Skip to main content
Beantwoord

Is de snelheid van DIW7022 gecapped of toch niet?

• November 22, 2025
  • 22 reacties
  • 179 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

De DIW7022 is gelimiteerd tot 100 mbit, volgens de KPN een eigen limit.

Sagecom meld echter ” DIW7022 heeft via de LAN-poort een theoretische snelheid van 100 Mbit/s "

Wat is nu de waarheid??

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Hi ​@Bammy, ik zie dat er al een boel goede informatie hier in je topic gedeeld is, dat is fijn. 

Inderdaad: de poort is met de software op 100 Mbit gezet. Wij zagen dat er, met de poort op Gbit, voor sommige klanten ongewenste situaties ontstonden. Daarom is de poort softwarematig op 100 Mbit gezet.  Deze wijziging heeft echter geen negatieve impact op de snelheid en beleving van het tv kijken.

22 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 22, 2025

Klopt. Maximaal 100 Mb/s via de LAN poort.

Is geen enkel probleem.

Mijn Nokia 8000 Android-TV streamingbox is ook maximaal 100 Mb/s via de ethernet poort.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 22, 2025

hi ​@PeterG ,

De nieuwste TV's hebben 8K, dat red je niet met 100Mbits.

Echter is de vraag wie de waarheid spreekt, ik gok op Sagecom 😁

• November 22, 2025

hi ​@PeterG ,

De tv ontvanger van KPN heeft in ieder geval geen 8K.

Volgens jouw verhaal zeggen ze beide dat het 100 mbit is. Dus wat wil je nou?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 22, 2025

8k redt die box ook niet. Er zit een 4k HDMI chip in. 😁😉

8k is er voorlopig alleen in Japan via satelliet. 

En een paar lekker makers via YouTube. 

Reguliere TV zal mijns inziens nooit 8k gaan uitzenden. Niet tijdens ons leven denk ik. 

4k is via de 2 kpn kanalen 26 Mbps. 

Via streamingdiensten, die efficiënter kunnen comprimeren, is het 15 Mbps. 

Je maakt een probleem wat dat niet is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 22, 2025

hi ​@PeterG ,

Samsung heeft een EU tv, 8K (7,680 x 4,320).

Jammer dus.

KPN claimt iets wat niet op waarheid berust.

Jij bedankt voor deze info!!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 22, 2025

Nou, mis ik iets. Wát claimt kpn???

En 8k voor televisies is voorlopig echt een verkooptruc. Zolang zelfs streamingdiensten dat niet aanbieden heb je er toch niks aan?

En dié scherpte ga je alleen zien met je neus op het scherm. Of hij moet bioscoopgrootte zijn.

➖Weet jij een streamingbox in de markt die 8k wel aan kan?

Maar gelukkig: een 8k televisie zal dat met z'n eigen ingebouwde apps wel kunnen! *zucht van opluchting*. Met zo'n tv ga je toch geen los boxje meer gebruiken? Die worden geleverd met apps / smart-tv. 

Wederom maak je een probleem wat er niet is.

Verder: de enige app die ik in m'n TV+ box gebruik is F1TV, want die is voor Samsung Tizen niet beschikbaar. De rest doe ik toch echt via de TV zélf.

• November 22, 2025

Als je deze tv in de woonkamer hebt staan en je wil die 8K benutten, dan gebruik je dus niet de tv ontvanger van KPN. Want die komt niet verder de 4K.

Nou, mis ik iets. Wát claimt kpn???

Ik ben ook heel benieuwd. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

Wát claimt kpn???

KPN zegt dat de TV+ Box een 1 GB ethernet aansluiting heeft, die in de software op 100 MB beperkt is. Sagecom schijnt te beweren dat die poort hoe dan ook “maar” 100 MB is. (Ik weet niet waar ​@Bammy dat laatste gelezen heeft. En ook niet wat het uitmaakt.)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

En dan? Hoeveel bandbreedte heeft 8k nodig? Volgens Netflix is voor 4k 15Mbs optimaal, volgens 'Rule power of 0,75' is voor 8k dan (4^0,75)*15=42,4 Mbs. Is 100 Mbs kleiner of groter dan 42,4?

Bandbreedte volgens Power of 0,75 H.264
Bandbreedte volgens Power of 0,50 H.265
Bandbreedte volgens Power of 0,61 AV1

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 22, 2025

Moderne apparaten hebben altijd een 1 GB ethernetpoort lijkt mij. Als dat dan begrensd is op 100 Mb/s is het nog steeds een 1 Gb/s poort. 

De eerste 3 maanden na de marktintroductie was het nog 1 Gb/s. Er ontstonden echter 'problemen bij mensen thuis’ (niet nader gespecificeerd). Daarna is het afgekapt op 100 Mb/s. Wat mijn Nokia 8000 toen al had. Al vanaf de aankoop in 2022.

Nogmaals, het is geen probleem. De hoogste stream is voor de 4k zenders van kpn zélf en die zijn 26 Mb/s. Streamingdiensten 15 Mb/s.

En nou stoppen we want we vallen in herhaling.

→ wil je meer snelheid op de box (ik zou echt niet weten waarvoor) gebruik 'm dan via wifi.

• November 22, 2025

Ik heb op de tweakers pricewatch zitten kijken. Daar kan je filteren op 8K televisies. En vervolgens bij de specificaties kijken van de diverse modellen.

Ik heb niet alle modellen goed bekeken, maar volgens mij hebben ze allemaal een 100 mbit aansluiting. Ik heb er geen 1 gevonden met een 1 gbit lan aansluiting. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 22, 2025

Touché!

Doe eens een speedtest op je 8k televisie.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

hi ​@PeterG ,

Voor een 4K streaming heb je maar 25 Mb/s nodig.

Hogere resolutie kan de Sagemcom DIW7022 en de KPN tv+ Soundbox niet aan.😉

8K, leuk voor de cijfers.

Er is geen enkele zender, streamingdienst, die 8K uitzend. (alleen in Japan las ik hierboven).

En om 8K op een 65” toestel te zien, moet je op1 meter afstand van het scherm zitten.

Bij 2 a 2,5 meter nemen je ogen hetzelfde waar als 4K   en bij 4 meter of meer HD (2K) (QHD 2544x1044 is eigenlijk 2,5K😉)

Menselijke ogen zijn helaas niet zo goed als velen denken.

100 Mb/s is ruim voldoende om tv te kunnen kijken zonder problemen met een super goed en scherp beeld.

In het mooie schema van ​@TDN kan je zien dat het hoogtijd wordt dat KPN de compressie snel om moet zetten naar H265

De 2 KPN tv ontvangers (Arris VIP 2952 en Arcadyan HMB 2260) die geen H265 aankunnen zijn ondertussen aardig verouderd. (vooral de Arcadyan is ondertussen antiek) en deze 2 zijn ook aardig traag.😉

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

En dan? Hoeveel bandbreedte heeft 8k nodig? Volgens Netflix is voor 4k 15Mbs optimaal, volgens 'Rule power of 0,75' is voor 8k dan (4^0,75)*15=42,4 Mbs. Is 100 Mbs kleiner of groter dan 42,4?

Bandbreedte volgens Power of 0,75 H.264
Bandbreedte volgens Power of 0,50 H.265
Bandbreedte volgens Power of 0,61 AV1

@TDN staan de cijfers bij H264 en H265 niet verkeert om?

Want bij H265 is de stream juist veel lager dan bij H264

HD 1080P = 2K

QHD 2560 x 1440 is eigenlijk 2.5K

Maar verder een heel mooi schema.😉

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 22, 2025

Beste ​@Bammy de DIW heeft hardwarematig een Gigabit LAN-poort, door KPN later softwarematig begrensd op 100Mbit/s, de reden weet ik niet.

8K is totaal niet interessant, er wordt in NL nog niet eens standaard in 4K uitgezonden door de publieke en commerciële omroepen.

Bij KPN kun je een speciaal 4K-abo nemen en dan zie je een paar zenders in 4K.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

Beste ​@Bammy de DIW heeft hardwarematig een Gigabit LAN-poort, door KPN later softwarematig begrensd op 100Mbit/s, de reden weet ik niet.

8K is totaal niet interessant, er wordt in NL nog niet eens standaard in 4K uitgezonden door de publieke en commerciële omroepen.

Bij KPN kun je een speciaal 4K-abo nemen en dan zie je een paar zenders in 4K.

Er waren problemen met de box in het begin als hij op 1 GB/s staat.

Daarom heeft KPN hem destijds op 100 Mb/s gezet.

En 100 Mb/s is ruim voldoende.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 22, 2025

Die problemen zullen nu wel opgelost zijn denk en hoop ik en kan KPN de DIW weer gewoon op 1 Gigabit zetten als ze dat willen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

Die problemen zullen nu wel opgelost zijn denk en hoop ik en kan KPN de DIW weer gewoon op 1 Gigabit zetten als ze dat willen.

Niet echt nodig, 100 Mb/s is echt ruim voldoende.

UTP en ook WIFI is een sternetwerk, dus het heeft zo wie zo geen invloed op andere apparaten.

Maar om dit soort vragen de voorkomen, misschien wel een goed idee.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

@TDN staan de cijfers bij H264 en H265 niet verkeert om?

Want bij H265 is de stream juist veel lager dan bij H264

Nee, het staat los van elkaar. Bij H.264 is bij hogere resolutie meer bandbreedte nodig om dezelfde kwaliteit aan te bieden als lagere kwaliteit. Maar deze kwaliteit van H.264, H.265 en AV1 zijn niet dezelfde bij startpunt (1080p). Bij uitgangpunt 1080p heeft 4k 4x meer pixels. dus om dezelfde kwaliteit aan te bieden bij 4k heeft men (H.265 en AV1 heeft betere compressie bij hogere resolutie, dus de power-factor ook lager) zulke waarden meer nodig H.264= 4^0.75, H.265=4^0.50, AV1=4^0,61. Bij 8k (16 keer meer dan 1080p) 16^0,75 / 16^0,50 / 16^0,61

Als je meer details wil weten, lees hier https://streaminglearningcenter.com/ffmpeg/estimating-the-bitrate-for-8k-videos.html

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

@TDN hartelijk dank voor de uitleg.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 22, 2025

Niet echt nodig, 100 Mb/s is echt ruim voldoende.

Weet ik ​@joop2011 maar als de techniek het storingsvrij aan kan, ook activeren en niet de klant door KPN betuttelen van 100Mbit/s is voldoende, dat kan de klant zelf wel uitmaken.

Het zelfde idee hanteert Ziggo met de uploadsnelheid voor internet, voldoende zegt Ziggo, maar de praktijk wijst anders uit.

Als je vroeger een RR wilde kopen stond er in de folder ook niet hoeveel PK's  en trekkracht deze had.

Voldoende zij RR tegen de klant, en de klant pikte dat toen ook nog, nu niet meer, nu vermelden vol trots het aantal pk's, nu kw's.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Bammy, ik zie dat er al een boel goede informatie hier in je topic gedeeld is, dat is fijn. 

Inderdaad: de poort is met de software op 100 Mbit gezet. Wij zagen dat er, met de poort op Gbit, voor sommige klanten ongewenste situaties ontstonden. Daarom is de poort softwarematig op 100 Mbit gezet.  Deze wijziging heeft echter geen negatieve impact op de snelheid en beleving van het tv kijken.