Skip to main content

‘k Weet niet of dit het juiste draadje is om dit even te ventileren: In de laatste editie van iCreate (nr.168), blz.14 staat een artikel over smart-TV’s en dat deze ‘stiekem’ screenshots maken van wat je kijkt, ook via streamingsdiensten en dat deze worden dan naar de fabrikanten (Samsung en LG worden genoemd) gestuurd om het kijkgedrag te analyseren en advertenties op maak te tonen. Is dit reeds bekend?

Ikzelf kijk niet via een smart-TV, althans niet via ingesloten apps. Het kan worden uitgezet door dit in het instellingenmenu de toestemming voor deze analyse uit te zetten. Het kan worden voorkomen door te streamen of te kijken via aparte devices, zoals een Apple TV. 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Geen idee of ze dit doen, maar je moet altijd vooraf toestemming geven voor dit soort dingen....kan het jou  trouwens iets schelen dat Samsung of LG weet waar jij naar kijkt? Ze zijn niet in jou persoonlijk geïnteresseerd namelijk, ​@driemaster.

Nuttige info. Dank voor het delen hier op de KPN Community ​@driemaster 

Het moet geen LG of Samsung zijn. Het was bij KPN TV+Box gebeurt. Ik keek een CL voetbalwedstrijd met geactiveerde Voice Search aan, plotseling kreeg ik op mijn scherm een internet zoekresultaat van de plaats Santos, en de commentator sprok net over een actie van de speler Santos. Dus google luistert mee, zelfs als je alle instellingen of uit staat behalve voice search.

Het komt vrij regelmatig voor dat ik in (vak)bladen artikelen zie staan over dit onderwerp: het vergaren van data. Vers in het geheugen het issue van de ‘action’ babyfoons, waarbij een (standaard)wachtwoord niet werd aangepast waardoor iedereen kon mee ‘genieten’. 

De bedrijven zijn vooral geïnteresseerd aan verkopen van reclames, Google is de grootste van dezen, en Apple, Samsung, LG, Philips en Amazon zijn ook met hun eigenen TV-OS bezig om een een stuk taart mee te krijgen. LG gaat bijzonders ver en wil met AI analyse doelgerichte reclames passend tot jouw huidige emoties. Zie hier de artikel

LG brings ‘emotionally aware’ targeted advertising to CTV via Zenapse

Straks wordt het TV kijken met afdekking van microfoon en camera.

Ook Google overdrijft het ongelooflijk, net bij een proces in Berlijn is het te zien, dat Google 70 toestemming voor verwerken van data eist voor een Account creëren.

Over 70 Services: Google Loses Data Protection Process

Sinds ik tv kijk via een decoder van een provider, in dit geval KPN, heb ik alle verbindingen binnen het tv-toestel uitgezet, d.w.z. Bluetooth en Wifi, geen LAN-kabel, dus gewoon een domme tv die eigenlijk als monitor werkt en dat werkt perfect.

Bij de tv-decoder DIW TV+ heb ik het Google-account ook niet geactiveerd en alle Google-vakjes om aan te vinken leeg gelaten.

Ik vind het al erg genoeg die iedere reactie die ik hier plaats wereldwijd via Google weer terug te vinden is.

Waarom KPN dat toestaat is mij een raadsel, maar dat is bij Ziggo en andere fora niet anders.

Dat laatste is inderdaad waar. Af en toe neem ik daar ook nog weleens een kijkje, echter hier is het veel leuker. 😍

Er is sowieso altijd een leuke discussie gaande over het ‘verzamelen’ van bigdata. Neem nou de loyaliteits kaarten, bijvoorbeeld de bonuspas. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet is om je van korting te voorzien, maar om het koopgedrag minutieus in kaart te brengen. Ook heb ik een keer een discussie gehad met kennissen over het ‘uitlezen’ van een slimme meter. “Ja, dan weten ze precies wanneer ik op vakantie ben en dat ik op een ander tijdstip veel energie gebruik”. Ja, en? Privacy wordt genoemd. Oké, prima! Ze zitten overigens ook op Facebook en LinkedIn. Ik heb die voorwaarden eens goed doorgelezen, daar wordt je ook niet vrolijk van. 

Sinds ik tv kijk via een decoder van een provider, in dit geval KPN, heb ik alle verbindingen binnen het tv-toestel uitgezet, d.w.z. Bluetooth en Wifi, geen LAN-kabel, dus gewoon een domme tv die eigenlijk als monitor werkt en dat werkt perfect.

Bij de tv-decoder DIW TV+ heb ik het Google-account ook niet geactiveerd en alle Google-vakjes om aan te vinken leeg gelaten.

Ik vind het al erg genoeg die iedere reactie die ik hier plaats wereldwijd via Google weer terug te vinden is.

Waarom KPN dat toestaat is mij een raadsel, maar dat is bij Ziggo en andere fora niet anders.

Maar...wat maakt dat uit, dat je antwoord overal ter wereld te lezen valt? Dat is toch de aard van internet? Het heet niet voor niets het Wereldwijde Web. ​@JanD.

En als het om Google gaat: zij verdienen aan op de persoon gerichte reclame ja. Daardoor kun jij gratis navigeren met Google Maps, onder andere.

Dat laatste is inderdaad waar. Af en toe neem ik daar ook nog weleens een kijkje, echter hier is het veel leuker. 😍

Er is sowieso altijd een leuke discussie gaande over het ‘verzamelen’ van bigdata. Neem nou de loyaliteits kaarten, bijvoorbeeld de bonuspas. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet is om je van korting te voorzien, maar om het koopgedrag minutieus in kaart te brengen. Ook heb ik een keer een discussie gehad met kennissen over het ‘uitlezen’ van een slimme meter. “Ja, dan weten ze precies wanneer ik op vakantie ben en dat ik op een ander tijdstip veel energie gebruik”. Ja, en? Privacy wordt genoemd. Oké, prima! Ze zitten overigens ook op Facebook en LinkedIn. Ik heb die voorwaarden eens goed doorgelezen, daar wordt je ook niet vrolijk van. 

Het is én én, volgens mij. Je krijgt én korting, én je winkelgedrag wordt minutieus in kaart gebracht...als je de Bonuskaart niet gebruikt ben je stukken duurder uit, zoals Lubach onlangs aantoonde, ​@driemaster

Die slimme meter leest alleen je verbruik uit, en niet welke apparaten er gebruikt worden...en inderdaad, dan weten ze weten ze dat je op vakantie  bent, nou en? (Weten ze trouwens niet hoor)

Een TV Box gebaseerd op Android kan je niet verbergen voor Google, ook niet zonder Google dienste. De dienste op OS kern kan je niet blokkeren behalve door firewall in router, maar dan werkt de box ook niet meer. Google heeft 2 unieke dingen om je te identificeren, DeviceID en IP adres. Als je ooit op een website met een Google Tracker komt, weet Google dan de User JanD is eigenlijk de Diw7022xxx woontachtig in XXX provincie YYY en kijk graag na programma ZZZ tijdens nn:mm.

Een TV Box gebaseerd op Android kan je niet verbergen voor Google, ook niet zonder Google dienste. De dienste op OS kern kan je niet blokkeren behalve door firewall in router, maar dan werkt de box ook niet meer. Google heeft 2 unieke dingen om je te identificeren, DeviceID en IP adres. Als je ooit op een website met een Google Tracker komt, weet Google dan de User JanD is eigenlijk de Diw7022xxx woontachtig in XXX provincie YYY en kijk graag na programma ZZZ tijdens nn:mm.

Ja, zoiets dacht ik eigenlijk ook al ja. Dat 'kijkt graag naar' lijkt me een waardeoordeel dat Google er niet snel aan zal hangen...het algoritme gaat alleen speuren naar een soortgelijk programma...ik weet niet hoe dat jou vergaat, maar bij mij klopt er nooit een bal van die aanbevelingen. Ik krijg ook altijd reclame voor dingen waar ik niet in geïnteresseerd ben...dus ach, 'ze weten alles van je'...

Ach, met ANPR boven de snelwegen weten ze dat ik vrij regelmatig naar het mooie Drenthe rijd… 

Het maakt mij niet zoveel uit, maar er zijn mensen die er een dagtaak van maken om zich er druk over te maken, nou ik niet meer kan ik u melden. Slecht voor mijn 💚

Het komt vrij regelmatig voor dat ik in (vak)bladen artikelen zie staan over dit onderwerp: het vergaren van data. Vers in het geheugen het issue van de ‘action’ babyfoons, waarbij een (standaard)wachtwoord niet werd aangepast waardoor iedereen kon mee ‘genieten’. 

Ja, héél bekend voorbeeld. Het is erg belangrijk om je van dit soort dingen bewust te zijn. 

De reden dat ons forum openbaar is, is omdat de meeste mensen die een probleem hebben of informatie zoeken, via Google beginnen. Door de gesprekken hier openbaar te houden, kunnen anderen met dezelfde vraag snel een oplossing vinden: zonder dat ze zelf hoeven te posten. Dat helpt ontzettend veel mensen verder.

Toch ben ik benieuwd: hoe zou jij het dan liever zien, ​@JanD

Mischien zou JanD het graag zien zoals het ooit met HetNet was. Dit was in mijn geheugen meer een Intranet met een knopje naar het wereldwijde web. Maar niet andersom bereikbaar.

On topic,  er wordt inderdaad vanalles door iedereen verzameld dat is de prijs die je bereidt moet zijn te betalen om 'gratis' diensten te gebruiken.

Zoiets bedoel ik ​@Rowi. en ​@Shyrin van KPN 

Het meest trieste van deze situatie was destijds nog wel dat het standaard wachtwoord "gewoon" op de doos stond. Iedereen die in die winkel liep kon zo het wachtwoord overnemen.

@Jeroen van KPN Inderdaad, niet zo heel snugger… doet mij denken aan die discussie of opmerking op de security dag in Hvs, welke auto’s worden het meest gestolen… juist ja, degene die NIET op slot staan!

Reageer