Skip to main content
Vraag

Komt er een Soundbox die te koppelen is aan een gehoorapparaat?

• December 20, 2025
  • 9 reacties
  • 42 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

De KPN+ Soundbox kun je niet verbinden met een gehoorapparaat, dat is mij wel duidelijk.

Via trial and error heb ik ontdekt dat er een workaround is door Andere geluidsuitvoer (HDMI) in te schakelen; maar dan heb je het geluid van de tv. Voordelen van de Soundbox blijft dat je bijv. bij een muziekprogramma de Soundbox kunt inschakelen. Verder kun je de Soundbox ook gebruiken om via bluetooth muziek van een extern device af te spelen. Daarom denk ik dat ik de Soundbox toch maar houd (en niet inruil voor een gewone KPN+ box).

Mijn vraag is: is de verwachting dat er binnen afzienbare tijd een Soundbox komt die wel te koppelen is met een apparaat dat uitzendt naar een gehoorapparaat?  Ik gebruik nu een Resound (via optische kabel verbonden met tv).

9 reacties

• December 20, 2025

Daar is een instelling voor bijgemaakt nav andere klachten hier over.
Heb ik op dit forum gelezen, maar waar dat weet ik zo snel niet te vinden.

O :

Via trial and error heb ik ontdekt dat er een workaround is door Andere geluidsuitvoer (HDMI) in te schakelen;

Dat was wat ik bedoelde waarschijnlijk, maar dat is dus ook geen oplossing blijkbaar.

Naar mate de tijd vordert wordt er van alles verbeterd maar veel wat met geluid te maken heeft wordt juist onhandiger gemaakt, niet alleen bij kpn trouwens.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Ik vraag me af of na inpluggen van een USB-luidspreker of omvormer het geluid van de Soundbox zélf stopt. Of dat er dan geluid uit de ingebouwde luidspreker én via USB komt. Ik denk dat de interne luidsprekers dan stoppen (net zoals gebeurt als je een bluetoothluidspreker koppelt). Maar het is snel te testen als iemand een Soundbox en bijvoorbeeld USB-oordopjes heeft?

Mijn vraag is: is de verwachting dat er binnen afzienbare tijd een Soundbox komt die wel te koppelen is met een apparaat dat uitzendt naar een gehoorapparaat?

Ik denk niet dat KPN je vertelt of ze met nieuwe apparaten bezig zijn. Die zijn er gewoon ineens. Of niet. Er zijn in ieder geval geen beta-testers uit dit forum met een nieuw apparaat bezig.

• December 20, 2025

Ik denk niet dat KPN je vertelt of ze met nieuwe apparaten bezig zijn. Die zijn er gewoon ineens. Of niet. Er zijn in ieder geval geen beta-testers uit dit forum met een nieuw apparaat bezig.

Inderdaad. KPN gaat niks vertellen over nieuwe apparatuur die er nog niet is.

Daarnaast is voor deze wens ook helemaal geen nieuw kastje nodig. De firmware zou gewoon aangepast moeten worden.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • December 20, 2025

Er bestaan hoorapparaten die via BT rechtstreeks met een tv of tv-decoder contact kunnen maken, maar (nog) niet veel.

Vandaar dat fabrikanten van hoorapparaten als accessoire een soort interface ontwikkeld hebben tussen tv/tv-decoder en hoorapparaat, dat zal voor jouw merk ongetwijfeld ook het geval zijn.

@DiederikLJ 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Ik gebruik nu een Resound (via optische kabel verbonden met tv).

De soundbox heeft geen optische uitgang. Je kan toch een HDMI audio extractor kopen, letop dat hij HDMI en Toslink uitgang moet hebben.

• December 20, 2025

Je kan toch een HDMI audio extractor kopen

Dat is geen oplossing denk ik. Want bij de Soundbox is er geen geluid op het HDMI signaal als hem wilt gebruiken zoals hij bedoelt is. KPN zou dat doormiddel van een firmware update wel mogelijk kunnen maken. Dat de Soundbox zelf dus geluid geeft. Én ook via HDMI tegelijk.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Je kan toch een HDMI audio extractor kopen

Dat is geen oplossing denk ik. Want bij de Soundbox is er geen geluid op het HDMI signaal als hem wilt gebruiken zoals hij bedoelt is. 

Wel, dat is een audio extractor en geen normale splitter. In de extractor zit een DHCP decoder en encoder, het geluid wordt eruit gehaald en de HDMI stream (audio+video) wordt aan de uitgang doorgegeven. Je zie aan de schakelaar 2.0/5.0 dat het geluid indien nodig wordt gedownmixed. Alleen de subwoofer kanaal wordt niet geconverteerd.

In de instelling van soundbox kan je instellen dat geluid bij HDMI doorgegeven wordt.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 21, 2025

In de instelling van soundbox kan je instellen dat geluid bij HDMI doorgegeven wordt.

Inderdaad. (En daarmee wordt het feitelijk een goedkopere TV+ Box, waar die omweg ook niet eens nodig is.) Maar de vragensteller wil de Soundbox gewoon als Soundbox kunnen gebruiken:

… door Andere geluidsuitvoer (HDMI) in te schakelen; maar dan heb je het geluid van de tv. Voordelen van de Soundbox blijft dat je bijv. bij een muziekprogramma de Soundbox kunt inschakelen. Verder kun je de Soundbox ook gebruiken om via bluetooth muziek van een extern device af te spelen. Daarom denk ik dat ik de Soundbox toch maar houd (en niet inruil voor een gewone KPN+ box).

• December 21, 2025

Ja maar als je dat doet word het geluid van de Soundbox zelf uitgezet. En dat is precies wat ​@DiederikLJ niet wil.