Skip to main content

In een ander topic schreef @Erik_:

… we werken aan een nieuw type afstandsbediening voor de TV+ Box. Die gaat wel naast de huidige afstandsbediening te koppelen zijn.

Is hier meer informatie over? Zoals geplande datum, ondersteunt-ie ook weer infrarood voor bediening andere apparaten, en wat is het verschil met de huidige afstandsbediening?

De doelgroep van deze comfort-afstandsbediening is de groep klanten die zo eenvoudig mogelijk TV wil kijken zonder toeters en bellen. 

Waarom willen die überhaupt TV+? 🤔

Al ruim anderhalf jaar kunnen nieuwe klanten niet meer kiezen voor het oude KPN TV. 
 


Dit is echt een verschrikkelijk lekkere afstandsbediening. En opnemen kan ook gewoon. Er zit een knop op waarvan je via het menu van de TV+ decoder kan bepalen welke functie die heeft. En je kan daarbij ook kiezen voor opnemen.

Hij ligt hier nu al enige tijd naast de witte afstandsbediening. En eigenlijk iedereen pakt bij het zappen deze Comfort+. Echt een aanrader en zeker die 15 euro waard.


iets anders (voor nieuwe klanten) is er niet meer.

Digitenne. Ziggo. Ik zou het wel weten als ik geen behoefte had aan terugkijken of opnemen.

Digitenne gebruik ik inderdaad thuis, KPN TV+ als back-up, maar vooral soms buitenshuis als ik bv even het wielrennen wil volgen via Eurosport. 
 

Maar on topic: Ik denk dat de nieuwe afstandsbediening voor veel mensen prettiger is dan de uitgebreide afstandsbediening. 


@Erik van KPN, ik lees in je Kennisbankartikel:

De eigen keuzeknop instellen

...

Standaard is er nog geen functie ingesteld.

Maar de screenshot lijkt aan te geven dat Zoeken standaard (en “aanbevolen”) is?

 

Ah, leer lezen Arjan 🤦, het staat gewoon in de volgende zin:

Bij de eerste keer dat je de knop indrukt krijg je de vraag welke functie je wilt instellen.

 

En dan staat “Zoeken” blijkbaar standaard geselecteerd.

 

(En als ik het toch over uitleg van de afstandsbedieningen heb: volgens mij kan de uitleg van “bron” wel uitgebreider. Want na indrukken van “bron” gaan de pijltjes en OK ook via infrarood naar de televisie. Het lampje brandt dan ook rood, in plaats van groen. Dit stopt na een tijdje, en direct nadat je OK gedrukt hebt.)

Trouwens, de uitleg over het lampje, en met name het volgende, zou ook een mooie toevoeging zijn voor de uitleg van de reguliere afstandsbediening:

Het lampje zal ook blauw knipperen als de TV+ Box de verbinding met de afstandsbediening niet heeft kunnen afsluiten. Bijvoorbeeld als je de TV+ Box stroomloos maakt voordat deze volledig op stand by stond. Dit knipperen stopt na 30 seconden. De verbinding met de TV+ box wordt automatisch hersteld als je de TV+ Box weer aanzet. 


Ah, leer lezen Arjan 🤦, het staat gewoon in de volgende zin:

Bij de eerste keer dat je de knop indrukt krijg je de vraag welke functie je wilt instellen.

En dan staat “Zoeken” blijkbaar standaard geselecteerd.

 

Zoeken is toevallig de eerste optie in de lijst, niets meer en niets minder. We moeten ergens alvast dat selectierondje neerzetten, dus die staat bij zoeken.

 

(En als ik het toch over uitleg van de afstandsbedieningen heb: volgens mij kan de uitleg van “bron” wel uitgebreider. Want na indrukken van “bron” gaan de pijltjes en OK ook via infrarood naar de televisie. Het lampje brandt dan ook rood, in plaats van groen. Dit stopt na een tijdje, en direct nadat je OK gedrukt hebt.)

Trouwens, de uitleg over het lampje, en met name het volgende, zou ook een mooie toevoeging zijn voor de uitleg van de reguliere afstandsbediening:

Het lampje zal ook blauw knipperen als de TV+ Box de verbinding met de afstandsbediening niet heeft kunnen afsluiten. Bijvoorbeeld als je de TV+ Box stroomloos maakt voordat deze volledig op stand by stond. Dit knipperen stopt na 30 seconden. De verbinding met de TV+ box wordt automatisch hersteld als je de TV+ Box weer aanzet. 

We zijn van plan om het artikel van de reguliere afstandsbediening binnenkort na te kijken en waar nodig te updaten etc.

  

 

Ik snap eigenlijk ook niet waarom de vooruit/achteruit/play/pause knoppen weg zijn.

Lijkt wel alsof KPN eigenlijk niet wil dat we programma's opnemen ofzo?

Play en pauze gaat met de OK knop. Spoelen kan met de <>. Moet zeggen dat ik op de witte afstandsbediening ook nauwelijks de afspeelknoppen nog gebruik.


Play en pauze gaat met de OK knop. Spoelen kan met de <>. Moet zeggen dat ik op de witte afstandsbediening ook nauwelijks de afspeelknoppen nog gebruik.

Dan verwijs je naar pauzeren tijdens terugkijken denk ik. Tijdens live kijken laat de OK-knop sinds een recent update immers de minigids zien:

Minigids

Tijdens live tv kijken ga je nu met de OK-knop direct naar MiniGids. Dit doen we n.a.v. klantfeedback zodat je sneller kunt navigeren.

 

Je kunt tijdens live kijken (en ook tijdens terugkijken) nog wel met pijltje omlaag om de zapbanner te zien, en meteen daarna is drukken van OK wél pauzeren inderdaad.


Maar ik denk dat de agressieve auto-repeat (vooral op de cijfertoetsen) en long-press (waarmee onverwacht allerlei extra opties getoond worden) onveranderd zijn.

Inmiddels zelf kunnen testen: nee, geen verschil. Jammer, want dat is juist het probleem bij iemand die ik ermee help.

 

Dus deze nieuwe afstandsbediening lijkt vooral bedoeld voor mensen die minder uit TV+ willen halen, in plaats van voor mensen die moeite hebben met de knoppen van de witte afstandsbediening? 🤔

Deze gebruiker (88+ trouwens) die moeite heeft met beide KPN TV+ afstandsbedieningen, mist bij de nieuwe inderdaad meteen de knoppen “groen” om gemakkelijk terug te kijken, “rec” voor snel opnemen, en “afspelen/pauzeren” om gemakkelijk te pauzeren om koffie te pakken. Er is helaas maar één programmeerbare knop, en de nieuwe “tv” knop maakt dat voor deze gebruiker niet goed. Jammer!

 

Digitenne. Ziggo. Ik zou het wel weten als ik geen behoefte had aan terugkijken of opnemen.

Ik blijf TV+ inderdaad sterk afraden voor mensen die geen behoefte hebben aan terugkijken/opnemen of eigen apps. (En met kabeltelevisie geen extra apparaat, en ook fijn teletekst en met een goede televisie ook goede ondertiteling voor wie dat gebruikt; ik ken de ondertiteling van Digitenne niet.) En ook sterk afraden voor mensen die misschien een andere (infrarood) afstandsbediening nodig hebben, of afhankelijk zijn van Nederlandstalige ondertiteling.

Voor mensen die wél willen terugkijken/opnemen maar een betere (infrarood) afstandsbediening nodig hebben, lijken de oude Ziggo Mediabox Next (niet de huidige Next mini), of de oude KPN Arris-ontvangers (die ik zelf niet ken) me beter. Maar ja, die kun je als nieuwe/terugkerende abonnee niet bestellen, dus hopelijk gaan de verkopers/marketing wat eerlijker zijn als ze mensen proberen over te halen voor een overstap.

 

Trouwens nog een klein verschil: andere icoontjes bij de “TV” en “KPN” knoppen, home, en de Google Assistant.

 

KPN TV+ Box: Comfort+ versus standaard afstandsbediening

 


Reageer