Skip to main content
update

KPN TV+ Box & Soundbox: Update naar launcher versie 1.217.3

Categorie:TV+ BoxKPN TV+ Soundbox
  • February 23, 2026
  • 21 reacties
  • 891 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

KPN TV+ Box & Soundbox Update 

KPN TV+ launcher versie 1.217.3

Met deze update krijg je een verbeterde kijkervaring. Je leest hier welke aanpassingen en vernieuwingen we hebben doorgevoerd en wat dit voor jou betekent.

Wat zit er in?

Oplossing voor sorteren van apps

Sommige klanten kunnen hun apps niet sorteren. Hier hebben we in vorige versies al verschillende verbeteringen in aangebracht. In deze versie een aanvullende oplossing. 

✅ Handig voor jou:  je apps kunnen weer makkelijk in een volgorde naar eigen keuze gezet worden.

Behouden van zoekresultaten bij Terugkijken

Een wijziging op basis van feedback uit de KPN Community: zoekresultaten blijven bewaard als je iets Terugkijkt vanuit een zoekresultaat. Stop je met Terugkijken met de terugknop, dan ga je terug naar het zoekscherm en zijn je eerdere zoekresultaten daar nog aanwezig.

✅ Handig voor jou: je hoeft niet opnieuw te zoeken en bespaart tijd.

Sneller en makkelijker spoelen met voorbeeldplaatjes (thumbnails)

Met KPN TV+ is het vanaf nu eenvoudiger om precies dat moment te vinden dat je wilt kijken. Tijdens het spoelen zie je kleine plaatjes onder in beeld, zodat je precies kunt zien waar je wilt beginnen.

Je kunt nu ook sneller doorspoelen: afhankelijk van de lengte van het programma ga je nu veel sneller van het begin naar het einde. De pijlen onder de thumbnail geven aan hoe snel je spoelt.

✅ Handig voor jou: je vindt sneller het juiste moment in een programma of opname, net zoals bij Netflix, YouTube en Disney+. 

Verbeteringen in de navigatie van de Gids

De Gids reageert sneller en is overzichtelijker.

✅ Handig voor jou: programma’s opzoeken en plannen gaat eenvoudiger.

Een bugfix in de opnamelijst

Selectievakjes verschijnen nu alleen nog wanneer je meerdere opnames wilt verwijderen. In de normale opnamelijst zie je ze niet meer. Spoilerinformatie van toekomstige afleveringen wordt niet meer getoond.

✅ Handig voor jou: zo blijft je opname-overzicht overzichtelijk en zie je alleen wat relevant is.

Een bugfix bij lang pauzeren

Programma’s blijven correct werken na lang pauzeren.

✅ Handig voor jou: zonder onderbrekingen verder kijken, ook na een lange pauze.

Klein beeld rechtsbovenin Startscherm speelt weer na stand-by

Picture-in-picture start automatisch weer na stand-by.

✅ Handig voor jou: je kunt direct blijven volgen wat er speelt zonder extra handelingen

Verder

Eigenlijk al hersteld in een tussentijdse, kleine, update naar 1.212.4, maar goed om nog even te noemen: we hebben een bug hersteld waarbij de ondertiteling bij live tv kon wegvallen.

Ook nieuw: De Simpel afstandsbediening

We zijn blij om onze nieuwe Simpel afstandsbediening te introduceren! 

Speciaal voor iedereen die TV wil kijken zonder poespas: één afstandsbediening met alleen die knoppen die je echt nodig hebt.

• Aan/uit en dempen: direct je TV aan of het geluid uit
  • Volume en zender regelen: vier duidelijke knoppen – omhoog, omlaag, vooruit en terug
  • Geen ingewikkelde menu’s: gewoon vertrouwd en makkelijk in gebruik

Met één druk op de knop regel je precies wat je wilt. Zo kan iedereen zelfstandig en eenvoudig TV kijken.

Meer weten? Bekijk voor alle informatie in ons kennisbankartikel:

Een specifieke tip voor deze afstandsbediening die in deze update is meegenomen:

P+ / P- terug naar live TV

Druk op P+ of P- om snel terug te keren naar live TV als je per ongeluk in het menu bent.

✅ Handig voor jou: direct weer live TV kijken zonder extra stappen.

Wanneer komt ‘ie?

• Uitrol: 24 februari 2026 tot 12 maart 2026

Heb je hem na de laatste uitroldatum nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ Launcher

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware  heeft aparte versies voor de TV+ Box en de TV+ Soundbox. Hier verwachten we ruwweg om de twee maanden een update voor beide.
  • KPN TV+ launcher heeft één versie voor zowel de TV+ Box als de TV+ Soundbox.  Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update. 

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11 voor de TV+ Box en versie 12 voor de TV+ Soundbox. Dit zal bijna niet wijzigen.

21 reacties

FamvDijk
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • February 23, 2026

Fijne punten weer voor de nieuwe update.

Er zat nu zo lange tijd tussen de laatste update dat ik eigenlijk stiekem wel verwacht had dat de update naar Android 14 zou komen.
Maar helaas….

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Wanneer komt ‘ie?

• Uitrol: 24 februari 2026 tot 12 maart 2026

Nieuwsgierig: geen expliciete preselectie meer? (Nou ja, tweeënhalve week uitrol, dan is er nog altijd een groep eerder dan de rest natuurlijk. 🤓 En ik kan me niet herinneren dat er ooit een uitrol gestopt is na klachten van de preselectie.)

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • February 23, 2026

Na 2 maanden wachten verwacht je toch echt niet dat Android 11 nog steeds de core heeft. Beetje de Windows XP onder de software.  Ga toch overwegen tv uit mn abonnement te halen. Tot op heden (lees ruim 3 jaar) is nog steeds de bug van gelijktijdig dolby Vision en HDR aanwezig.  
Ik stap nu definitief over naar NLZiet, lang genoeg gewacht.

Jasper van KPN
Moderator

Nieuwsgierig: geen expliciete preselectie meer? (Nou ja, tweeënhalve week uitrol, dan is er nog altijd een groep eerder dan de rest natuurlijk. 🤓 En ik kan me niet herinneren dat er ooit een uitrol gestopt is na klachten van de preselectie.)

Het wordt geleidelijk uitgerold, maar ik verwacht inderdaad ook niet dat het gestopt zal worden 🙂

• Helper
  • February 23, 2026

Als je naar opnames ging, dan sprong de box direct terug naar start.

Ook spring de box bij opstarten ineens uit en moet ik hem nogmaals aanzetten voor wel een goede opstart.

Hopelijk is dit opgelost of voor in de toekomst om naar te kijken. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemiddag allemaal! Ik heb een aantal reacties verplaatst naar een bestaand topic waar ook een gesprek is gevoerd over Android 14. Dit topic is bedoeld voor feedback en vragen over deze specifieke update voor KPN TV+ en de Soundbox. Zo kunnen wij gerichte feedback efficient in kaart brengen en bewaren we het overzicht.

Voor andere vragen blijft het verzoek om daar een eigen topic voor aan te maken.        

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • February 23, 2026

Als je naar opnames ging, dan sprong de box direct terug naar start.

Ook spring de box bij opstarten ineens uit en moet ik hem nogmaals aanzetten voor wel een goede opstart.

Dat probleem had ik tot voor kort ook. Ik heb CEC volledig uitgeschakeld en een paar dagen gekeken of het probleem wegbleef. Dat was inderdaad zo en daarna weer ingeschakeld. Tot op heden heb ik deze klacht niet meer, maar ik houd het in de gaten.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 24, 2026

Ik zag het vanmorgen, een hele verbetering deze update, o.a. mooi dat bij het spoelen voor of achteruit een klein beeld meegaat waar je bent.
Zeer mooie toevoeging.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 24, 2026

Fijne punten weer voor de nieuwe update.

Er zat nu zo lange tijd tussen de laatste update dat ik eigenlijk stiekem wel verwacht had dat de update naar Android 14 zou komen.
Maar helaas….

Inderdaad helaas, had het eigenlijk ook verwacht. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Dat probleem had ik tot voor kort ook. Ik heb CEC volledig uitgeschakeld en een paar dagen gekeken of het probleem wegbleef. Dat was inderdaad zo en daarna weer ingeschakeld. Tot op heden heb ik deze klacht niet meer, maar ik houd het in de gaten.

Ik herken het HDMI CEC-probleem met het twee keer opstarten, ​@BasT. Houd ons op de hoogte of het bij jou nu is opgelost.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 24, 2026

We gaan nog eens navragen ​@Chrizziey of het issue met HDR prioriteit opgelost is met de overgang naar Android TV 14. Dat was de verwachting tenminste de laatste keer dat we er navraag over hebben gedaan. Het is wel weer eens tijd om opheldering te vragen. 

Heb je er nog steeds last van dat de TV+ box weer direct uitgaat na het opstarten ​@Anthony78? Of was het eenmalig. Als het vaker gebeurt, dan verneem ik graag of je de ECO modus gebruikt en welke tv je hebt (merk en modelnr). 

• Helper
  • February 24, 2026

We gaan nog eens navragen ​@Chrizziey of het issue met HDR prioriteit opgelost is met de overgang naar Android TV 14. Dat was de verwachting tenminste de laatste keer dat we er navraag over hebben gedaan. Het is wel weer eens tijd om opheldering te vragen. 

Heb je er nog steeds last van dat de TV+ box weer direct uitgaat na het opstarten ​@Anthony78? Of was het eenmalig. Als het vaker gebeurt, dan verneem ik graag of je de ECO modus gebruikt en welke tv je hebt (merk en modelnr). 

Nee dat doet hij al een maand lang ofzo. Heel vervelend.

De eco modus staat op langzame opstart.

TCL 85C855

• Helper
  • February 24, 2026

Ik herken het HDMI CEC-probleem met het twee keer opstarten, ​@BasT. Houd ons op de hoogte of het bij jou nu is opgelost.

Ik heb dit geprobeerd, hdmi cec uitgezet, de box een reboot gegeven en daarna weer hdmi cec aangezet.

Helaas blijft het zelfde probleem zich voordoen...

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • February 24, 2026

Ik heb dit geprobeerd, hdmi cec uitgezet, de box een reboot gegeven en daarna weer hdmi cec aangezet.

Helaas blijft het zelfde probleem zich voordoen...

Tot op heden heb ik geen last meer gehad hiervan.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 24, 2026

Dank je voor het doorgeven van de info over je tv ​@Anthony78. Voorlopig is toch even het advies om de TV+ box op Snelle start te zetten om die opstartproblemen niet te ervaren. We gaan kijken of we het in de toekomst kunnen verhelpen. 

• Helper
  • February 24, 2026

Dank je voor het doorgeven van de info over je tv ​@Anthony78. Voorlopig is toch even het advies om de TV+ box op Snelle start te zetten om die opstartproblemen niet te ervaren. We gaan kijken of we het in de toekomst kunnen verhelpen. 

Beste Arjan,

Meteen gedaan wat je schreef.

De box op snelle start gezet en inderdaad, hij start in 1 keer door.

Ja het zal fijn zijn als hier in de toekomst een oplossing voor komt, want in de eco stand verbruikt hij minder energie.

Zeker als je overdag bent werken, dan bespaar je wat in energieverbruik.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • February 24, 2026

Ik heb hem altijd op "Snelle start" staan, maar had tot voor kort toch dit probleem.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • February 24, 2026

Het doorspoelen bij opnames loopt hier niet vlekkeloos. Ik heb de TV+ box al herstart, maar geen verbetering.

Hier wordt altijd pijltje naar rechts gebruikt om door te spoelen. Als je nu tijdens de opname 'pijltje naar rechts' ingedrukt houdt dan zie je het kleine voorbeeldplaatje in beeld komen. (Blijft bij sommige opnames ook heel even zwart.)

Je ziet daarna een flits vol in beeld (de achtergrond afbeelding wordt donkerder en zie je heel kort een helder moment van de opname tijdens het doorspoelen die de flits veroorzaakt) en als je 'pijltje naar rechts' loslaat blijft het beeld stil staan, en moet je weer op OK drukken om de opname door te laten lopen.

Voorheen als je 'pijltje naar rechts ' los liet dan liep de opname gelijk door. Je krijgt bij deze verandering dus een handeling meer. Dat is jammer.

Je ziet hierboven een GIF bestand, maar de flits is in werkelijkheid over het gehele beeld en dus veel feller. De achtergrond wordt dus donkerder en zie je heel kort een helder moment van de opname tijdens het doorspoelen die de flits veroorzaakt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 24, 2026

Dit lijkt mij niet helemaal normaal gedrag inderdaad. Het lijkt mij dat je nog steeds pijltje naar rechts op de grijze ring kunt gebruiken om te kunnen spoelen. Dit flitsen van het beeld gebeurt niet als je de spoelknoppen bovenaan gebruikt? En gebeurt dit ook bij Terugkijken of nadat je live tv even gepauzeerd hebt bijvoorbeeld? 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • February 24, 2026

Dit lijkt mij niet helemaal normaal gedrag inderdaad. Het lijkt mij dat je nog steeds pijltje naar rechts op de grijze ring kunt gebruiken om te kunnen spoelen. Dit flitsen van het beeld gebeurt niet als je de spoelknoppen bovenaan gebruikt? En gebeurt dit ook bij Terugkijken of nadat je live tv even gepauzeerd hebt bijvoorbeeld? 

Als je de spoelknoppen (naast de play/pauze knop) erboven gebruikt dan is die flits er niet. 

Maar....bijkomend probleem:

Als je een opname start en dan een paar keer achter mekaar de spoelknop gebruikt om sneller door te spoelen en je druk dan op de 'play/pauze' knop om af te spelen en je drukt daarna gelijk hem weer in op te pauzeren dan stopt hij nog geen seconde en dan gaat hij weer door. Dit gebeurd zelfs meerdere malen als je weer wilt pauzeren terwijl hij dan gelijk de opname weer afspeelt. Dit gaat ook niet goed.

De flits is ook aanwezig bij 'Terugkijken' en als je hem op 'pauze' zet en daarna weer gaat spoelen met pijltje naar rechts.

En zoals ik ook al eerder aangaf, de OK knop indrukken na het spoelen om weer af te spelen is ook niet fijn.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 24, 2026

Gaan we even meenemen! Dank je voor het testen en proberen Sebas.