Skip to main content
Beantwoord

KPN TV+ Box en samenwerking met Google

• July 3, 2025
  • 11 reacties
  • 135 keer bekeken

Hallo allemaal,

ik vind het vreemd dat ik door KpN grdeongen wordt on Google in mijn huis toe te laten!

Juist nu ook de maatschappelijke discussie over het terugdringen van Google en he bevorderen van je privacy centraal staat.

Als ik de box installeer krijg je de vraag of je in wilt loggen op google. Als je aangeeft ik wil dit item OVERSLAAN dan is de volgende vraag dat je de voorwaarden van goohle moet accepteren. Doe je dat niet dan werkt dr box niet!

KPN waar bent u mee bezig? Wat levert dit voor kpn op?

grtn Martin

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@MartinTD,

Ik zie dat andere je al uit hebben gelegd dat het niet noodzakelijk is om gebruik te maken van een Google account, maar wel om voorwaarden te accepteren voor onderdelen die vast aanwezig zijn in de TV+ box. Als je liever niets doet via Google snap ik dat je dit niet zo fijn vindt, en dat je hier even over aan de bel hebt getrokken.
Als je niet bent ingelogd, en alleen de voorwaarden accepteert om gebruik te kunnen maken van de TV+ box, linkt Google helemaal niets aan jou. Ik hoop dat dit je wat meer vertrouwen geeft om de voorwaarden toch te accepteren en gebruik te gaan maken van alle opties van de TV+ box.

11 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 3, 2025

Beste ​@MartinTD je kunt die voorwaarden rustig accepteren, want je hebt de inlog bij Google overgeslagen en gebeurt er dus niets bij Google.

Maar KPN had het beter kunnen programmeren.

Google inlog overslaan, dan ook geen vraag stellen over het accepteren van de voorwaarden.

• July 3, 2025

KPN waar bent u mee bezig? Wat levert dit voor kpn op?

Het is zo ongeveer de enige mogelijkheid voor KPN om een kastje te hebben waar alle apps van streamingsdiensten op werken. Daarom heeft KPN hier voor gekozen. 

Forum|alt.badge.img+16
  • July 3, 2025

..Maar KPN had het beter kunnen programmeren.

@JanD Dit regeltje triggert mij even, wat moet KPN hier anders in programeren? Standaard in ieder OOTB installatie wordt deze vraag gesteld. Je hebt daarna gewoon de keuze om inloggen bij Google over te slaan.  In GoogleTV is het overslaan van inloggen bij Google niet eens mogelijk. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 3, 2025

Beste ​@Chrizziey je krijgt eerst de vraag om in te loggen bij Google of over te slaan en daarna nog een keer de vraag om de Google voorwaarden te accepteren en niet omgekeerd.

Dus als je inloggen in Google overslaat is de vraag om de voorwaarden te accepteren overbodig, maar in dit geval is het zo geprogrammeerd dat je ze wel moet accepteren anders kun je niet verder en dat klopt niet volgens mij.

Vandaar mijn reactie.

Forum|alt.badge.img+16
  • July 3, 2025

Ah helder ​@JanD, volgens mij wordt die vraag gesteld omdat de vraag komt voor Google Assistent en Google diensten zoals Youtube en Chromecast die voorgeinstalleerd staan. Maar dat weet ik niet zeker. 

• July 3, 2025

Ik denk ook dat die voorwaarden die je moet accepteren niet te maken hebben met het account bij Google. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 3, 2025

Ik ga het even uitproberen bij mijn DIW, ik kom er op terug.

@Chrizziey  en ​@Marlon92 

Forum|alt.badge.img+16
  • July 3, 2025

Ik denk ook dat die voorwaarden die je moet accepteren niet te maken hebben met het account bij Google. 

Dit idee heb ik ook. Dit heeft denk ik te maken met de Google diensten die voorgeïnstalleerd staan. Zoals Chromecast, Youtube, Google Play Store (of je het nou wel of niet gebruikt). Youtube zonder account stuurt immers ook data naar Google. 

Ik ga het even uitproberen bij mijn DIW, ik kom er op terug.

@Chrizziey  en ​@Marlon92 

Ben benieuwd. 

Edit : Opgezocht en volgens mij ga je akkoord met de Google Services, oftewel het delen van je locatie en of er gegevens naar Google gestuurd mogen worden.  Maar als het anders is dan hoor ik het graag.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 3, 2025

Ik heb het op de tv even nagekeken na een fabrieks-reset:

Google login voor Google diensten en assistent

inloggen of

overslaan

Dan komt:

Servicevoorwaarden accepteren

Alleen accepteren is mogelijk, anders kum je niet verder

Dan komt:

Google Services kun je vinkjes verwijderen bij 2 punten en daarna toch op accepteren klikken.

Dan komt:

Google Assistent

inloggen

gebruiken zonder inloggen

overslaan

Dan komt:

De Assistent later instellen

overslaan

@Chrizziey en ​@Marlon92 

Forum|alt.badge.img+16
  • July 3, 2025

Klopt, zijn de servicevoorwaarden omdat er zaken van Google in de ontvanger zitten. Hier moet je mee akkoord gaan. Android TV is zegma ook een Google product en er worden altijd gegevens naar Google gestuurd. 

KPN kan daar volgens mij ook weinig mee, omdat Android TV operator Tier ook bepaalde verplichtingen heeft. Anders zou KPN naar ASOP moeten overstappen, maar dan kan je geen netflix e.d. gebruiken en geen live tv kunnen bieden.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 5, 2025

Hi ​@MartinTD,

Ik zie dat andere je al uit hebben gelegd dat het niet noodzakelijk is om gebruik te maken van een Google account, maar wel om voorwaarden te accepteren voor onderdelen die vast aanwezig zijn in de TV+ box. Als je liever niets doet via Google snap ik dat je dit niet zo fijn vindt, en dat je hier even over aan de bel hebt getrokken.
Als je niet bent ingelogd, en alleen de voorwaarden accepteert om gebruik te kunnen maken van de TV+ box, linkt Google helemaal niets aan jou. Ik hoop dat dit je wat meer vertrouwen geeft om de voorwaarden toch te accepteren en gebruik te gaan maken van alle opties van de TV+ box.