Skip to main content
Vraag

I.v.m. Pol zendervolgorde. Hoe is dit bij andere providers?

• March 16, 2026
  • 5 reacties
  • 60 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

Wij weten gelukkig de zenders die we kijken te vinden.

Maar toch ben ik benieuwd of dit alleen bij KPN niet kan of dat dit bij alle providers of meerdere providers niet kan.

Vooral gezien dat sommige zenders op een vast nummer volgens contract moeten.

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 16, 2026

Hallo ​@joop2011 ,

Bij CanalDigitaal heeft de provider ook een standaard zenderlijst die je kunt gebruiken. Maar met veel satellietontvangers kun je een eigen zendervolgorde maken. 

Bij Digitenne kun je met het CI+-module in sommige types TV de zendervolgorde veranderen. En ook via bepaalde DVB-T2-ontvangers die KPN niet standaard levert en dus zelf moet aanschaffen. 

Bij mediaontvangers (zoals bv de VU+-ontvanger die ik heb) kun je zelfs satellietzenders, DVB-T2 zenders en legale internetstreams door elkaar heen in een zenderlijst zetten in de door jou gewenste volgorde. 

• March 16, 2026

Bij Ziggo is dit al jaren (bijna zeker vanaf 2019 ) mogelijk zowel op de twee recente  mediaboxen de app en de website. De distributie techniek heeft daar verder niks mee te maken. Ik kan helaas geen voorbeeld vinden van de volgorde hoe ik dat destijds had.

Er lopen eigenlijk twee zaken door elkaar heen. Het kanaal nummer(LCN Logical Channel Number)  wat via DVB-C of DVB-T2 wordt mee gestuurd of de zendernummering die door bijvoorbeeld KPN voor iptv wordt gehanteerd moeten we los zien van het visuele plaatje. Want daar hebben we het over via de afstandsbediening kan de nummering gelijkblijven. Maar via de Gids zou het in de gewenste volgorde moeten kunnen. 

Toch nog iets gevonden. Dit is een destijds door mij gemaakte volgorde. Je kon redelijk makkelijk de kanalen verschuiven. En juist voor de app en  website is dit wat mij betreft een hele nuttige optie.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 17, 2026

Met DVB-C en DVB-T kan het altijd.

Toen ik voor het eerst digitale tv had via Ziggo in 2008 met DVB-C kon het al.

Maar zover ik weet is het bij IPTV nergens.

Ik hoor graag of dit klopt.

Alvast mijn hartelijke dank.

• March 17, 2026

Met DVB-C en DVB-T kan het altijd.

Toen ik voor het eerst digitale tv had via Ziggo in 2008 met DVB-C kon het al.

Dat betreft een functie van de TV of de ontvanger zelf. Wezenlijk heeft de distributie techniek er niks mee te maken. Met de nog oudere analoge televisies moest je al per fysieke knop een zender toewijzen.

Zoals ik al schreef kan dit ook met de Next Mini van Ziggo die volledig iptv is.

Het gaat eigenlijk om de volgorde van de EPG daarvoor moet het feitelijke kanaal nummer gelijk blijven vanwege de cloud opname. Maar of npo1 dus kanaal 1 nu bovenaan staat of ergens in het midden in de EPG maakt niks uit als het maar naar de goede bron gaat op het achterliggende tv platform.

Het is meer dat KPN het niet wil en veel minder dat het niet kan.

Forum|alt.badge.img+1

@joop2011 ,

Bij de mini  next van ziggo kan je een profiel aanmaken met je favoriete zenders en in die lijst de volgorde aanpassen . Bij broertje dit gedaan voor de Sport kanalen !

gr, Koos