring over al je kijkdiensten. Ook kun je met thumbnails juist nauwkeuriger spoelen. De beelden staan stil waardoor je goed kunt zien wat er gebeurt, en op welk moment je weer wilt doorgaan. Wel is het een andere ervaring en andere manier van knoppen gebruiken, waardoor het wel even wennen is in het begin.

Daarnaast biedt het inderdaad ook voordelen voor ons netwerk, wat meer ruimte geeft voor andere ontwikkelingen.

Dit wil niet zeggen dat we deze manier van spoelen nu ook gelijk als ‘af’ beschouwen. We blijven altijd doorontwikkelen en aanpassen gebaseerd op feedback. Zoals Peter ook al even aanstipt, we gaan de thumbnails in de komende update wat groter maken zodat ze beter zichtbaar zijn. En ook andere feedback op het nieuwe spoelen geven we allemaal door aan het tv team. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 9, 2026

De nieuwe manier van spoelen is ook zeker bedoeld als verbetering voor gebruikers. Deze manier van spoelen sluit aan bij de manier van spoelen die de meeste streaming diensten gebruiken. Hierdoor heb je een eenduidige ervaring over al je kijkdiensten. Ook kun je met thumbnails juist nauwkeuriger spoelen.

🤣

• Nieuwkomer
  • March 9, 2026

Het zeker GEEN verbetering kleine scherm bij opnames doorspoelen.  Zeer slecht.  Klant moet maar weer nemen maar overleg is er niet.   Slecht zicht hierbij.  WAAROM is dit gedaan?????

• Topper
  • March 11, 2026

Ik ben 85 jaar en heb al moeite bij straemingsdiensten het doorspoelen te volgen. KPN denkt alleen aan data, maar klanten zijn de dupe. terugdraaien graag

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Het zeker GEEN verbetering kleine scherm bij opnames doorspoelen.  Zeer slecht.  Klant moet maar weer nemen maar overleg is er niet.   Slecht zicht hierbij.  WAAROM is dit gedaan?????

Waarom we dit gedaan hebben staat uitgelegd in het bericht waar je op reageert, Hansie. 

Ik ben 85 jaar en heb al moeite bij straemingsdiensten het doorspoelen te volgen. KPN denkt alleen aan data, maar klanten zijn de dupe. terugdraaien graag

Terugdraaien zal niet gebeuren, Cor. Maar, zoals al gezegd, we gaan de plaatjes in de volgende update van de TV+ launcher groter maken zodat ze beter zichtbaar zijn.

• Nieuwkomer
  • March 11, 2026

Doorspoelen van opnames is veranderd. ERG IRRITANT. 

Graag terugzetten naar oude manier dit is er niet op vooruit gegaan.

Ik zie het niet als verbetering! Ik zie nu zelfs helemaal geen beeld meer tijdens t spoelen, het kleine vakje blijft zwart dus of ik ben te ver gespoeld of nog niet ver genoeg. Elke verandering is nog geen verbetering! 

• Nieuwkomer
  • March 11, 2026

Geen verbetering klopt helemaal. De klant is toch koning behalve bij dit weer KPN.    Zet maar terug zoals het was. 

• Nieuwkomer
  • March 12, 2026

Ik hoop dat KPN dat doorspoelen snel terug veranderd. Dit is waardeloos en maakt deze ouderwetse TV kijker het niet mogelijk efficiënt TV te kijken (ja ik kijk af en toe op snelheid 4x, voor mij prima te volgen) en dat gaat nu niet meer. 

Het hele TV+ wat ik sinds 5 december heb is geen vooruitgang voor mij als kijker.

Mag ik weer mijn oude kastje terug KPN? met die functionalietieit? Lekker teletekst kunnen kijken (ja ik ben een Boomer, samen met nog 1,5 miljoen mensen) terwijl je nieuwsuur aan hebt of Voetbaltussenstanden kijken terwijl je naar de olympische spelen kijkt.. kan allemaal niet meer. De opname functionaliteit (waarom betaal ik daar nog voor?) is onhandig inprogrammeren is onoverzichtelijk, waarom is dat veranderd? Ik begrijp oprecht niet wie dit allemaal binnen KPN bedenkt. De funcionaliteiten hollen steeds verder achteruit en stabieler wordt het ook niet (zeker de app) niet. Wanneer gaan ze de gebruikers eens centraal zetten?  Ik ben best beried om eens een midag te vertellen hoe 50 plussers TV kijken, het is toch meer dan de helft van de klanten KPN, zijn ze vast vergeten.

Voor het eerste overweeg ik te stoppen met de toch wel dure TV van KPN, simpelweg omdat ik niet meer kan openemen en TV kan kijken zoals ik dat wil. Als dat dan niet meer kan kan ik net zo goed TV kijken via een NLziet App op mijn smart TV opf op mijn laptop. Zo ouderwets ben ik dan weer niet. Maar allee reden op ouderwets via KPN TV te kijken zijn nu inmiddels wel weggenomen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 12, 2026

Teletekst kijk ik (62) al jaren via de app van NOS Teletekst op de smartphone, ​@van Hussel .

Zelfs mijn moeder van 87 vindt dat veel makkelijker dan via de tv. Terwijl zij nog wel gewoon teletekst heeft via de Arris VIP5202. Maar daarop gebruikt ze het nooit meer. 

Onderstaande kon ook al niet. Want dan zag je teletekst, zwarte achtergrond, en niet het beeld. 

Lekker teletekst kunnen kijken (ja ik ben een Boomer, samen met nog 1,5 miljoen mensen) terwijl je nieuwsuur aan hebt of Voetbaltussenstanden kijken terwijl je naar de olympische spelen kijkt

Dat is het grote voordeel van teletekst op de smartphone of tablet. Je kunt WEL televisie blijven kijken. En de tv hoeft dan ook niet meer naar npo 1, 2 of 3.

En wat betreft het onderwerp hier. De thumnail wordt groter en de snelheid aanduiding van spoelen komt terug. 

• Nieuwkomer
  • March 12, 2026

Leuk Peter, dat weet ik ook wel maar ik wil dat graag zelf bepalen, daarnaast sommige dingen kun je luisteren en hoef je niet (continu of geheel) te zien; maakt verder niet uit de één vindt dit belangrijk de ander iets anders. Feit blijft dat de functionaliteiten ongevraagd afnemen. Natuurlijk is TXT niet het belangrijkste al gebruikte ik dat (naast de telefoon die ik niet altijd in de hand heb) ook die op TV regelmatig dat had meer voordelen maar goed asl je dat nooit gebruikt dan mis je het ook niet. Natuulijk is dit niet mijn belangrijkste opmerking omtrent KPN TV+ het was maar een voorbeeld. Mijn grootste ergenis is het niet meer versneld kunnen kijken van ondertitelde programma’s en het onoverzichtelijk plannen van opnames. 

• Nieuwkomer
  • March 15, 2026

Ook ik vind het doorspoelen geen verbetering. Je kunt nauwelijks het juiste moment vinden. KPN het oude doorspoelen svp weer terug zetten!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 15, 2026

Gisteravond en vanavond dat nieuwe doorspoelen nog eens getest, op verschillende manieren. Conclusie: het werkt voor geen meter. De belangrijkste problemen:

-De thumbnail geeft regelmatig geen beeld want is zwart.

-Als ik bij een bepaald moment in de thumbnail op Play druk, start het grote beeld op een ander moment.

• Nieuwkomer
  • March 15, 2026

Hier nu met doorspoelen klein en nu ook zwart. Mot nie gekker worden.  Terugzetten dit systeem op doorspoelen  met volledig beeld.   Klant is koning of wil je de klant weghebben???????