Skip to main content
Vraag

[KPN TV+] Hoe krijg ik het geluid uit mijn LG TV goed?

• September 5, 2026
  • 2 reacties
  • 12 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Mijn aparatuur: 

Glasvezel
KPN TV+ kastje via HDMI 4 naar TV
TV LG OLED 65G5

Het geluid komt enkel uit de TV. Het probleem is dat ik het geluid niet goed kan krijgen. Ik heb allerlei instellingen geprobeerd, maar tot nu toe niet met een positief effect. 
Momenteel heb ik het redelijk goed, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.
Zelf heb ik het idee dat het begonnen is nadat ik KPN TV+ heb, daarvoor “gewoon” kpn.
Zijn er optimale instellingen te geven voor zowel het KPN kastje als de TV.
Ik heb ChatGpt uiteraard ook al geprobeerd, maar dan zie ik door de bomen het bos helemaal niet meer.

2 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 5, 2026

Hallo ​@Roef ,

Voor wat betreft de TV+-Box kun je dit topic doorlezen: 

Daarin staat:

Audiokwaliteit instellen

De eerste optie die je tegenkomt is de audiokwaliteit. Heb je audio apparatuur aangesloten zoals een soundbar of versterker? Dan zorgt deze voor het geluid. Hier kun je kiezen hoe de TV+ Box het geluid doorgeeft aan die aangesloten audio apparatuur. De opties hier zijn:

• Automatisch. Met deze optie kijkt de TV+ Box wat jouw apparatuur ondersteunt en gebruikt die instellingen. Dit is voor de meeste apparatuur geschikt.
  • Dolby Digital Plus. Audio wordt actief omgezet naar Dolby Digital Plus.
  • Stereo. Dolby audio wordt omgezet in Stereo PCM. Dit is de standaardinstelling.
  • Passthrough. Audiokwaliteit wordt ongewijzigd doorgegeven aan je audio apparaat. Eventuele verdere aanpassingen aan het geluid kun je dan in je eigen apparaat instellen.

Meestal gaat deze doorgifte van het geluid goed en hoef je dit niet aan te passen. Maar soms kan het zijn dat het geluid via je eigen apparatuur niet goed (genoeg) is. Te zacht, te hard, ruis erdoor, etc. In dat geval kun je hier andere opties proberen. Begin dan met automatisch.

Kijk ook naar de geluidsinstellingen van je eigen audio apparatuur. Het kan zijn dat je daar ook dingen moet of wilt aanpassen voor een optimale samenwerking tussen TV+ Box en jouw apparatuur.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 5, 2026

Bedankt voor je reactie, die link had ik nog niet ontdekt, zal ik eens doorlezen.
Wat betreft audioapparatuur, ik krijg het gekuid door via de TV, dus geen extra apparatuur. Ik lees ook wel ergens dat, als ik geen extra apparatuur gebruik, op de TV geen aanpassingen moet verrichten maar alles regelen via de instellingen op de TV.