Skip to main content
Vraag

Is het mogelijk om bluetooth en speakers gelijktijdig te kunnen horen?

• April 17, 2026
  • 10 reacties
  • 86 keer bekeken

Wil dit toch even kwijt er is zeer veel onduidelijk. Sinds kort zijn jullie mijn provider. Wij hebben een Samsung  Q8 ledTV met een One connect box. Met deze opstelling konden wij het geluid van de speakers en van bluetooth gelijktijdig horen. Dat is zeer comfortabel als iemand gehoorverlies heeft. Wel krijg je het nadeel dat het geluid niet synchroon loopt. Ergens hebben jullie iets verandert het is bij jullie geluid van de TV of via bluetooth.  Het lijkt erop dat providers deze optie bepalen en niet de fabrikant van de TV. Digitaal kan alles is er hoop voor ons. 

10 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 17, 2026

Hallo ​@WilhelmusB ,

Zover ik weet, is het inderdaad of via de TV of via Bluetooth.  Dat is niet te veranderen. 

Voor de zekerheid vraag ik onze geluidsexpert ​@PeterG nog even om een bevestiging. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 17, 2026

Ik weet niet beter dan dat het geluid niet via hdmi (tv dus) loopt bij gebruik van Bluetooth audio via de box. Dus het een of het ander. Ik heb het nooit gebruikt. Maar dat het niet beide tegelijk was was vaak het probleem juist.

Wat wel tegelijk kan en gaat is geluid via de optische uitgang en hdmi.

De truuk/advies die ee gaven en geven: Er zijn Bluetooth transmitters te krijgen die je optisch kunt aansluiten. Daar kun je dan weer een Bluetooth koptelefoon mee verbinden.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 18, 2026

Jaren geleden ben ik begonnen met een koptelefoon aansluiten in de voorkant van mijn TV. Lastig snoer in de kamer maar het werkt perfect. We namen een nieuwe TV. Bij de installatie vroeg ik waar kan ik mijn koptelefoon aansluiten. Meneer dat hoeft niet meer hier zit Bluetooth op. Je wat handig ben in van het snoer in de kamer af. Bluetooth het gezeur van de merken TV en koptelefoons laat ik even voor wat het is. Wat blijkt bluetooth kan een behoorlijke vertraging in het geluid geven. Dus we zitten samen op de bank en kijken naar het zelfde programma. Dan is geluid wat niet gelijk is zeer storend en hier gaat het dus om. Dit heb ik niet op kunnen lossen. Uiteindelijk een 3,5 mm stekker in de box van de provider gestopt dan maar een kabel rond om tot achter de bank gelegd en daar een koptelefoon aansluiten. Werkt perfect. Verander van provider wat blijkt dat deze kan bepalen je mag kijken met bluetooth maar wij zetten de speakers uit. Wat is hier de gedachten achter. Als dat storend zou zijn kan je het geluid van de TV toch afzetten. 

Tot nu toe is er niemand die kan garanderen dat het geluid door de lucht tussen de TV en een bluetooth koptelefoon 100% gelijk is. OK onhoorbaar voor de mens mag ook.  

• April 18, 2026

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, zo ben ik ook vaak aan puzzelen bij de diverse adressen waar ik onbezoldigd de technische problemen tracht op te lossen.
Wat betreft geluid, het lijkt wel of er een beleid is om het steeds net ietsje onhandiger te maken, zonder overdrijving.
Op mijn eerste digitenne ontvanger zat een geregelde en ongeregelde audio uitgang (2 x scart, 1 voor het scherm, 1 voor de video recorder ).
De luidsprekers op de geregelde uitgang, de koptelefoon zender ( geen BT oid ) op de ongeregelde uitgang, simpel, ideaal.
Een TV kastje met geregeld EN ongeregeld kun je wel vergeten tegenwoordig ( is weggemoderniseerd ! )
Dus wat je nu kan doen, 1 bron cq audio uitgang nemen, die verdelen naar een versterker en een koptelefoon(zender). ( met kabeltjes )
En dan dus niet een BT koptelefoon maar een "gewone" zender, zonder vertraging.
Dan het TV kastje volume op een vaste stand zetten en het luidspreker volume regelen op de versterker, met een  afstandbediening, als die er is, ik heb ook eens de versterker naast de bank gezet ergens.

Ja, een beetje gedoe maar het werkt wel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 18, 2026

Klopt. 

Als ik de koptelefoon via Bluetooth van m'n tv gebruik zijn de speakers van de tv uit. 

Als ik het geluid daarom tegelijkertijd via m'n versterker doe, aangesloten op optical van de box, is het niet synchroon. En ook niet te krijgen; er blijft altijd een hoorbaar verschil van enkele milliseconden. 

Dat heb je met digitaal geluid nou eenmaal. Zelfs met 2 DAB+ radio's op dezelfde zender.

Maar als één de koptelefoon op heeft heb je daar beiden geen last van.

Ook met een losse Bluetooth transmitter op de tv of de box blijft geluid van de speakers op de televisie gewoon doorgaan. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 18, 2026

Dan ben ik blij dat de kabel nog achter de bank ligt. Nu hoop ik dat het mogelijk is om op de HDMI aansluiting van de DIW7022 box  een kastje of iets dergelijks kan kopen voorzien van een 3,5 mm vrouwtjes plug. De vorige provider had op zijn box die aansluiting. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 18, 2026

Niet op hdmi. 

Maar wel op de optische* audio pal naast het stroom stekkertje.

Deze omvormer, te koop via kpn webshop, heeft optische ingang en 2 uitgangen: 3,5 mm lijn uitgang en cinch ⚪ 🔴 uitgang. 

*optische audio uitgang op de ontvanger 

Artikel

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 19, 2026

Dank voor de moeite. Durf je te garanderen dat het geluid absoluut zonder galm is. Het verschil tussen geluid speakers of koptelefoon is nauwelijks te zien. Maar bij een klein verschil blijf je de galm horen. Heel veel mensen kunnen niet begrijpen wat ik wil of bedoel.  Zitten waarschijnlijk niet samen op de bank naar de TV te kijken. Senheisser blijft hier ook vaag over.  

Ik heb een Marmitek BB 55 liggen deze heeft ook met een optische aansluiting aansluiting. Wat de reden is waarom deze in een la terecht is gekomen ben ik kwijt. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

1 ding begrijp ik niet.

Bluetooth is geen geluidssysteem, maar een overdracht systeem via de ether (net zoals WIFI, kabels, etc.).

Dus kan je Bluetooth nooit horen.

• April 19, 2026

Als je 1 audio uitgang gebruikt voor luidsprekers en koptelefoon ( zonder digitale dingen er tussen ) dan hebben die 2 onderling geen vertraging.
( zoals ik in mijn eerdere bijdrage trachtte aan te geven )